Kontroller *september-18*

Ja synes også det var merkelig sent....fikk ikke lov å komme før,måtte ha henvendelse av legen..!
Har sikkert stor pågang,aner ikke...

Veldig rart å må ha henvendelse fra legen...man kan jo velge om man ønsker å gå til lege eller jordmor.
Ja, kanskje det er stor pågang....men kjedelig är det skal gå ut over deg.

Sendte sms i dag og ba om time til første kontroll. Ble satt opp om 2,5 uker, da er jeg 10+0.
Veldig kjedelig om jeg ikke får tatt blodprøvene da, har lang kjørevei til legen.

Sendte sms i dag og ba om time til første kontroll. Ble satt opp om 2,5 uker, da er jeg 10+0.
Veldig kjedelig om jeg ikke får tatt blodprøvene da, har lang kjørevei til legen.
Blodprøver blir tatt etter uke 12. Det er nye rutiner som de startet med i 2016 [emoji4]

Blodprøver blir tatt etter uke 12. Det er nye rutiner som de startet med i 2016 [emoji4]

Hvor har du funnet info om dette? Det jeg finner er bare at det tas blodprøver på første kontroll, som vanligvis er mellom uke 8 og 12. Tror ikke dette kan være retningslinjer som er fast overalt, for da ville det jo stått? Inne på helsenorge står det ingenting om at disse ikke kan tas før uke 12 ihvertfall. https://helsenorge.no/gravid/undersokelser-og-prover-ved-svangerskapskontroller
Har jo hørt om folk som sier "legen tok bare blodprøver da med en gang" når de har vært inne veldig tidlig.

Hvor har du funnet info om dette? Det jeg finner er bare at det tas blodprøver på første kontroll, som vanligvis er mellom uke 8 og 12. Tror ikke dette kan være retningslinjer som er fast overalt, for da ville det jo stått? Inne på helsenorge står det ingenting om at disse ikke kan tas før uke 12 ihvertfall. https://helsenorge.no/gravid/undersokelser-og-prover-ved-svangerskapskontroller
Har jo hørt om folk som sier "legen tok bare blodprøver da med en gang" når de har vært inne veldig tidlig.
Legen min som sa det. Hun mente det var et skriv som hadde blitt sendt ut til alle leger. Det skal visstnok ikke gjøres før uke 12 for da får de ikke helt riktig svar på prøven og den bør tas på nytt. Min fastlege er spesialist på feltet.
Men hva andre gjør får de stå for selv.

Jeg har også fått beskjed om at blodprøver skal tas etter uke 12. Har noe med antistoff-utvikling å gjøre tror jeg.. her står det litt info: https://www.babyverden.no/gravid/hva-skjer-pa-forste-kontroll/

Godt jeg har dere... Har helt glemt bort å kontakte jordmor!

Føler meg så teit nå men tar dere bare kontakt direkte med jordmor? på helsestasjon da eller?
Har vært i kontakt med lege da jeg ønska å få HCG målning men i følge han så var det ikke nødvendig for var det HCG i urinen så var det i blodet o_O Ikke snakk om målning for å sjekke stigninga nei...
Men fikk ny time når jeg er 9+0 for første kontroll :)

Føler meg så teit nå men tar dere bare kontakt direkte med jordmor? på helsestasjon da eller?
Har vært i kontakt med lege da jeg ønska å få HCG målning men i følge han så var det ikke nødvendig for var det HCG i urinen så var det i blodet o_O Ikke snakk om målning for å sjekke stigninga nei...
Men fikk ny time når jeg er 9+0 for første kontroll :)
Jeg tok noen blodprøver da jeg var 5-6 uker og spurte da om vi kunne måle hcg også. Svaret var at jeg kunne få ta urinprøve for å bekrefte graviditet og at måling av hcg kun var ved mistanke om abort. Så det høres helt riktig ut altså [emoji4]

Hvis du er bekymret så syns jeg 900kr brukt på TUL ca uke 7 var vel verdt det [emoji5]

Bare å kontakte helsestasjonen ja, sånn er det her ihvertfall.

Jeg fikk samme info fra mitt legekontor. Første kontroll ville de sette opp etter 12 fullgåtte uker pga nye krav for blodprøver.
Men jeg kunne få time før dersom det var noe ekstra jeg hadde behov for.
Jeg har fått time når jeg er 12+4, men skal til privat UL uken før :-)

Jeg fikk også beskjed om at alle prøver tas i uke 12. Får komme inn eneste uke, fordi jeg er litt usikker på termindato og jeg ønsker å måle en del vitamin- og mineralnivåer, men ellers blir resten gjort i uke 12.

Bestilte tidlig ultralyd hos en gynekolog (privat) i starten av februar. Er da i uke 7. Etter alder kvalifiserer jeg til ekstra oppfølging, og må bare somle meg til å ringe fastlegen. Kommer til å sjekke mulighetene for nipt-test i Norge. Om dette er umulig, blir det utlandet etter uke 10. Vil gjerne vite så mye som mulig, men liker ikke tanken på abort-risikoen ved fostervanns/morkakeprøve.

Jeg fikk samme info fra mitt legekontor. Første kontroll ville de sette opp etter 12 fullgåtte uker pga nye krav for blodprøver.
Men jeg kunne få time før dersom det var noe ekstra jeg hadde behov for.
Jeg har fått time når jeg er 12+4, men skal til privat UL uken før :)

Da får jeg ringe de, jeg har jo ikke noe behov for ekstra kontroll. Rart de satte meg opp så tidlig, sendte bare inn via app og ba om første kontroll, og sa hvor langt jeg var på vei.

Dytter litt :)

Vurderer å bestille meg time hos jordmor snart ettersom formen er bedre etter to dager på sykehus :) Er 10+1 og skal til legen 13+2, men har lyst å prate litt nå, fordi jeg er så sliten av å ha vært så dårlig og sånn. (Er mest sannsynlig ikke bra nå heller, men har fått kvalmestillende som funker så er litt optimistisk likevel.)

Der minnet du meg på at jeg hadde tenkt å ringe JM om alt var bra på UL idag

Jeg skal på kontroll 15.2. Til min fastlege som har ul apparatet klart og er spesialisert på ul[emoji4] satser på en liten titt da!

Så kjekt med mulighet for sniktitter

Skal til jordmor for første kontroll og jeg gleder og gruer meg sykt.

Back
Topp