Kontroll hos lege

fgme85

Glad i forumet
Julibarna2014
Jeg skal på første kontoll hos JM 14.feb. Er da 7+2. Rekner med at det er passelig for 1. kontroll. Men nå er keg så dårlig av kvalme at jeg må ha sykemelding. Lurer på om jeg da bør ta kontroll hos lege i samme slengen? Skal man ta noe slags blodprøver el?

Når jeg ringte for å bestille time for første svangerskapstime hos legen fikk jeg beskjed om at de pleide å ta første time mellom uke 12 og 17.

En fyller ut det svangerskapskortet (om det heter det?), blodprøve, prater om spisevaner ect og muligens urinprøve.

Jeg hadde nok beholdt den timen 14.februar også

Jeg skal til legen i dag 5+3 for å diskutere faste medisiner jeg bruker men ikke kan ta under svangerskapet. Tenker det blir veldig individuelt om man evt trenger oppfølging før. Man kan jo velge om man vil ha kontroll med jordmor eller lege. Men den første kontakten med en av dem er i uke 6-12. Jordmor forteller deg nok når du bør ta legetime. For du kan ta blodprøver og urinprøver som jordmor ser på.

Jeg har allerede hatt min første time hos lege, men det for å spørr etter tidlig ultralyd siden jeg har mistet før, og å komme inn i systemet fortest mulig med tanke på planlagt keisersnitt. Tror det er veldig individuelt. Fikk også beskjed om å komme tilbake i uke 10 for å ta alle nødvendige blodprøver. :angelic:

Jeg var hos lege 4+1 men fikk beskjed om å bestille ny time til uke 12 pga det var så mye som kunne skje i mellomtiden.

Skal tilbake til legen uke 10 for blodprøver :)

For å få sykemelding må du til lege så vidt jeg vet, men ellers kan man velge om man vil ha svangerskapskontrollene hos jordmor eller hos lege :) Jeg fikk videokonsultasjon med min fastlege , noe som passer bra da jeg var så dårlig at jeg uansett ikke klarte å komme meg på legekontoret. Noen av blodprøvene kan først tas etter uke 12+0 for å bli riktige, men det kan jo tas prøver i 2 pmganger dersom det er noe spesielt man vil vite før det

Jeg hadde time med legen på tlf idag, med tanke på medisiner og uregelmessig syklus:happy:. Så har time til tul neste uke. Hu ba meg også om å bestille første kontroll til uke 12.

Er ikke sånn veldig stor vits å ta kontroll før etter uke 12. Jeg hadde vel min første kontroll i uke 13 forrige gang :)

Men denne gangen har jeg bikket 36, og skal ha tidlig ultralyd, så må ta kontakt litt før

Regner med jeg ender opp med en kontroll imellom uke 6-8, mye pga kvalme så må få kvalmedempende medisiner:yuck:

Jeg har ikke vært til lege ennå da jeg har kun gått til jordmor. Jordmor kan også ta blodprøver.

Jeg har hatt endel sykemelding fra legen da jeg har slitt med å jobbe fulltid, har da for det meste bare sendt melding på Helsenorge. Vet det har vært veldig travelt til tider på legekontoret så det har vært en fin løsning for både meg og legen.
Var inne på kontroll rundt uke 9 tror jeg det var, bare for å ta blodprøver og få registrert ting.
Var greit å få det gjort siden det viste seg at grunnen til at jeg var så uendelig trett, ikke bare var graviditet men også D vitamin mangel.

Back
Topp