Synes denne var nyttig om kornslag til grøtlaging og jerninnhold:
http://barebarnemat.blogspot.no/2011/05/jernrike-kornslag-til-grtlaging.html?m=1
http://barebarnemat.blogspot.no/2011/05/jernrike-kornslag-til-grtlaging.html?m=1
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vet du forresten noe om havrekli? Jeg har en pakke og vil prøve å blande dette i havregrøten snuppa skal få i dag. Hvordan skal denne tilberedes. Må den males på forhånd slik som havregryn? Må den bløtlegges sammen med havregrøt etc?
Havrekli blir veldig skarpt egentlig. Den blir ikke myk. Konsistensen blir veldig kornete. Frøkna her likte det ikke. Klarte ikke kverne det fint nok med knivboksen på stavmikseren iallefall. Mulig det går med kaffekvern.Vet du forresten noe om havrekli? Jeg har en pakke og vil prøve å blande dette i havregrøten snuppa skal få i dag. Hvordan skal denne tilberedes. Må den males på forhånd slik som havregryn? Må den bløtlegges sammen med havregrøt etc?
hmm.. ok. jeg får prøve med kaffekvernenHavrekli blir veldig skarpt egentlig. Den blir ikke myk. Konsistensen blir veldig kornete. Frøkna her likte det ikke. Klarte ikke kverne det fint nok med knivboksen på stavmikseren iallefall. Mulig det går med kaffekvern.
hehe, ja jeg får vel spørre eksperten på områdetNei, jeg er såpass fersk på dette selv at det tror jeg vi må spørre Lissuz om! Lissuz?(Eller andre som vet selvfølgelig)
Hjalp ikke her iallefall.hmm.. ok. jeg får prøve med kaffekvernenSå da er det vel ikke vits å bløtlegge den kanskje!?
![]()
Nå ser jeg forresten at du spør om havrekli, det har jeg ikke prøvd.Vet du forresten noe om havrekli? Jeg har en pakke og vil prøve å blande dette i havregrøten snuppa skal få i dag. Hvordan skal denne tilberedes. Må den males på forhånd slik som havregryn? Må den bløtlegges sammen med havregrøt etc?
Takk for svar. Åh så jeg kan bruke kruskakli. Hvor lenge skal dette i bløt og kan det kokes i det vannet det er i bløt i?Nå ser jeg forresten at du spør om havrekli, det har jeg ikke prøvd.
Men ville gjort det samme prøvd å male så fint som mulig og bløtlegge par timer. Havrekli inneholder endel B-vitaminer og er rik på bla. Kalsium![]()
Hihi.. godt å kunne brukes til noeTakk for svar. Åh så jeg kan bruke kruskakli. Hvor lenge skal dette i bløt og kan det kokes i det vannet det er i bløt i?Er så greit å ha deg her lissuz
![]()
Hmmm, ja da skal jeg prøve kruskakli mer. Mulig jeg kokte det for kort.Hihi.. godt å kunne brukes til noe
Ja, du koker i blødtvannet. helst minimum 1 time, gjerne mer ;-)
Slik er min rutine:
Jeg har kornene ferdigmalt i en boks på kjøkkenet eller maler opp i en fei, så rører jeg korn med kaldt vann i kasserollen som jeg bruker når jeg koker par timer før måltid, på med lokk, så er det bare å skru på plata når det er tid for det.
Grøt med kruskakli må kokes lengre. 10-15 min gjerne.
Kjør på med en rask oppkok hvor man rører, så lar man grøten putre på veldig lav varme videre. (jeg har 1-10 på plata og lar det koke på 1)
Jeg skal male kruskakli i morgen å ta bilde, så kan du se om det blir forskjell?Hmmm, ja da skal jeg prøve kruskakli mer. Mulig jeg kokte det for kort.
men hvor fint får du malt det med kaffekverna? For jeg merker at det blir ikke fin-fint mel med den stavmikserboksen min.... Kanskje jeg må kjøpe en og... ;kr
(nå kommer samboer til å bli sprø av alle disse kjøkkenmaskinene hvis jeg kommer drassende på ei kaffekvern i tillegg)
Supert, takk! Da skal dette prøves ut idagHihi.. godt å kunne brukes til noe
Ja, du koker i blødtvannet. helst minimum 1 time, gjerne mer ;-)
Slik er min rutine:
Jeg har kornene ferdigmalt i en boks på kjøkkenet eller maler opp i en fei, så rører jeg korn med kaldt vann i kasserollen som jeg bruker når jeg koker par timer før måltid, på med lokk, så er det bare å skru på plata når det er tid for det.
Grøt med kruskakli må kokes lengre. 10-15 min gjerne.
Kjør på med en rask oppkok hvor man rører, så lar man grøten putre på veldig lav varme videre. (jeg har 1-10 på plata og lar det koke på 1)