Korona-frykt

svizzrulla

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Oktoberbarna 2021♡
Nå er det så mye korona her! Daglig mellom 10-20 nye tilfeller, vet en bedrift veldig nærme oss har over 20 ansatte med korona nå… og skole/sfo på grønt nivå!! :arghh::arghh::arghh:
Jeg skal ta vaksine i morgen, men akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke tok motet til meg og ordnet dette mye før!! Er livredd for å bli syk nå, har jo ikke lungekapasitet i utgangspunktet siden alle invollene snart er presset opp i halsen… korona har ikke stresset meg så mye før, men nå, uten beskyttelse og en regjering som driter i å stenge ned og heller bare vil åpne opp :confused::eek: får seriøst snart panikk.. har jo ikke handlet nye klær til 1.skoledag heller :confused2
 
Helt enig! Har ikke tatt vaksine men håper på tommel opp fra fhi nå som det skal komme nye råd. Føler meg ikke trygg nå som alt smittevern i skole og barnehage er forduftet, og det i tillegg er en mer smittsom variant. I vår kommune får gravide beskjed om å ikke møte til vaksine om de ikke er i risikogruppen. Antar man må ha legeerklæring da? Men både lege og jordmor følger dagens anbefalinger og sier jeg bør vente. Ikke lett… FHI har i dag publisert spørreundersøkelse for gravide ang dette: https://www.fhi.no/sv/vaksine/koron...rreundersokelse-om-koronavaksine-for-gravide/
 
Ut fra hva du skriver om smittetallene så ser jeg hvilke område du er fra og dere har vært veldig heldige helt frem til nå med minimal smitte så jeg skjønner dagens tall må være skremmende. Jeg er opprinnelig fra samme område så følger med på smitteutviklingen der (også mye fordi vi ofte er der). Jeg bor et sted nå som har hatt de høyeste smittetallene gjennom hele pandemien, og jeg kjenner nesten ingen som har blitt smittet likevel. Jeg er selv livredd for å få korona i svangerskapet og holder barnet vårt hjemme fra bhg akkurat nå pga dette, men etter å ha levd med høyt smittetrykk gjennom hele svangerskapet så ser jeg at det er mulig å unngå å bli smittet om man bare er ekstra forsiktig og unngå steder med mye folk og andre som har "risikoatferd". Vi får håpe smitteøkningen ikke blir så ille som fryktet fremover.
 
Helt enig! Jeg skal også ta vaksine i morgen, og er livredd for å bli smittet lenge før vaksinen skal begynne å virke.... Sønnen må jo nesten i barnehagen, og mannen på jobb, så kan ikke isolere oss helt heller...

Sykt at regjeringa bare vil åpne mer og mer opp. Føles litt som at de prøver å "straffe" de som ikke er vaksinert, men altså, vi har jo vært frarådet vaksine til nå i alle fall... (Forstår at det sikkert handler mer om valget og å sanke stemmer enn å straffe folk altså, men uansett).
 
Er også fryktelig bekymret over dette nå! Er ikke anbefalt vaksinen her enda.. og har en barnehagestarter i morgen.. Men jeg må nesten bare bite tenna sammen, for den avlastningen av å ha frøkna i barnehagen trenger jeg sårt nå! Har verken energi eller kropp til å løpe etter og underholde henne dagen lang nå..

Krysser fingrene for at det snart roer seg igjen :smiley-angelic001
 
Jeg klarer på et vis ikke å være bekymret for min egen del, men er sykt bekymret for barna mine. Føler at folk bagatelliserer det som kan oppstå hos barn, fordi det er så sjelden. Men hva hjelper det meg at det er sjelden hvis akkurat mitt barn er blant de som blir alvorlig syke?
Jeg er lei av alle fullvaksinerte rundt oss, fordi de nå bare turer frem på alt mulig rart og forventer at vi ønsker å ha nærkontakt med dem etterpå, selv om 4 av 5 i husstanden her er helt ubeskyttet. De tror vel slik som majoriteten av kommentarfeltfolka at man ikke kan smitte etter man er vaksinert.

Nei, huff. Nå ble det bare syting fra meg altså. Skjønner godt at dere bekymrer dere. Her er alt fokus på barna, men innser jo at det er langt mer sannsynlig at jeg blir alvorlig syk av covid. Nei, blir bra med vaksine. Skal ta det opp med fastlegen på kontroll om 3 uker, så får vi høre hva mannen min sier etterpå.
 
Helt enig! Har ikke tatt vaksine men håper på tommel opp fra fhi nå som det skal komme nye råd. Føler meg ikke trygg nå som alt smittevern i skole og barnehage er forduftet, og det i tillegg er en mer smittsom variant. I vår kommune får gravide beskjed om å ikke møte til vaksine om de ikke er i risikogruppen. Antar man må ha legeerklæring da? Men både lege og jordmor følger dagens anbefalinger og sier jeg bør vente. Ikke lett… FHI har i dag publisert spørreundersøkelse for gravide ang dette: https://www.fhi.no/sv/vaksine/koron...rreundersokelse-om-koronavaksine-for-gravide/
Det er egentlig likt her også, men jeg ringte vaksinekontpret direkte for å høre. De sa de anbefaler ikke gravide i 1.trimester å ta den, men når jeg var i 3. trimester kunne jeg bestemme selv, og nå var jeg klar for å få den sprøyta! Jeg tok den i dag og synes det er godt å være i gang :happy:
 
Ut fra hva du skriver om smittetallene så ser jeg hvilke område du er fra og dere har vært veldig heldige helt frem til nå med minimal smitte så jeg skjønner dagens tall må være skremmende. Jeg er opprinnelig fra samme område så følger med på smitteutviklingen der (også mye fordi vi ofte er der). Jeg bor et sted nå som har hatt de høyeste smittetallene gjennom hele pandemien, og jeg kjenner nesten ingen som har blitt smittet likevel. Jeg er selv livredd for å få korona i svangerskapet og holder barnet vårt hjemme fra bhg akkurat nå pga dette, men etter å ha levd med høyt smittetrykk gjennom hele svangerskapet så ser jeg at det er mulig å unngå å bli smittet om man bare er ekstra forsiktig og unngå steder med mye folk og andre som har "risikoatferd". Vi får håpe smitteøkningen ikke blir så ille som fryktet fremover.
Ja vi har vært veldig heldige her, men samtidig er det mye smitte på et lite område,og jeg har ikke mulighet til å isolere familien min frem til fødsel. Barna er store og har behov for å være med vennene sine, og begge er på skole fra neste uke. får bare håpe smittetallene går nedover snart! Men ser ikke helt hvordan det skal gå an når man ikke setter inn lokale tiltak.
tidligere har man hvertfall satt inn tiltak for å hindre utvikling av smitte. Men nå slipper jo fullvaksinerte til og med karantene. Det gjør meg nervøs
 
Ja vi har vært veldig heldige her, men samtidig er det mye smitte på et lite område,og jeg har ikke mulighet til å isolere familien min frem til fødsel. Barna er store og har behov for å være med vennene sine, og begge er på skole fra neste uke. får bare håpe smittetallene går nedover snart! Men ser ikke helt hvordan det skal gå an når man ikke setter inn lokale tiltak.
tidligere har man hvertfall satt inn tiltak for å hindre utvikling av smitte. Men nå slipper jo fullvaksinerte til og med karantene. Det gjør meg nervøs

Ja, det er veldig kjipt de ikke setter igang noen tiltak. Her jeg bor nå er smittetallene pr 100.000 likt som stedet du er og her har de gått ut å sagt at smittetallene må mer 10 dobbles før de setter inn nye tiltak, så for oss som er gravide så er det superkjipt. Det med at fullvaksinerte som er smittet slipper karantene har lokalavisen nettopp gått ut med var feilsitat. Du kan lese det i livestudioet. De slipper karantene om de er nærkontakter, men om de er smittet må de i isolasjon. Men jeg er enig i at det er alt for slappt :arghh: Vi får bare krysse fingre for at det går bedre enn vi frykter.
 
Jeg klarer på et vis ikke å være bekymret for min egen del, men er sykt bekymret for barna mine. Føler at folk bagatelliserer det som kan oppstå hos barn, fordi det er så sjelden. Men hva hjelper det meg at det er sjelden hvis akkurat mitt barn er blant de som blir alvorlig syke?
Jeg er lei av alle fullvaksinerte rundt oss, fordi de nå bare turer frem på alt mulig rart og forventer at vi ønsker å ha nærkontakt med dem etterpå, selv om 4 av 5 i husstanden her er helt ubeskyttet. De tror vel slik som majoriteten av kommentarfeltfolka at man ikke kan smitte etter man er vaksinert.

Nei, huff. Nå ble det bare syting fra meg altså. Skjønner godt at dere bekymrer dere. Her er alt fokus på barna, men innser jo at det er langt mer sannsynlig at jeg blir alvorlig syk av covid. Nei, blir bra med vaksine. Skal ta det opp med fastlegen på kontroll om 3 uker, så får vi høre hva mannen min sier etterpå.
Skjønner godt du tenker på barna..
jeg vet ikke ho tror jeg er mest bekymret for meg selv.. høres jo veldig egoistisk ut.. men er jo redd for alvorlig sykdom og ikke kunne være der for barna mine, eller at noe skal skje med babyen som er helt forsvarsløs..
håper virkelig det snart blir kontroll på dette viruset.
 
Skjønner godt du tenker på barna..
jeg vet ikke ho tror jeg er mest bekymret for meg selv.. høres jo veldig egoistisk ut.. men er jo redd for alvorlig sykdom og ikke kunne være der for barna mine, eller at noe skal skje med babyen som er helt forsvarsløs..
håper virkelig det snart blir kontroll på dette viruset.
Jeg skjønner godt at du tenker på deg selv jeg, og ikke tror jeg det er noe mer egoistisk enn noe annet. Dette viruset har jo tidligere vært ganske snilt mot de fleste barn og unge, og media/myndighetene har jo gjort en god jobb med å fortelle oss at unger ikke blir syke og at viruset er farligere jo eldre man er.
Jeg sliter jo med at jeg ikke har en følelse av egenverdi, så i mine øyne er jeg kun verdt noe som "mammaen til ..." eller "kjæresten til ..." osv, så kanskje naturlig at jeg ikke er så bekymret med tanke på meg selv? Er jo redd for at barna skal vokse opp uten en mor, men frykten for barna generelt er mye sterkere for min del.
 
Jeg opplever dessverre også at fullvaksinerte (og uvaksinerte for den saks skyld) ikke engang PRØVER å holde avstand til meg, selv om jeg helt synlig er 7 mnd på vei. Jeg begynner å bli veldig sliten av det, og må nok bare sette foten hardere ned de to neste månedene. Si nei til det meste av besøk :bag: Har «heldigvis» ikke barn fra før, og har hjemmekontor, så slipper å være bekymret for smitte den veien, men har familie og venner som treffer mye andre folk både i jobbsammenheng og sosialt på fritiden, og da føles det ikke så greit å være tett på de. Likevel ønsker de å være tett på meg, ofte. Det hjelper liksom ikke å si ifra heller, for fullvaksinerte tror de er immune mot smitte og at det ikke er noen fare - og fortsetter derfor i samme tralten med å gå/stå helt oppi meg. Hadde helt ærlig en forventning om at folk ville gjøre det de kan for å beskytte gravide (i det minste holde avstand), men der tok jeg jammen feil..
 
Back
Topp