Kontroll uke 36 (37)

Liea

Venter i spenning
Augustmødrene 2014
Marsboerne2017
Var på kontroll hos jordmor i dag. 36 ukers kontrollen ble tatt en uke for sent pga. ferieavvikling (er 37+0 i dag). Jeg har ikke vært på kontroll siden jeg var 32+6, da hos fastlege.
I dag viste målingene at SF-målet ligger godt over kurven min (35 cm), mens vekta har stått helt stille (forutsatt at de to vektene viser det samme). Jeg har tidligere ligget omtrent akkurat på den røde streken på kurva og gått opp moderat mellom hver kontroll.

Jordmor sender derfor henvisning til sykehuset for vekstkontroll.

Men er det noen andre som har opplevd dette?
Når magen vokser over kurven, kan vel ikke barnet være for lite - selv om jeg ikke har lagt på meg noe?

hmm... merkelig! Eg er 36+5 og var på kontroll i forige uke. Eg hadde heller ikke lagt på meg noe siden uke 28, og mitt symfysemål ligger over streken! Har fått beskjed av både lege og jordmor at så lenge magen vokser så gjør det ikke noe at vekten min ikke øker. De har begge sagt at det er helt vanlig når det er varmt. Man drikker mer og spiser mindre= mindre vektøkning hos mor. ( men om du er undervektig kan det jo kanskje være annerledes,?) Men er jo bare bra at jm tar ansvar og sender deg på ekstra sjekk;-)

Jeg har ikke lagt på meg de siste to ukene, tatt av en kg kanskje. Denne gang var magemålet på kurven, der den skal være. At magen er stor trenger ikke ha noe å si, moren min var liten med broren min, og han var 4800 :)

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp