Korona-vaksine

LilleMulte

Andre møte med forumet
Da jeg var hos jordmor anbefalte hun at jeg tar både influensa- og korona vaksine når jeg kommer i 2. trimester. Influensavaksinen er grei nok, men kjenner at jeg ikke er så lysten på enda en koronavaksine. Jeg er ikke vaksinemotstander, men kjente meg ferdig etter jeg tok den tredje dosen og er veldig i tenkeboksen.
Så tenkte jeg skulle høre hva dere andre tenker om en ny runde med koronavaksinen?

Jeg har tatt to doser og vært syk to ganger, sist gang for 1,5 uke siden, jeg tar den ikke...

Da jeg var hos jordmor anbefalte hun at jeg tar både influensa- og korona vaksine når jeg kommer i 2. trimester. Influensavaksinen er grei nok, men kjenner at jeg ikke er så lysten på enda en koronavaksine. Jeg er ikke vaksinemotstander, men kjente meg ferdig etter jeg tok den tredje dosen og er veldig i tenkeboksen.
Så tenkte jeg skulle høre hva dere andre tenker om en ny runde med koronavaksinen?
Syns d e så rart, for nevnte d til min vikarlege (min goe fastlege e sykemeldt lenge :sad010 ) og ho så bare rart på mæ og skjønte ikke koffør æ sku ta noen av disse to, fordi «sesongen» e jo over når æ bi i 2. trimester. Så ho så ikke grunnen til å ta disse.
Så rart at legene forteller så forskjellig

Noen anbefales ny oppfriskningsdose før kommende høst- og vintersesong (2022)​

Fordi det kan komme en ny smittetopp i løpet av høsten/vinteren og viruset stadig forandrer seg, er enkelte grupper anbefalt å ta en ny oppfriskningsdose. Det bør ha gått minimum fire måneder mellom forrige dose og ny oppfriskningsdose.

Disse gruppene er anbefalt å ta en ny oppfriskningsdose:

• alle som er 65 år og eldre, også sykehjemsbeboere
  • 18 år og eldre og tilhører risikogruppene
  • 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • gravide i 2. eller 3. trimester
Ny oppfriskningsdose vil for de fleste være dose 4 med koronavaksine, men for enkelte med svekket immunforsvar kan det være dose 5. Anbefalingen om ny oppfriskningsdose gjelder også dersom du nylig har hatt koronasykdom. Det bør gå 3-4 måneder fra du er frisk til det gis en ny oppfriskningsdose.

Dette er sakset fra Helse-Norge sine sider. Vet ikke hvorfor de sier forskjellige ting. :anyone
Hørte på en podcast at de mente smittetoppen på korona ville være nov/des og influensa litt senere, typ jan/feb.

Noen anbefales ny oppfriskningsdose før kommende høst- og vintersesong (2022)​

Fordi det kan komme en ny smittetopp i løpet av høsten/vinteren og viruset stadig forandrer seg, er enkelte grupper anbefalt å ta en ny oppfriskningsdose. Det bør ha gått minimum fire måneder mellom forrige dose og ny oppfriskningsdose.

Disse gruppene er anbefalt å ta en ny oppfriskningsdose:

• alle som er 65 år og eldre, også sykehjemsbeboere
  • 18 år og eldre og tilhører risikogruppene
  • 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • gravide i 2. eller 3. trimester
Ny oppfriskningsdose vil for de fleste være dose 4 med koronavaksine, men for enkelte med svekket immunforsvar kan det være dose 5. Anbefalingen om ny oppfriskningsdose gjelder også dersom du nylig har hatt koronasykdom. Det bør gå 3-4 måneder fra du er frisk til det gis en ny oppfriskningsdose.

Dette er sakset fra Helse-Norge sine sider. Vet ikke hvorfor de sier forskjellige ting. :anyone
Hørte på en podcast at de mente smittetoppen på korona ville være nov/des og influensa litt senere, typ jan/feb.
Og til mæ sa ho at d va ikke vits å ta den etter oktober/november :laughing002

Jeg har bestilt både influensa og korona. Har tre doser fra før, og hadde korona i vår. Men siden det er så lenge siden vil jeg gjerne ha en oppfrisker. Mannen jobber i barnehage, og jeg blir så lett smitta av ting han tar med seg hjem. Orker ikke å bli syk av noen av delene. Jeg er i uke 12 nå, så får influensavaksine neste uke, og korona uka etter der :)

Helt uaktuelt å ta noen av dem for min del. Er ikke vaksinemotstander, men føler det er en påkjenning kroppen min ikke trenger når den er gravid. Spesielt med tanke på covid vaksinen.

Skjønner tvilen! Jeg har bestemt meg for å ta både influensa- og koronavaksine. Gravide har jo økt sjanse for alvorlig forløp av Covid og det vil jeg gjøre mitt for å unngå. Tenker også det er fint at fosteret får noe beskyttelse mot sykdom i starten av livet Man vet jo aldri om det kan være mye Covid også til sommeren.

Jeg har tatt influensavaksine. Skal ta koronavansine i starten av desember. Følger anbefaling fra jordmor. Tenker det er greit siden det snart er 1 år siden jeg tok dose nr 3 og ikke hatt korona siden mars.

Helt uaktuelt å ta noen av dem for min del. Er ikke vaksinemotstander, men føler det er en påkjenning kroppen min ikke trenger når den er gravid. Spesielt med tanke på covid vaksinen.
Helt enig, ikke lenge siden jeg hadde corona, ble ikke syk i det hele tatt, så jeg regner med å ha nok antistoffer. Forskningen viser uansett at naturlig immunisering er bedre enn vaksine, og når risikoen for bivirkninger er såpass stor fra vaksinen så lar jeg være.

Back
Topp