Kontroll uke 36?

Litja17

Elsker forumet
Septembergull'17
Høsthjerter 2017
Marsboere 2020
Er det vanlig at det sjekkes for modning og slikt i uke 36? Kjenner at eg er litt skeptisk til en slik sjekk, spesielt når eg ikkje kjenner legen så godt (hatt 2 timer med ham). Skal til jordmor i uke 38, mer komfortabel med evt sjekk der.
Kontroll er neste uke, bare begynt å tenke litt på det/nesten grue meg nå....
 
Er det vanlig at det sjekkes for modning og slikt i uke 36? Kjenner at eg er litt skeptisk til en slik sjekk, spesielt når eg ikkje kjenner legen så godt (hatt 2 timer med ham). Skal til jordmor i uke 38, mer komfortabel med evt sjekk der.
Kontroll er neste uke, bare begynt å tenke litt på det/nesten grue meg nå....
Var på kontroll denne uken, 36+2, og ble ikke sjekket for modning ihvertfall. Hun sa at hun skulle gå grundigere til verks neste gang vi møttes, i uke 38 :)

Men det varierer vel fra lege til lege kanskje.
 
Jeg har aldri fått en slik sjekk på svangerskapskontroll av verken fastlege eller jm og jeg har tre svangerskap bak meg. Vet at noen jordmødre sjekker ståa og evt. stripper/røsker når terminen nærmer seg (det er uansett omstridt hvorvidt dette kan sette i gang noe eller om det bare setter igang maserier), men dette varierer nok veldig. Det er dessuten ikke noe de må gjøre selv om de tilbyr seg. Du har da rett til å takke nei til en vaginal sjekk :)
 
Jeg ble ikke 35+2 som var min "36uker". Jeg ble heller aldri sjekket for det med forrige og da hadde jeg siste jm-time 39+3.
 
Ble ikke sjekket sist. Men i uke 39+ ettellerannet så spurte jeg om jm kunne prøve å strippe
 
Har ikke vært snakk om noe sånn test hverken med JM eller fastlege.
Men skal på vurdering på føden i løpet av uke 36-37 fordi baby har masse plass i magen og flytter mye på seg. Kan hende de sjekker der?!
 
Jeg var nettopp på 36-ukerskontroll og ble ikke sjekket for noe modning. Jordmor nevnte heller ikke noe om at det skulle gjøres på neste kontroll, så jeg tror ikke hun blir å gjøre det. Hun har som regel sagt ifra hvilke temaer vi skal prate om for hver gang, så ville tro hun hadde nevnt det da.
 
Jeg har aldri fått en slik sjekk på svangerskapskontroll av verken fastlege eller jm og jeg har tre svangerskap bak meg. Vet at noen jordmødre sjekker ståa og evt. stripper/røsker når terminen nærmer seg (det er uansett omstridt hvorvidt dette kan sette i gang noe eller om det bare setter igang maserier), men dette varierer nok veldig. Det er dessuten ikke noe de må gjøre selv om de tilbyr seg. Du har da rett til å takke nei til en vaginal sjekk :)

Eeh stripper/røsker?? Hva i alle dager gjør de da? (Førstegangs her altså...)
 
Eeh stripper/røsker?? Hva i alle dager gjør de da? (Førstegangs her altså...)

De tar og separerer fostersekken fra livmorhalsen med fingrene - dette for å prøve å påvirke til at riene skal starte ila noen dager. Aldri prøvd dette, og ikke særlig lyst å prøve heller. Det er ingen forskning som dokumenterer effeten, og i tillegg kan det gi en minimmal, men likevel økt fare for infeksjon. Big NO NO here, altså:wtf:
 
Oj heisann! Det hørtes ikke spesielt godt ut, nei!
 
Aldri blitt tilbudt det (hatt to sv.skap før). Og jeg må si det er helt greit :) kjenner ikke behovet for det :wtf:
 
Takk for gode svar, da kan eg slappe av mtp det [emoji4] ordinær sv.skapskontroll går jo ellers helt fint [emoji4]

(Lærte i helga at mtp legeattest som kreves av sas for å få lov til å fly i uke 36-38, skal legen strengt tatt sjekke for modning. Dersom det ikke er modent vil det vanligvis ta minst et døgn før fødsel. Hvordan en slik attest er gyldig inntill 10 dager er for meg et mysterium [emoji14]. Det som fikk meg inn på tanken/gjorde at eg kom til å lure på det....).
 
Jeg ble aldri sjekket sist svangerskap. Jm som jeg gikk med da så det kunne gi falske forhåpninger, om man var moden, for det trengte ikke bety at ungen kom snart. Men det er vell forskjellig hva de gjør.
 
Er det vanlig at det sjekkes for modning og slikt i uke 36? Kjenner at eg er litt skeptisk til en slik sjekk, spesielt når eg ikkje kjenner legen så godt (hatt 2 timer med ham). Skal til jordmor i uke 38, mer komfortabel med evt sjekk der.
Kontroll er neste uke, bare begynt å tenke litt på det/nesten grue meg nå....
Hva er modning?
 
Hva er modning?
Livmorhalsen blir myk før den begynner å åpnes, om eg har forstått riktig. Og det tar visst minst et døgn ned rier før ungen kommer om det er umodent, mens det kan gå fortere om det er modent. Eller en kan være moden i ukesvis før fødsel, så ikke et sikkert tegn på at det blir snart....

Umoden lovmorhals kjennes omtrent som nesetippen mens moden kjennes ut som leppene....jfr svigerfar som er lege...
 
Har aldri hørt om at det er vanlig å bli sjekket da nei, alt for tidlig!
 
De tar og separerer fostersekken fra livmorhalsen med fingrene - dette for å prøve å påvirke til at riene skal starte ila noen dager. Aldri prøvd dette, og ikke særlig lyst å prøve heller. Det er ingen forskning som dokumenterer effeten, og i tillegg kan det gi en minimmal, men likevel økt fare for infeksjon. Big NO NO here, altså:wtf:

De gjør det kun om det er modning/åpent. Er deg null modning gjør de ikke noe :)

De ville prøve dette med meg forrige svangerskap, mye på grunn av veldig slitsomme kynnere men jeg ble aldri moden [emoji23] så ble modning med ballong og tabletter for meg :p
 
Back
Topp