Koronabekymring: sender dere barna på skole/Bhg når de åpner??

StoreBobla

Andre møte med forumet
Dette er jo først og fremst spørsmål til alle som har barn i barnehage eller småskolen.
Hva gjør dere etter påske når de åpner? Jeg blir ikke helt klok på om gravide er i risikogruppe eller ei.. På en den ene siden er det foreløpig ikke rapportert spesiell fare for gravide eller foster, men samtidig anbefales føre var-prinsippet. Jeg har i tillegg svangerskapsdiabetes, men om det er en sårbarhet på lik linje som «ordinær» diabetes vites heller ikke.
Vi har en andreklassing som blir skikkelig skuffa om hun må være hjemme mens alle andre i klassen får dra! Syns dette er en vanskelig avgjørelse!

Hva tenker dere??

Jeg også syns det er kjempevanskelig. Har en liten fyr på snart to år med (ikke særlig alvorlig) astma, og siden jeg et gravid er det liksom to risikomomenter. Men samtidig tungt om han skal fortsette å være hjemme og vi skal ha hjemmekontor. Regjeringen skulle spesifisere nærmere etter påske hvem som går under risikogrupper, håper det er avklarende / betryggende.

Jeg har en 3-åring og tenker å sende han i barnehagen. Jeg ser helt tydelig at han savner å leke med jevngamle og at det å være hjemme med oss dag ut og dag inn tærer på.
I tillegg er det lite i futt i meg som gravid og med bekkenplager, og jeg kunne sårt trengt det lille avbrekket de dagene jeg ikke jobber med å kun være alene.

Utover det så er jeg ikke bekymret for egen helse og smitte. Jeg er på jobb og møter flere nye/ukjente mennesker hver dag, og jeg er på matbutikken og handler. Tenker litt som så at smittet vil jeg nok bli uansett en eller annen gang. For meg personlig så anser jeg meg ikke selv som i en risikogruppe til tross for svangerskapet.

Så må jeg jo også legge til at vi har påvist 6 smittede i kommunen, og at det ikke har vært noen nye på over ei uke. Kan hende jeg hadde følt litt annerledes på det om vi bodde midt i Oslo-gryta for eksempel.

Ja vi sender poden i barnehagen. Han trenger å leke med jevnaldrende :) stoler på at myndighetene gjør det som er trygt for barna, og evt stenger om det blir noe oppblussing igjen i kommunen.

Tror vi holder 2-åringen hjemme, i alle fall den første uka. Jeg har også svangerskapsdiabetes, og min fastlege mener det setter meg i risikogruppen - er 100 % sykmeldt fra jobb av samme grunn.

Jeg er ikke redd for å bli syk, men jeg er livredd for å måtte føde alene, så om det betyr at vi må være i karantene frem til fødsel, ja, så må vi bare få det til å gå opp på et vis. Samboer jobber hjemmefra heldigvis, og vi har holdt oss unna folk i 3,5 uke nå, så det er egentlig ikke noe problem.

Bor i område med sterkt smittepress, men vi bor heldigvis på landet, så det er ingen fare for å møte på verken naboer eller andre med mindre vi oppsøker dem i det daglige. Samboer tar seg av all handling, og handler på tidspunkt hvor det ikke er mye folk i butikken.

Tror vi heller mot å sende treåringen i barnehagen, men ikke fulle dager og ikke hver dag. Han har ingen søsken bortsett fra lillebror i magen og har nå kun vært sammen med meg og pappaen i 4 uker, merker at han trenger å få leke med andre barn igjen :-)
Dette viruset kan vare hele 2020 og lengre, og det kan blusse opp mange ganger, begrenset hvor lenge man kan sette hverdagen på vent :-)

Tenker å sende i bhg, jeg regner med at man ikke lenger kan ta omsorgsdager når bhg åpner igjen. Så da har vi ikke så mye valg. Må jo jobbe.

Vi har ikke bestemt oss. Må først høre hvilke retningslinjer barnehagene får. Så kommer det litt an på formen min, og hvor lenge det er sannsynlig at jeg er gravid(risiko for prematur). Skal på sykehuset dagen etter bhg åpner, så kommer til å vente til da og høre hva legen sier. Nærmer det seg fødsel da, tror jeg vi gjør alt vi kan for å holde henne hjemme. Men det blir nok tøft i så tilfelle, jeg klarer ikke å passe henne noe særlig, og mannen har myye å gjøre, selv om han har hjemmekontor. Stoler ikke helt på at regjeringen vet hva de gjør heller, for dette er jo en såpass ny situasjon, med et nytt virus. Forstår at samfunnet må åpnes gradvis av økonomiske grunner, men tenker at det mest sannsynlig er derfor de åpner for bhg og småskolen først, fordi de barna trenger mest pass (og de fleste ikke blir så syke). Men unngå smitte på småbarnsavdeling? Det høres usannsynlig ut om noen får det.

Tenker vi kommer til å sende barnehagebarnet i barnehagen, men usikker på om det blir fra 20. eller 27. når skolebarnet skal på skolen. Avventer i første omgang informasjon fra barnehagen for hvordan de har tenkt til å legge opp dagene. Men ser at barnehagebarnet har behov for å leke med vennene sine i barnehagen. Jeg jobber fra hjemmekontor for tiden, så hadde vært praktisk å kunne sende i barnehagen. Uansett hvillken dato vi sender i barnehagen fra prøver vi nok på kortere dager. Vi er heldigvis ikke i risikogruppa og begge storesøsknene kom etter termin, så liten risiko for prematur fødsel.

Her må hun nok litt i barnehage når jeg er på jobb, men vet ikke hvordan det blir. Jeg jobber 40% (sykmeldt 60) og mannen går på turnusuka si den 20. april. Jeg jobber jo selv i barnehage.
Vi vet ikke hvordan drift i barnehagene blir, da vi ikke har fått veilederen enda, men jeg kan iallefall si at det blir absolutt ikke normal drift. Vi vet at vi nå i kommende uke skal kartlegge foreldre/barnas behov - det vil si; hvor mange dager i uka? Hvor mange timer pr dag? Er foreldrene i fleksible jobber så de kan hente og levere til gitte tidspunkt? Hjemme? Samfunnskritisk? Så kommer det til å bli ordnet mindre og faste grupper (faste barn og voksne), og garantert en helt ny struktur for hvor og når barna leveres og hentes. Det er allerede oppfordret innad i kommunal oppvekst i kommunen at foreldre som har mulighet til å ha barna hjemme innimellom gjør det, for å hjelpe til med smittevern. Så blir nok et strukturert regime som slipper opp litt og litt, etter hva vi har fått inntrykk av og hintet frem ☺️ Det blir ikke å komme og levere/hente som man selv føler og ønsker, her blir det systematisk oppfølging. Så er veldig spent på å se hvordan det skal driftes forsvarlig.

Last edited:
Jeg er 100 % sykemeldt og har en i 1 klasse! Tenker jeg sender han på skolen , stoler på valget de har tatt og tenker det blir kjempe godt for han å få tilbake normale rutiner å endelig treffe venner igjen. Korona kommer vi til å ha i landet i lang tid fremover, men så lenge det lar seg gjøre så burde vi vel leve ett mest mulig liv fordi tenker jeg :-)

Jeg har to barn på 8 og 9 år, og vurderer å holde hjemme. Vi bor i Oslo. Heldigvis har de det veldig fint hjemme, og de har hverandre å leke med. Jeg vil gjerne slippe smitte nå. I tillegg til at jeg er gravid så har jeg kanskje astma og dessuten har jeg et hjerte som liker å oppføre seg rart
:angelic:

Siden alle som har barn i risikogrupper eller selv er i risikogrupper så er det jo tydeligvis nesten litt opp til familiene selv om de vil sende barna, så da tenker jeg at jeg skal se an. Skolene må uansett fortsette å ha et digitalt opplegg i tillegg.

Skolebarn kan man vell ikke holde hjemme så lenge det blir bestemt at skolene åpner igjen? Lurer på fordi jeg har ei venninne som egentlig vil holde barn hjemme fra skole men det funker jo ikke på samme måte som med bhg barn? Eller?

Skolebarn kan man vell ikke holde hjemme så lenge det blir bestemt at skolene åpner igjen? Lurer på fordi jeg har ei venninne som egentlig vil holde barn hjemme fra skole men det funker jo ikke på samme måte som med bhg barn? Eller?
Det er ikke skoleplikt i Norge, men opplæringsplikt. Så foreldre kan velge å ta barna ut av skolen og stå for undervisningen selv.

Vi har et barn som anses å være i risikogruppen siden han har astma, men han har klart seg uten medisiner en lang periode nå - kun brukt ved sykdom. Vi har tlf. møte med barnelegen på torsdag for å gjøre en vurdering av om han skal tilbake på skolen eller ikke den 27.04 og hvorvidt han bør starte opp med fast medisinering igjen - forebyggende.

En annen side av saken er at jeg jobber i helsevesenet og merker at jeg er veldig bekymret for å ta med meg smitte inn på jobb nå som skole og barnehage åpner igjen. Foreløpig har vi ikke noe smitte hos oss og det har vi selvfølgelig lyst til at skal fortsette - for mange hos oss er i risikogruppa.
Ser jo at risikoen for å få smitte inn på jobb vil øke betraktelig nå i løpet av de neste ukene.

Hmm... Jeg håper på tydelige retningslinjer i forkant. Akkurat nå er det gode argumenter både for begge valg..
Jeg er egentlig ikke så bekymret for sykdommen i seg selv, men mest stresset for hva det vil si for fødsel og barsel. Jeg skal alltids klare å føde alene, selv om det på ingen måte er ideelt, men tanken på å eventuelt ikke få ha lillebror hos meg etterpå syns jeg er helt forferdelig!

Begge skal i barnehagen..

Jeg syns det er vanskelig. Men nå går jeg hjemme med svangerskapspenger så heller mot å vente. Ingen kjent smitte i vår kommune per nå, men man vet jo aldri. Samtidig tenker jeg at det kanskje kan avlaste barnehagen litt nå i starten, dersom de som har mulighet holder barna hjemme litt lenger..

De sier jo at barn i risikosonen eller med familie i risikosonen skal holdes hjemme, så skolen må fortsatt gi et opplegg til de som må være hjemme. Alle med hoste eller andre symptomer skal også holdes hjemme. Altså tolker jeg det som at det i praksis blir litt opp til foreldrene.

Back
Topp