Koronavaksine - gravide prioriteres

Er det noen som har tatt vaksine mens de er gravide? Har tatt to doser før graviditet, men merker at jeg er litt bekymret for å ta mens jeg er gravid :oops:

Jeg tenker også det samme, men korona skremmer meg også ganske mye.
Jeg har legetime for helsekort og blodprøver nå på onsdag, så tenker høre med de da. Da er jeg også over 12 uker, så kanskje de kan sette meg opp på en dato noen uker frem i tid..

Jeg har fått innkalling til tredje dose på julaften, men jeg er bare 10 uker da og jeg vil vente til andre trimester før jeg tør å ta den. Tar den kun pga anbefaling fra jordmor, hun sier det er for risikabelt for gravide å ikke ta den nå ut fra studier, selv on jeg tok de to første i vår/sommer.
Så selv om jeg er skeptisk, så vil jeg ikke ta sjansene på hva som kan skje om jeg får corona og vrir alvorlig syk fordi jeg ikke turte å ta den.

Kjenner ingen som har tatt dose 3 som gravid, men ei venninne tok 1 og 2 tidligere i år mens hun var gravid og alt gikk bra med henne og baby.

Jeg fikk ordnet meg slik at jeg var fullvaksinert før dette ivf-forsøket, og fikk tidlig andre dose, og var fornøyd med det. Vi har brukt over 6 år å bli gravid (inkl. 3 år med ivf), jeg er nå 38 år. Jeg skal ikke nekte for at jeg er redd for vaksinen nå når jeg er kommet så langt på vei som jeg aldri har gjort før, jeg tør ikke ta paracet en gang pga. frykt for abort eller misdannelser. En del av meg tenker at gravide prioriteres nå fordi det belaster helsesystemet, mtp. at hvis en gravid blir syk så blir det to innlagte, altså dobbelt så mange.

Jeg hater at denne pandemien ikke er over enda, men vil bidra med mitt ut fra det som anbefales. Jeg så senest i går hvor berørt alvorlig syke kreftpasienter f.eks blir. Det er jo grusomt at de får utsatt sin behandling! Jeg har selv ventet forgjeves på en innkallelse til screening som skulle vært gjort for 5 måneder sider, pga. svulst i blindtarmen (fjernet i mai). Ikke at det er sammenlignbart, men det er en realitet at systemet blir presset. Den egoistiske delen av meg har lyst å vente med dose 3 til etter andre trimester, er i uke 12.

Jeg er også selv usikker. Ikke så gøy å gjøre noe ingen andre har gjort før oss, og vi ikke vet senvirkningene av.

Men det vi vet, et at corona Kan gi store konsekvenser .
Vil ikke skremme, men opplyse om en forskning som ble gjort. Tidligere i høst var det flere fødende med korona som fødte døfødt :(
De forsket på dette og har nå funnet at det skjer noe i morkaken under sykdomsforløpet av korona, slik at barnet ikke fikk nok oksygen :(
Dette gjelder selvsagt ikke alle gravide/fødene med korona. Men hadde skjedd på 10 mødre i nederland, og også hørt om tilfeller i Norge og USA . For meg ble det da ikke noe tvil om å ta 3.dose i andre trimester. Selvom jeg har en ørliten skepsis i meg enda.

Håper ikke jeg skremte noen, men ville bare opplyse.

Er det noen som har tatt vaksine mens de er gravide? Har tatt to doser før graviditet, men merker at jeg er litt bekymret for å ta mens jeg er gravid :oops:

Jeg har tatt begge dosene som gravid :) det har gått veldig fint. Valgte å stole på lege og jordmor som mente at risikoen ved korona er større enn risikoen ved vaksinen, og anbefalte meg å ta. Er også godt å vite at lille blir født med antistoffer fra vaksinene mine ❤️

Jeg tenker å vente med dose 3 til jeg er i andre trimester, dvs. uke 14.

Det føles tryggest. :shy: Det sagt, så har jeg ikke fått innkalling/time ennå, så kan jo være jeg først får time til vaksinering i slutten av januar uansett...

Jeg fikk ordnet meg slik at jeg var fullvaksinert før dette ivf-forsøket, og fikk tidlig andre dose, og var fornøyd med det. Vi har brukt over 6 år å bli gravid (inkl. 3 år med ivf), jeg er nå 38 år. Jeg skal ikke nekte for at jeg er redd for vaksinen nå når jeg er kommet så langt på vei som jeg aldri har gjort før, jeg tør ikke ta paracet en gang pga. frykt for abort eller misdannelser. En del av meg tenker at gravide prioriteres nå fordi det belaster helsesystemet, mtp. at hvis en gravid blir syk så blir det to innlagte, altså dobbelt så mange.

Jeg hater at denne pandemien ikke er over enda, men vil bidra med mitt ut fra det som anbefales. Jeg så senest i går hvor berørt alvorlig syke kreftpasienter f.eks blir. Det er jo grusomt at de får utsatt sin behandling! Jeg har selv ventet forgjeves på en innkallelse til screening som skulle vært gjort for 5 måneder sider, pga. svulst i blindtarmen (fjernet i mai). Ikke at det er sammenlignbart, men det er en realitet at systemet blir presset. Den egoistiske delen av meg har lyst å vente med dose 3 til etter andre trimester, er i uke 12.

Det er anbefalt og vente til andre trimester ja, med mindre man er i risikogruppe fra før.
Jeg skal ta over nyttår, da er jeg rett over 14 uker.
Jeg har gått mange runder med meg selv om jeg skal ta vaksine (har ingen doser). Etter x antall ivf-forsøk er man som du sier livredd for å gjøre noe galt. Men jeg har funnet ut at redselen min er pga det, at vi brukte så lang tid på å lage dette barnet, ikke fordi vaksinen egentlig er noe å være redd for. Jeg har vært redd for langtidsvirkninger på barnet, men sånn som vaksinen fungerer så brytes den ned så fort, så det er omtrent umulig. Har jeg lest meg til ihvertfall og fastlegen min sa det samme :Heartred

Men det er ikke lette valg å ta! Viktig at man tar et valg man selv kan leve med :happy:

Jeg skal ta oppfriskningsdose i midten av januar, da er jeg i andre trimester. Legen min på fertilitetsklinikken anbefalte vaksine på det sterkeste.

Føler på mange måter at når det er anbefalt så er det ingen unnskyldning å ikke ta den, med mindre det skulle dukke opp noe annet som tilsier en burde la vær.

Gjenstår å se om det blir i andre trimester eller tredje.

Jeg ble anbefalt å ikke ta dose 3 av gynekologen, men å ta den vanlige influensavaksinen.
Har første svangerskapskontroll hos fastlege i morgen, så får se hva han sier om saken først også..

Rakk bare å ta den 1.dosen før jeg ble gravid. Har gått mange runder med meg selv, og tror jeg kommer til å ta dose 2 i 2.trimester:happy: en 3.dose har jeg ikke tatt stilling til:bored:
Har ventet lenge med å vaksineres, pga at jeg har ammet. Fikk beskjed av kommunelegen, at hun ville jeg skulle vente til ammingen var avsluttet. Retningslinjene for gravide og ammende ble endret underveis, og vaksinen ble satt selv om at jeg ammet.:wacky:

Jeg ble så dårlig av dose 2 så er veldig usikker... Får høre med legen.

Jeg snakket med legen i dag, hun hadde ikke fått mef seg denne informasjonen, men søkte det opp og fant det. Nå er visst all vaksinasjon satt til bydelene, så jeg kontakter de i morgen. Da blir det vel uansett andre trimester innen jeg rekker en dose til.

Alle mine barn har corona nå. Får svar på min PCR test imorgen. Hvis jeg har fått det nå slipper jeg iallefall det tredje stikket enn sålenge :hilarious:

Men anbefaler de 3 dose i 1 trimester også nå? Jeg er i 2 trimester om en uke. Men legen min sko seg helt vrang og sa jeg bare fikk vente til 2 trimester

Men anbefaler de 3 dose i 1 trimester også nå? Jeg er i 2 trimester om en uke. Men legen min sko seg helt vrang og sa jeg bare fikk vente til 2 trimester

Nei bare hvis man har andre risikofaktorer enn graviditet. Har man ikke det er det anbefalt å vente til andre trimester :happy:

Back
Topp