Kontroller

Emilie2015

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Hvor ofte går dere på svangerskapskontroll nå? Jeg leser "overalt" at kontrollene skal bli hyppigere på slutten, men sist jeg var hos jordmor fikk jeg ikke neste time før 5 uker senere. Blir litt urolig av det - men det er kanskje bare fordi jeg forventet det motsatte :)

Frem til nå har det vært hver 4 uke. Fra uke 32 (nå) har jeg annenhver uke. Dette er ordinære kontroller hos jordmor og lege. 5 uker var lenge. Hvor langt er du på vei?

Jeg skal til kontroll i neste uke, og da er jeg 35+5. Etter det snakket JM om kontroll hver annen uke.

Jeg har gått hver fjerde uke frem til uke 34, (35 nå), nå har jeg to uker i mellom hver kontroll :-)

Hver fjerde uke på ordinær kontroll frem til uke 36 her også :)

Jeg var på kontroll forrige uke (33+0) og skal på neste om tre uke (37+0), og så blir det hyppigere etter det. Jm syntes ikke det var noe vits i noe hyppigere kontroller nå, siden alt er bra med meg og den lille, og jeg skal også på en ekstra ul denne uken, bare for å sjekke hvordan morkaka ligger plassert.

Hvor ofte går dere på svangerskapskontroll nå? Jeg leser "overalt" at kontrollene skal bli hyppigere på slutten, men sist jeg var hos jordmor fikk jeg ikke neste time før 5 uker senere. Blir litt urolig av det - men det er kanskje bare fordi jeg forventet det motsatte :)

Det var et opphold på nesten 1 mnd til meg også, fra uke 32-36 . Jeg følte meg ikke i noe særlig form den tiden og stakk bare innom legen min for å måle BT og ta blodprøver, samt urinprøve. Det viste seg at jeg hadde en hvilepuls på 113 og ble fulgt opp en ekstra uke av legen min. Så uansett lytt til kroppen og kontakt lege hvis du kjenner at det kan være noe som er på utur . Nå var jeg hos jordmor uka her og skal tilbake om 1 uke. Så den siste mnd er det annahver uke!

Jeg var på kontroll 13. november og da var jeg vel 32 + 3, ringte for å bestille ny time og da sa hun i skranken liksom at jeg har jo tatt alle nødvendige blodprøver og sånn (har vært på glukosebelastning og inne for sjekk av stoffskifte) så jeg trengte jo egentlig ikke komme før 16. november.. da er jeg jo 37 + 1 og da er det 5 uker siden sist og jeg synes jo det er småskummelt at jeg skal gå så lenge uten å sjekke urin og blodtrykk når jeg er kommet så langt?

Takk for svar, jenter! Jeg har vært i fin form hele svangerskapet og baby har festet hodet, forsto det slik at jordmor mente det ikke var nødvendig med så mye kontroller pga dette. Men trodde ikke sånt skulle være så individuelt. Skal la terskelen for å bestille time være lav, tenker jeg :)

Jeg var på kontroll 13. november og da var jeg vel 32 + 3, ringte for å bestille ny time og da sa hun i skranken liksom at jeg har jo tatt alle nødvendige blodprøver og sånn (har vært på glukosebelastning og inne for sjekk av stoffskifte) så jeg trengte jo egentlig ikke komme før 16. november.. da er jeg jo 37 + 1 og da er det 5 uker siden sist og jeg synes jo det er småskummelt at jeg skal gå så lenge uten å sjekke urin og blodtrykk når jeg er kommet så langt?

De samme tankene har jeg. Har hatt noen prøver med høyt blodtrykk, men de var fine sist, så jm var ikke bekymret - men det blir jo jeg ;)

Jeg tenker ikke bare på det med oss mødre, men også fosterutviklingen. Hadde ikke jeg hatt hyppige kontroller sist svangerskap (annenhver uke etter uke 32) hadde ikke fostervannsmangelen blitt oppdaget tidsnok. Jeg hadde ingen forutsetninger for å vite om morkaken fungerte godt nok til å opprettholde fostervannsmengden. Det ble oppdaget via målingen av symfyse-fundus..

Jeg tenker ikke bare på det med oss mødre, men også fosterutviklingen. Hadde ikke jeg hatt hyppige kontroller sist svangerskap (annenhver uke etter uke 32) hadde ikke fostervannsmangelen blitt oppdaget tidsnok. Jeg hadde ingen forutsetninger for å vite om morkaken fungerte godt nok til å opprettholde fostervannsmengden. Det ble oppdaget via målingen av symfyse-fundus..

Ja, tenker sånn også. Spesielt når jeg føler at han beveger seg anderledes, ikke nødvendigvis mindre men mer diffust liksom. Skal ringe å høre med de i morgen tenker jeg, for å høre om jeg kanskje kan komme innom en tur med urinprøver og kanskje få sjekket på ultralyd at alt er bra. Kjære kan være med om jeg går i uke 37 da, for han er på fri så er jo litt kjedelig.

Back
Topp