Korona vaksine

Kjenner veldig på at det blir kjipt å ikke ta vaksinen når jeg omsider blir tilbudt den. Men føler det er for lite forskning på hvordan det påvirker fosteret, så har bestemt meg for å vente.

Nå har jeg takket nei til dose 2 tre(!) ganger. Fikk først en time, sendte da mail om at jeg var gravid og ønsket ikke ta den. Fikk så en ny time noen uker etter, og avbestilte den også. Så ringte ei temmelig sur dame fra vaksinekontoret og sa jeg ikke kunne nekte å ta vaksinen og hun måtte sette meg opp til vaksinering. Forklarte henne jeg var gravid, men det var visst ingen unskyldning da fhi hadde sagt at den var trygg for gravide. Sa at jeg fortsatt var i 1. trimester og ønsket da å vente til jeg var lenger på vei. Etter mye om og men fikk jeg utsatt vaksineringa til juli. Fhi sier den er trygg, men anbefales ikke i 1. trimester (noe hun dama sa var helt trygt).
Jeg er bare 24, frisk og tatt dose 1 av AZ (med kraftig reaksjon og influensa i 2 uker etterpå). Tenker det er så mange som bør prioriteres før meg og ønsker jo å «gi bort» min dose til de som faktisk trenger det.
Føler meg overkjørt, at jeg ikke kan få velge selv i denne situasjonen. Jeg var forsøkskanin med AztraZ vaksinen (og ja, man vet jo hvordan det gikk), og ønsker ikke utsette babyen til å være forsøkskanin nå.
Sorry for et langt innlegg:hilarious: Måtte bare få blåst ut en plass.

Nå har jeg takket nei til dose 2 tre(!) ganger. Fikk først en time, sendte da mail om at jeg var gravid og ønsket ikke ta den. Fikk så en ny time noen uker etter, og avbestilte den også. Så ringte ei temmelig sur dame fra vaksinekontoret og sa jeg ikke kunne nekte å ta vaksinen og hun måtte sette meg opp til vaksinering. Forklarte henne jeg var gravid, men det var visst ingen unskyldning da fhi hadde sagt at den var trygg for gravide. Sa at jeg fortsatt var i 1. trimester og ønsket da å vente til jeg var lenger på vei. Etter mye om og men fikk jeg utsatt vaksineringa til juli. Fhi sier den er trygg, men anbefales ikke i 1. trimester (noe hun dama sa var helt trygt).
Jeg er bare 24, frisk og tatt dose 1 av AZ (med kraftig reaksjon og influensa i 2 uker etterpå). Tenker det er så mange som bør prioriteres før meg og ønsker jo å «gi bort» min dose til de som faktisk trenger det.
Føler meg overkjørt, at jeg ikke kan få velge selv i denne situasjonen. Jeg var forsøkskanin med AztraZ vaksinen (og ja, man vet jo hvordan det gikk), og ønsker ikke utsette babyen til å være forsøkskanin nå.

Utrolig irriterende at hun sier det er trygt når det ikke er anbefalt i første trimester. Ville sendt inn en klage. Men bra det ordnet seg! :Heartred

Skal snakke med jordmor om det på første kontroll, men tror nok jeg blir å ta den med mindre anbefalingene endres:)

Sa hun at du ikke kunne nekte å ta vaksinen? Det er det værste jeg har hørt. Det er jo ikke tvang i dette landet da. Jeg jobber selv med vaksinering og hadde aldri sagt noe sånt.

Ehm.. står jo inne på fhi at man IKKE skal møte opp til vaksinasjon hvis man er gravid og ikke er i risikogruppen.. og hun burde ikke fått lov til å jobbe på vaksinekontoret med den holdningen der. Det er jo sjukt!

Jeg har bestemt meg for å ikke ta vaksinen når jeg er gravid. Man vet ingenting om eventuelle senvirkninger barnet i magen kan få, og siden jeg ikke er i en risikogruppe tenker jeg at å vente med vaksinasjon er det tryggeste. Mest sannsynlig går det bra for mor og barn med vaksine, men jeg vet så altfor godt at dersom noe blir «feil» hos barnet vil jeg ALDRI klare å slippe tanken på om det var vaksina sin skyld eller ei. Og de aller fleste unger har jo ett eller annet som ikke er helt 100%, så det ville blitt slitsomt for min del å klandre meg selv og vaksinevalget til stadighet :)

Skal heller ikke ta den. Grunnen er jo at uansett hvilken vaksine det er snakk om så anbefaler de ingen å ta det når man er gravid så sant man ikke er i en risiko gruppe. Tenker at da kan jeg vente. Selvom jeg gjerne skulle tatt den:Heartred

Utrolig irriterende at hun sier det er trygt når det ikke er anbefalt i første trimester. Ville sendt inn en klage. Men bra det ordnet seg! :Heartred
Ja! Ble skikkelig satt ut. Snakket med sjefen min på jobb og jeg fikk lov å jobbe på avdelinga uten munnbind kun med 1 vaksinedose. Og hun var også bestemt på at jeg IKKE skulle ta dose 2.

Sa hun at du ikke kunne nekte å ta vaksinen? Det er det værste jeg har hørt. Det er jo ikke tvang i dette landet da. Jeg jobber selv med vaksinering og hadde aldri sagt noe sånt.
Kan være hun hadde en dårlig dag:dontknow De har fått inn x antall doser som må gis de bestemete dagene og med pfizer så kan de ikke la restene vente til neste vaksknering... Uansett så syns jeg hun ikke oppførte seg som et voksent menneske:sorry:

Ehm.. står jo inne på fhi at man IKKE skal møte opp til vaksinasjon hvis man er gravid og ikke er i risikogruppen.. og hun burde ikke fått lov til å jobbe på vaksinekontoret med den holdningen der. Det er jo sjukt!
https://www.fhi.no/nyheter/2021/koronavaksine-aktuelt-for-gravide-uten-andre-risikofaktorer/
Det har kommet nye rettningslinjer. Men som det står her så skal gravide som bor der det er høyt smittetrykk vurdere i samråd med lege om hun skal ta vaksine. I tillegg står det jo at det fortsatt er lite forskning. Skal heldigvis til fastlege for uke12 blodprøvene, så skal ta det opp med han hva hun har sagt:happy:

Jeg har tatt begge fordi jeg viste ikke at jeg var gravid når jeg tok dose 2‍♀️ Krysser fingrene for at det går bra

Jeg er også fullvsksinert. Fikk dose 2 i februar. Da visste jeg ikke at jeg var gravid. Spotanaborterte fire uker senere. Dette ble meldt inn legemiddelverket som en alvorlig bivirkning. Men man vet jo aldri. Mulig jeg hadde abortert uansett...

Jeg kommer ikke til å ta vaksine mens jeg er gravid. Her i kommunen har det ikke vært noen smittede på
lenge og i bergen var det ingen tilfeller nå i går. Så håper det begynner å avta og at jeg slipper å ta. Dessuten har jeg mye hjemmekontor og oppsøker sjeldent plasser med mye folk.

Jeg skal ta vaksinen omtrent på sekundet jeg har født! Men ikke mens jeg er gravid. Da jeg sa det til jordmora mi sa hun at det var en fornuftig avgjørelse med tanke på min situasjon.

Jeg har ikke fått tilbudet om den første dosen en gang. MEN husk i mange andre land tar gravide vaksinen og det er enda ikke kommet fram at den ikke kan tas i andre eller tredje trimester. Ville heller ha ventet så lenge som mulig så kanskje det dukke opp ny forskning

Back
Topp