Kontroll hos jordmor/lege

Morromora91

Betatt av forumet
Stjerneskuddene 2024
Jeg er gravid for første gang og er veldig spent og utolmodig. Tenkte kanskje det hadde vært kjekt å ha en tråd for kontroller?

Når har du din første kontroll og hvor lang er du på vei? Er det hos fastlege eller jordmor?

Selv er jeg 3+6. Vet ikke helt når jeg skal bestille meg time. Tenker kanskje å ta første kontroll hos fastlege min. Har dere noen tanker om fastlege vs jordmor?
 
Jeg er også veldig tidlig i mitt svangerskap 6+0, men allerede vært hos jordmor og fastlege da dette er mitt første svangerskap
Har også fått opprettet helsekort denne uken og selv bestilt TUL om 1,5 uke.
Har også blitt enig med min fastlege at jeg ønsker å gå annen hver gang til jordmor og fastlege. Litt fordi jeg ønsker å bli fulgt opp tett da det er mitt første svangerskap og har dessverre lest om mange skrekkhistorier på nettet allerede , og fordi jeg ønsker å føle meg trygg samtidig som jeg har datoer å se frem til samtidig så følte jeg at fastlegen min ga meg litt mer ro enn jordmoren jeg var hos forrige uke, men det kan selvfølgelig bare være min oppfattelse
 
Jeg er også veldig tidlig i mitt svangerskap 6+0, men allerede vært hos jordmor og fastlege da dette er mitt første svangerskap
Har også fått opprettet helsekort denne uken og selv bestilt TUL om 1,5 uke.
Har også blitt enig med min fastlege at jeg ønsker å gå annen hver gang til jordmor og fastlege. Litt fordi jeg ønsker å bli fulgt opp tett da det er mitt første svangerskap og har dessverre lest om mange skrekkhistorier på nettet allerede , og fordi jeg ønsker å føle meg trygg samtidig som jeg har datoer å se frem til samtidig så følte jeg at fastlegen min ga meg litt mer ro enn jordmoren jeg var hos forrige uke, men det kan selvfølgelig bare være min oppfattelse
Okey, godt å høre. Spennende med UL snart da :Heartred TUL, gjør du det privat eller er det ordinært?

Jeg har også tenkt at det kan være greit med annenhver. Men jeg får se ann kjemien med jordmoren.

Etter å ha lest din melding så fikk jeg bestilt meg time hos fastlegen torsdag 11. 05. Da er jeg 4+6 :)
 
Okey, godt å høre. Spennende med UL snart da :Heartred TUL, gjør du det privat eller er det ordinært?

Jeg har også tenkt at det kan være greit med annenhver. Men jeg får se ann kjemien med jordmoren.

Etter å ha lest din melding så fikk jeg bestilt meg time hos fastlegen torsdag 11. 05. Da er jeg 4+6 :)


Ja, jeg tar UL privat og kommer nok til å gjøre det et par ganger både i uke 8 og 10 (rett og slett fordi jeg dessverre har lest for mye på det skumle nettet)

I uke 11 har jeg avtale med jordmor og uke 12 med legen. Ikke for tidlig å reise inn til fastlegen, du har helt sikkert like mange spørsmål som meg og man skal føle seg ivaretatt i denne tiden som både er krevende, stressende, flott og det å ikke føle å ha kontroll :)
 
Ja, jeg tar UL privat og kommer nok til å gjøre det et par ganger både i uke 8 og 10 (rett og slett fordi jeg dessverre har lest for mye på det skumle nettet)

I uke 11 har jeg avtale med jordmor og uke 12 med legen. Ikke for tidlig å reise inn til fastlegen, du har helt sikkert like mange spørsmål som meg og man skal føle seg ivaretatt i denne tiden som både er krevende, stressende, flott og det å ikke føle å ha kontroll :)
Skjønner... Jeg tenker litt at naturen får gå sin gang. Men det er hva jeg tenker akkurat nå. Plutselig har jeg også bestilt meg TUL x flere før odrinær UL
 
Fastlege sa uke 6-7 for blodprøver. Men er bortreist så får ikke time før uke 8
 
Kjekk tråd! Jeg fant ut at jeg var gravid for første gang nå i mars, men det endte dessverre i en tidlig SA. Var da til fastlegen min og fikk sykmelding, og hun var veldig fin og støttende, noe jeg trengte veldig, med tanke på at ingen rundt meg (unntatt samboer) visste noe. Nå ble jeg gravid igjen i april, og har bestilt første time til fastlegen 11.05 og da er jeg 5+5 hvis alt går som det skal.

Lurer også på om jeg skal ringe jordmor snart, fikk aldri involvert jordmor sist, da det ble SA før jeg kom så langt. Men vet ikke om det er for tidlig å ringe enda? Er 4+5 i dag. Og så er jeg også usikker på om jeg skal ta med partner. Har ikke hatt han med til fastlegen tidligere i forbindelse med SA og føler kanskje det hadde vært rart å ta han med dit nå? Men kanskje annerledes med jordmor? Jeg aner virkelig ikke, og som førstegangs er jeg så usikker på alt :hilarious:

Har også planer om å bestille TUL når jeg er ca 7+3, men sist bestilte jeg tidlig og måtte avbestille når det ikke ble noe av likevel. Så denne gangen venter jeg litt lenger med å bestille.
 
Last edited:
Jeg tok med parteren min til fastlege og han skulle være med til jordmor, men ble syk dagen før timen. Jeg var i går hos jordmor og forrige uke med lege. Synes det er fint at parter vil innvolvere seg o svangerskapet og han gleder seg like mye som meg over at vi skal ha barn sammen :love017 Det er ikke for tidlig med uke 5. Jeg er i dag 5+3 og det var mest om jeg hadde spørsmål og papirarbeid (som hun kalte det). Veldig koselig å ha noen å forholde seg til. Mitt første svangerskap så gikk jeg annenhver gang jm og lege. Denne gangen tenkte jeg å gå mest til jm.:happy:
 
Skal til lege i slutten av mnd, er da 8+2
Men resten av kontrollene kommer jeg til å ha hos jordmor. Hatt det med de 3 andre ☺️
 
Last edited:
Sniker fra august 2023, jeg er gravid med min tredje nå og foretrekker personlig å ha flesteparten av timene hos jordmor av ulike grunner:
1) Det er kun gravide og fødsel jordmor jobber med, dette er hennes spesialitet og fastleger kan generelt lite om det i forhold til jordmor
2) De har mye bedre tid enn fastleger har og de TAR seg god tid til å svare på spm du har
3) Når de etter uke 24/25 begynner å måle symfysen så er det greit at samme person gjør det hver gang slik at du får sett om den følger sin egen kurve (letter for avvik når ulike folk måler da ingen måler likt)
4) Du blir påmint nyttige ting som fu kanskje ikke har tenkt på fra før, dette gjør stort sett ikke fastleger


Ellers har jeg vel dratt inn til jordmor rundt uke 6-8 for å få henvisning til ordinær til og oul samt søke fødeplass, legen rundt uke 10-12 for å ta de ulike blodprøvene og slikt, og deretter kun dratt til jordmor for alt som er svangerskapsrelatert. Har dog vært sykemeldt i begge de første svangerskapene mine og da måtte jeg innom legen for det, og han tok kontroller hver gang jeg var der, men dro likevel alltid til jordmor for det om.

Nå med nr 3 er jeg ikke sykemeldt (yeeej) og jeg drar kun til jordmor :)
 
Jeg er 5+0 idag, og har bestillt tine hos lege i neste uke. Jeg har et rissikosvangerskap pga blodsykdom og pga at jeg i forrige svangerskap fikk alvorlig svangerskapsforgistning og morkakeløsning i uke 31.
Jeg skal derfor følges tett opp av festlege og sykehus.
Forrige gang hadde jeg ingen kontakt med jordmor, men tenker jeg har lyst til det denne gang.
Spent på timen i neste uke, da det blir hos turnuslege siden fastlegen er borte.
 
Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Har et barn fra før, og da kun fulgt opp av jordmor. Var kun til fastlege ift blodprøver og ev andre ting. Kommer til å gjøre det samme nå. Jeg skal ringe jordmor neste uke og ordne meg time :angelic:
 
Jeg kommer nok til å ta rutinekontrollene hos JM og kontakte fastlegen dersom det er behov for medisiner eller sykemelding. I mitt eneste fullsatte svangerskap fikk jeg hyperemesis gravidarum og måtte ha en del sterke kvalmestillende, samt væskebehandling. Derfor var jeg hos fastlege da vi begynte å prøve, og har resepter på kvalmestillende klare. Kommer også til å bestille tidlig ultralyd så fort det er godt håp om å se hjerteaktivitet.
 
Fått time hos jordmor på fredag. Litt tidlig, men har ikkje fastlege her, så ho skal sende henvisning til fosterdiagnostikk :)
 
Jeg tror jeg skal ringe og prøve å ordne time til lege nå, greit å være litt tidlig ute med det.
Jeg hadde diabetes i svangerskapet (en type svangerskapsdiabetes) sist jeg var gravid, så vil ha resept på utstyr for blodsukkermåling tidlig denne gangen, er visstnok vanlig å få det tidligere for hvert svangerskap.
 
Vår første graviditet. Fant ut at jeg var gravid i går. Ringte fastlegekontoret og sa at jeg ønsket svangerskapskonsultasjon ganske raskt. Er ca. 5+0 på vei. Kontordama sa at det kunne hun ikke garantere, og henviste meg til e-konsultasjon.... De er veldig lite hjelpsomme på det kontoret.... Fastlegen har ledig om typ 3 uker.... Fikk time hos jordmor, men ikke før 27. juni da mange er gravide. Da vil jeg mest sannsynlig være i uke 11-12. Burde jeg ha kontroll hos noen før dette? Jeg har bestilt TUL 1. juni forresten. Er bare litt rådvill ift. hva jeg burde tenke på i starten mtp vitaminer osv. Har litt problemer med å spise. Får heldigvis gode råd av venninner og søstre.
 
Vår første graviditet. Fant ut at jeg var gravid i går. Ringte fastlegekontoret og sa at jeg ønsket svangerskapskonsultasjon ganske raskt. Er ca. 5+0 på vei. Kontordama sa at det kunne hun ikke garantere, og henviste meg til e-konsultasjon.... De er veldig lite hjelpsomme på det kontoret.... Fastlegen har ledig om typ 3 uker.... Fikk time hos jordmor, men ikke før 27. juni da mange er gravide. Da vil jeg mest sannsynlig være i uke 11-12. Burde jeg ha kontroll hos noen før dette? Jeg har bestilt TUL 1. juni forresten. Er bare litt rådvill ift. hva jeg burde tenke på i starten mtp vitaminer osv. Har litt problemer med å spise. Får heldigvis gode råd av venninner og søstre.
Gratulerer! Første gang for meg også. Og jeg er 5+1. Jeg fant det ut veldig tidlig. Så jeg booka med time hos fastlegen på nett, ingen spørsmål om hvor langt jeg var på vei. Jeg var der torsdag sist uke. Men det var kun prat og informasjon, lik informasjon som er tilgjengelig på helsenorge. Det var ingen prøver som ble tatt. Hun satt meg opp til ny time i uke 13, da blir det alt av prøver og styr. Folsyre er det eneste tilskuddet som ble anbefalt, siden jeg ikke har noen andre utfordringer. Har du problemer med å få i deg mat på grunn av kvalme? Er det akutt så har du rett på ø-hjelps time.
 
Vår første graviditet. Fant ut at jeg var gravid i går. Ringte fastlegekontoret og sa at jeg ønsket svangerskapskonsultasjon ganske raskt. Er ca. 5+0 på vei. Kontordama sa at det kunne hun ikke garantere, og henviste meg til e-konsultasjon.... De er veldig lite hjelpsomme på det kontoret.... Fastlegen har ledig om typ 3 uker.... Fikk time hos jordmor, men ikke før 27. juni da mange er gravide. Da vil jeg mest sannsynlig være i uke 11-12. Burde jeg ha kontroll hos noen før dette? Jeg har bestilt TUL 1. juni forresten. Er bare litt rådvill ift. hva jeg burde tenke på i starten mtp vitaminer osv. Har litt problemer med å spise. Får heldigvis gode råd av venninner og søstre.
Appen Nørs har mye god info! Anbefaler å bruke den. Står mye om vitaminer, mat, kontroller osv.
 
Back
Topp