Kontantstøtte

dagosi

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberbarna 19
Har en haug med spørsmål om kontantstøtten man kan få om man ikke får plass i barnehagen. Å kanskje noen har vært gjennom eller har opplevd det samme å kan svare. Jeg er ufør å er derfor hjemme, dermed har jeg muligheten til å ha guttungen hjemme et år ekstra. Men så står det på nav at man må ha søkt om barnehage plass og fått avslag for å få kontantstøtte for barnet. Jeg har ikke søkt, dette fordi jeg har belaget meg på å ha han hjemme. Og ville jo vært dumt om han får plass å noen andre går fri, når jeg ikke lider noen nød. Men så vet jeg heller ikke om barnehagen har plass eller ikke, så kunne jo gått alle veier. Må jeg søke om plass for å få kontantstøtta? Blir det sett på om barnehagen i området har plass eller ikke?

Har en haug med spørsmål om kontantstøtten man kan få om man ikke får plass i barnehagen. Å kanskje noen har vært gjennom eller har opplevd det samme å kan svare. Jeg er ufør å er derfor hjemme, dermed har jeg muligheten til å ha guttungen hjemme et år ekstra. Men så står det på nav at man må ha søkt om barnehage plass og fått avslag for å få kontantstøtte for barnet. Jeg har ikke søkt, dette fordi jeg har belaget meg på å ha han hjemme. Og ville jo vært dumt om han får plass å noen andre går fri, når jeg ikke lider noen nød. Men så vet jeg heller ikke om barnehagen har plass eller ikke, så kunne jo gått alle veier. Må jeg søke om plass for å få kontantstøtta? Blir det sett på om barnehagen i området har plass eller ikke?
Det synes jeg høres VELDIG rart ut. Kontantstøtte får du ikke nødvendigvis fordi du ikke får plass, men fordi du velger å være hjemme :)
Søkte ikke bhg og hadde kontantstøtte 5 mnd jeg altså!

Nei, var svaret jeg fikk av NAV når jeg spurte om det samme. Du må ikke ha søkt. Kan ikke tro at det er andre regler for uføre på dette.

https://www.nav.no/no/person/familie/barnetrygd-og-kontantstotte/kontantstotte2#chapter-1

Jeg finner ingenting her om at man må ha fått avslag på barnehageaøknad altså :) ❤️

Finner dette:

Hvis barnet ditt ikke har fått tildelt barnehageplass, kan du få 100 prosent kontantstøtte, som tilsvarer 7 500 kroner i måneden.

Det er dette som viser hva du får om du ikke har fått tildelt plass. Det står ikke at du må søke og få avslag. Å ikke søke betyr at du ikke har fått tildelt plass :)
Videre står de ulike mulighetene ved deltidsplass, så det er nok bare for å vise skillet mellom 0%plass og en deltidsplass.
Finner ingenting om at ufør skal ha noe å si, du kan jobbe fullt og motta kontantstøtte og det sidestilles nok med trygd :)

Det sto på søknaden inne på nav når vi skulle søke om det. Men da søker jeg iallefall så får de heller vise til egne regler i kommunen eller hva som avgjør at jeg ikke kan få det. Tusen takk for svar.

Ja for det betyr at det ikke har noe å si om barnehagen har plass heller? Kan nemlig være at barnehagen i området har plass til flere barn i år. Jeg har bare ikke prøvd å finne det ut, da jeg tenkte at jeg heller tar i mot kontantstøtten og venter med barnehage.

Du har rett på kontantstøtte for barn mellom 1 og 2 år som ikke går i barnehage men kun i 11 måneder :)

Fra nav. no

Hvor lenge kan du få kontantstøtte?
Du kan få kontantstøtte for barn mellom 1 og 2 år, det vil si fra og med den måneden barnet fyller 13 måneder til og med den måneden barnet fyller 23 måneder. Du kan maksimalt få støtte i 11 måneder.

Ja for det betyr at det ikke har noe å si om barnehagen har plass heller? Kan nemlig være at barnehagen i området har plass til flere barn i år. Jeg har bare ikke prøvd å finne det ut, da jeg tenkte at jeg heller tar i mot kontantstøtten og venter med barnehage.

Kommunen kan nok ikke ha egne regler for tildeling av kontantstøtte og det har ingenting å si om det er dekning i bhg eller ei :)
Kjenner flere i ulike kommuner som har valg tå ha barnet hjemme lenger, hun rne hadde til og med fått plass men valgte å si nei til den og søke på nytt et halvt år etter.

Kontantstøtte er som sagt noe du får for å kunne velge å ha barnet hjemme til 2 år, ikke noe du får bare fordi barnehagene er fulle.

Ja men så bra. syntes jo jeg hadde hørt at det var for de som ønsket å ha barnet hjemme. Men mannen har dysleksi så kan være så enkelt at han rett å slett har lest feil å derfor tror vi måtte ha søkt.

Ja men så bra. syntes jo jeg hadde hørt at det var for de som ønsket å ha barnet hjemme. Men mannen har dysleksi så kan være så enkelt at han rett å slett har lest feil å derfor tror vi måtte ha søkt.

Fort gjort! Nav er ikke alltid kjent for tydelige formuleringer heller. Kos deg hjemme med mini ❤️

Har akkurat hatt 10 måneder kontantstøtte, uten å søke eller få avslått bhg-plass.

Er nok lest feil ja. Nav sine sider er ikke akkurat hjelpsomme heller. Så ikke sikkert at det er dysleksi som har slått inn....

Jeg er selv ufør og hadde barn hjemme i fjor uten å søkt på bhg.

Ja tusen takk for hjelpa! Nå slipper snipp å gå i barnehagen før mammaen hans er klar :woot: Selv om jeg må belage meg på en turbo baby hjemme :dead: Men synes jo at da kommer de pengene godt med slik at vi kan finne på ting som gjør at dagene er morsomme hjemme med mamma også!

Back
Topp