Kontantstøtte igjen!!!!

I den andre tråden skrev jeg hvordan jeg kunne tenkt meg å løse det problemet. Jeg ønsker å avskaffe kontantstøtta til de som bare ønsker å være hjemme, men innføre en støtteordning til de som ikke får barnehageplass. Denne ordningen må da være såpass god at en kan evnt nesten erstatte den tapte inntekta en ikke får på grunn av at kommunen ikke klarer å skaffe bhg-plass. Da må foreldrene aktivt ønske en plass, søke og takke ja om det finnes. Takker en nei, mister en dermed støtten også.
Har ikke sett i noen annen tråd.
Men alle har nok sin mening ang kontantstøtte.
Jeg bruker ikke energi på å tenke på den, har andre ting som er viktigere for meg og mine.
Men forstår det er en diskusjon som engasjerer ja :-)
...men synns at de som ikke får barnehageplass og vil ha skal få kontantstøtte, sånn hvis jeg skal ytre noe :-)

Eller hva med etter økonomi? Man søker om kontantstøtte for så og så mange måneder, og legger ved selvangivelsen e.l. Så kan man ha en grense for hvor mye man kan tjene da. For det er litt feil om noen som ikke vil merke at kontantstøtten kommer inn får den. Den bør gå til de som ønsker å være hjemme med barnet litt ekstra, eller de som må.

Får ikke til å quote dere alle tre desverre:

Jeg er som det kanskje kommer frem imot kontantstøtten av rent samfunnsøkonomiske og sosiale årsaker. Selv OECD har kritisert denne ordningen fordi den skaper flere forskjeller enn å utjevne det. Studier viser også at det er for mange som benytter seg av dette tilbudet blant miljøer hvor barna kanskje i større grad bør ha opplæring i barnehage (blant annet blant fremmedkulturelle med dårlig norskkunnskaper.

Så det å gjøre kontantstøtten til en behovsprøvd ordning for de med dårligst råd vil jo forsterke dette problemet. Og hvorfor skal staten betale oss for å være hjemme i flere år med barna våre når det ikke er av samfunnsøkonomisk betydning for oss, altså ingen ting norge tjener på.?

Det burde være økonomisk behovsprøvd, og basert på hva foreldrene kan og ikke.
Foreldre som har anledning til å ha barna hjemme et ekstra år er kjempeflott, det er ikke alle som kan og når barnehagedekning er såpass vanskelig som det er, vil jo det hjelpe på der hos dem som ikke kan la være å sende sine i bhg. Og det burde sees på samlet inntekt hos foreldrene som så mye annet. Har foreldrene 400000 tilsammen i året, så er støtte på sin plass. Har de 1 million i året, har de så de klarer seg.
Det er mye annet som er behovsprøvd, og kontantstøtten burde være det også. Og ja, kontantstøtten burde forbli i landet og ikke sendes ut av landet til barn i alle andre land.
Strengt tatt trodde jeg at besøkene på helsestasjonen var tilstrekkelig til å si om barnet trengte spesielle former for oppfølging. Et barn har da ikke vondt av å være hjemme til det er to med foreldre, så lenge foreldrene er flinke til å sosialisere og leke med barnet. Hvordan ble det folk av barn tidligere da?
Men man kan da ikke bare gå ut fra lønnom den skal være behovsprøvd. Man måtte jo sett på gjeld/utgiter også

Jeg er som det kanskje kommer frem imot kontantstøtten av rent samfunnsøkonomiske og sosiale årsaker. Selv OECD har kritisert denne ordningen fordi den skaper flere forskjeller enn å utjevne det. Studier viser også at det er for mange som benytter seg av dette tilbudet blant miljøer hvor barna kanskje i større grad bør ha opplæring i barnehage (blant annet blant fremmedkulturelle med dårlig norskkunnskaper.

Så det å gjøre kontantstøtten til en behovsprøvd ordning for de med dårligst råd vil jo forsterke dette problemet. Og hvorfor skal staten betale oss for å være hjemme i flere år med barna våre når det ikke er av samfunnsøkonomisk betydning for oss, altså ingen ting norge tjener på.?

Samfunnsøkonomisk?

Hva med barna som ikke er klare for å begynne i barnehage da, skal de begynne fordi det ikke er samfunnsøkonomisk å la dem få flere mnd hjemme?
Hva med dem som får tildelt barnehage 2 timer hjemmefra og ikke har bil, og dermed må stå opp to timer tidligere for å rekke barnehagen før jobb med tre forskjellige busser og så bruke to ekstra timer hjem, er alene med barna/et, og blir helt utslitte og må sykemeldes, er det samfunnsøkonomisk?
Eller dem som tjener såpass bra at de har sjans til å være hjemme med barna uten kontantstøtte, er det samfunnsøkonomisk? Eller disse fremmedkulturelle som du nevner som får seg uføretrygd for et godt ord og dermed kan sitte hjemme og heve kontantstøtta fordi de popper ut en ny unge hvert år, er det samfunnsøkonomisk?

Så da burde vi heller avskaffe kontantstøtta da og kjøpe bil til dem som ikke får seg bhgplass nært nok, og opprette spesielle avdelinger med mange spesialpedagoger til små barn som ikke er klare for vanlig bhg, og så sende de uføre nye landsmennene våre på diverse tiltak sponset av staten slik at de kanskje kan kjøre taxi eller noe..

Skjønner virkelig ikke kritikken av kontantstøtten så lenge den blir brukt til det den skal brukes til, på en forsvarlig måte. Det er det som er problemet her, bruken av kontantstøtteordningen. Ikke kontantstøtte i seg selv.

Men man kan da ikke bare gå ut fra lønnom den skal være behovsprøvd. Man måtte jo sett på gjeld/utgiter også

Det er helt sant :) Jeg bare orket ikke ramse opp alt rundt inntekt, gikk ut fra at det sa seg selv :)

Jeg tror at Norge vil tjene på barn som har hatt gode oppvekstvilkår. Spesielt nå som vi har så mange unge som ender opp i psykiatrien. Vi trenger ikke å spe på med barn som har fått problemer av å være i barnehagen i den største tilknytningsperioden. Noen barn klarer seg fint i barnehagen i tidlig alder, andre får problemer.

Dessuten er ikke dårlig råd ensbetydende med behov for oppfølging som foreldre... Men hadde man villet hadde man sikkert fått med et krav om godkjenning av helsepersonell før man søkte. Men i situasjoner der foreldrene ikke er egnet til å være hjemme med barna så bør jo oppfølging være på plass i større grad enn barnehage versus hjemmeværende.
Det finnes mange andre måter å integrere innvandrere på, som ikke går ut over de som vil oppdra de yngste selv.
Mitt forslag er et krav om å møte opp i åpen barnehage med lett språkopplæring. Så får de ta vare på barna samtidig som de lærer litt. Det er en av sikkert mange andre muligheter.

Jeg er for å støtte foreldre økonomisk til å være hjemme med barna sine når de er små. De som vil, de som har tilgang på barn de kan sosialisere med, de som har interesse for det. Men kun de som trenger den støtten for å klare det.
Jeg og min mann hadde ikke klart det økonomisk, og vi har heller ikke tilgang på lekekamerater. Så vi hadde utgått dessverre. Håper situasjonen snur seg. Isåfall blir det min mann som blir hjemme :-)

Jeg tror at Norge vil tjene på barn som har hatt gode oppvekstvilkår. Spesielt nå som vi har så mange unge som ender opp i psykiatrien. Vi trenger ikke å spe på med barn som har fått problemer av å være i barnehagen i den største tilknytningsperioden. Noen barn klarer seg fint i barnehagen i tidlig alder, andre får problemer.

Dessuten er ikke dårlig råd ensbetydende med behov for oppfølging som foreldre... Men hadde man villet hadde man sikkert fått med et krav om godkjenning av helsepersonell før man søkte. Men i situasjoner der foreldrene ikke er egnet til å være hjemme med barna så bør jo oppfølging være på plass i større grad enn barnehage versus hjemmeværende.
Det finnes mange andre måter å integrere innvandrere på, som ikke går ut over de som vil oppdra de yngste selv.
Mitt forslag er et krav om å møte opp i åpen barnehage med lett språkopplæring. Så får de ta vare på barna samtidig som de lærer litt. Det er en av sikkert mange andre muligheter.

Jeg er for å støtte foreldre økonomisk til å være hjemme med barna sine når de er små. De som vil, de som har tilgang på barn de kan sosialisere med, de som har interesse for det. Men kun de som trenger den støtten for å klare det.
Jeg og min mann hadde ikke klart det økonomisk, og vi har heller ikke tilgang på lekekamerater. Så vi hadde utgått dessverre. Håper situasjonen snur seg. Isåfall blir det min mann som blir hjemme :-)
Det er akkurat det vi gjør. Jeg mottar kontantstøtte er hjemme med datteren min og er dagmamma på ei annen jente. De to koser kjempe mye sammen og jeg synes det er morsomt å være sammen med dem. Min datter mangler ingenting av å være hjemme. Hu er kjempe flink til å prate og utrykk seg selv, elsker å tegne osv.

Ser ingen som har sagt det, kontantstøtten blir nok ikke avskaffet førdet er full bhgdekning, velger man da å gå hjemme etter det har skjedd så må man ta regningen selv synes jeg.

Hva definerer du som full bhgdekning ift kontantstøtten? Tenker du da med dagens ordning hvor man har lovfestet rett hvis barnet er født innen 31.8 eller tenker du også på den første taperen, han som er født 1.9 og de som kommer etter?

Vil bare ha det litt klart at jeg er imot kontantstøtta, IKKE at noen velger å holde barna hjemme!! Jeg synes det er fint at foreldre ønsker mer tid sammen med de minste barna! Jeg synes bare ikke at det skal være på statens regning. Selv om barnehageplass er dyrere enn kontantstøtta er det likevel bedre, synes jeg. Da bidrar en det felles velferdssystemet vi alle mest sannsynlig verdsetter og bruker. (Snakker ikke om de som av helsemessige eller andre årsaker ikke kan jobbe)

Og for de barna som eventuelt måtte ha en spesiel grunn til å ikke kunne/burde gå i barnehage burde det (om det ikke allerede finnes) en støtteordning her.

Jeg ser flere skriver at kontantstøtten ikke er for at dagmamma skal få mer å rutte med, men var ikke det en av hovedårsakene til at kontantstøtten ble innført? For at barna skulle få den samme støtten til barnepass enten foreldrene valgte barnehage eller dagmamma, eller eventuelt at en av foreldrene gikk hjemme med den?

Jeg er enig i at den burde vært behovsprøvd. Med det mener jeg at foreldre som tjener godt og ønsker å ta lengre permisjon, kanskje ikke hadde hatt behov for å motta kontantstøtte i samme grad som noen som tjener mindre og kanskje ikke fikk barnehageplass. Og støtten burde gjelde fra permisjonen er over (altså fra ungen faktisk "ville" ha begynt i barnehagen), i stedet fra den mnd de fyller 1 år, for de fleste barn er vel kanskje 10-11 mnd dersom foreldrene tar 100% permisjon og så ikke får barnehageplass.

Det er en person her inne som er saklig. Dere andre synser. Så lenge vi har den innvandringen vi har, hemmer kontantstøtten integrering. Det har langt større konsekvenser enn at en familie med to inntekter får spedd på inntekten ved å være hjemme. Vi har for god råd i dette i-landet.

Hilsen en lærer som ser fortvilte barn ikke mestre språket fordi de aldri har satt sine ben i en bhg før de startet på skolen.

Det er en person her inne som er saklig. Dere andre synser. Så lenge vi har den innvandringen vi har, hemmer kontantstøtten integrering. Det har langt større konsekvenser enn at en familie med to inntekter får spedd på inntekten ved å være hjemme. Vi har for god råd i dette i-landet.

Hilsen en lærer som ser fortvilte barn ikke mestre språket fordi de aldri har satt sine ben i en bhg før de startet på skolen.
Ja. Men er mange som ikke skjønner at det faktisk er en jobb å ha barna hjemme. Man må jo lære de akkurat det samme som i en bhg. Kan ikke akkurat sitte i sofaen og se på at de leker. Er viktig å lære språk, farger, tall osv. Men da må foreldrene som er hjemme skjønne det. Desverre er det ikke mange som gjør der og da blir det med å ha barna hjemme sett stygt på desverre. Skjønner veldig godt hva du som lærer mener. Jeg vil ha min datter hjemme men da også lære hu ting hu må kunne innen skolestart. Kan hende det blir bhg på hu etterhvert. Men de vi har i nærheten har ikke redusert plass og sånne ting.

Kontantstøtten varer ikke til barna begynner på skolen, og integrering kan løses på andre måter. Jeg foreslo en løsning, om det er gjennomførbart vet jeg ikke, men jeg kommer i alle fall med et forslag. Men det er der behovsprøving kommer inn. Det må settes rammer for hvem som kan få. At noen innvandrere ikke passer på at barna deres lærer språket i landet de bor i er dårlig gjort fra deres side, men det er ikke naboens skyld. Her må man ta tak i foreldrene, ikke kontantstøtten. Den blir bare en skyllebukk for foreldrenes latskap og uvilje til egen innsats.

Kontantstøtten varer til ungen er 23 mnd, så vil vel ikke akkurat gi den skylden for at barn ikke begynner i barnehagen i det hele tatt.

Kontantstøtten varer til ungen er 23 mnd, så vil vel ikke akkurat gi den skylden for at barn ikke begynner i barnehagen i det hele tatt.

Når det er mer økonomisk gunstig å få flere barn enn å jobbe, så kan vi gi den skylden jo.

Når det er mer økonomisk gunstig å få flere barn enn å jobbe, så kan vi gi den skylden jo.

Om det kun er kontantstøtte du tenker på her vil det jo ikke være økonomisk gunstig å være hjemme.
6000 kroner i mnd er jo ikke akkurat mye, og de fleste som jobber vil vel ha mer utbetalt enn dette...

Syns vel ikke det ser så ille ut som det virker i alle diskusjoner om dette temaet, men har ingen erfaring med det selv enda siden jeg ikke har noen barn, og har ikke satt meg veldig inn i det. Er derfor forsiktig med å uttale meg veldig om temaet, men siden det visstnok er forskjellige meninger om hva kontantstøtten er ment for så er det vel bare å lese her

https://www.nav.no/no/Person/Famili...te/Kontantstøtte+til+småbarnsforeldre.981.cms

Jeg tviler veldig på at folk får tre barn på tre år fordi de ikke gidder å jobbe... (Som et eksempel)

Jeg søkte ikke om kontantstøtte, da, men jeg var hjemme med jenta mi til hun var 1,5 år fordi jeg syns 10 måneder-ett år er fryktelig tidlig!

Men de barna du snakker om ville høyst sannsynlig vært hjemme frem til skolestart uavhengig kontantstøtten. Kontantstøtten får man til barnet er 2 år. De barna som starter på skolen uten norsk språk har mest sannsynlig vært hjemme etter at kontantstøtten opphørte. Så den sammenhengen der er ikke helt holdbar.

Samfunnsøkonomisk?

Hva med barna som ikke er klare for å begynne i barnehage da, skal de begynne fordi det ikke er samfunnsøkonomisk å la dem få flere mnd hjemme?
Hva med dem som får tildelt barnehage 2 timer hjemmefra og ikke har bil, og dermed må stå opp to timer tidligere for å rekke barnehagen før jobb med tre forskjellige busser og så bruke to ekstra timer hjem, er alene med barna/et, og blir helt utslitte og må sykemeldes, er det samfunnsøkonomisk?
Eller dem som tjener såpass bra at de har sjans til å være hjemme med barna uten kontantstøtte, er det samfunnsøkonomisk? Eller disse fremmedkulturelle som du nevner som får seg uføretrygd for et godt ord og dermed kan sitte hjemme og heve kontantstøtta fordi de popper ut en ny unge hvert år, er det samfunnsøkonomisk?

Så da burde vi heller avskaffe kontantstøtta da og kjøpe bil til dem som ikke får seg bhgplass nært nok, og opprette spesielle avdelinger med mange spesialpedagoger til små barn som ikke er klare for vanlig bhg, og så sende de uføre nye landsmennene våre på diverse tiltak sponset av staten slik at de kanskje kan kjøre taxi eller noe..

Skjønner virkelig ikke kritikken av kontantstøtten så lenge den blir brukt til det den skal brukes til, på en forsvarlig måte. Det er det som er problemet her, bruken av kontantstøtteordningen. Ikke kontantstøtte i seg selv.

Ok, skal prøve å svare deg litt kronologisk, men det blir litt langt...

Med sammfunnsøkonomi menes hva samfunnet tjener på å gi ut den type tjeneste til deler av befolkningen. Foreldrepermisjon er for eksempel en god samfunnsøkonomisk ordning fordi den får fødende kvinner tilbake i jobb etter en stund samtidig som den sikrer at de får barn. Norge er avhengig av at kvinnene er villige til og ønsker å jobbe.

En kontantstøtte skaper en ny distanse til arbeidslivet (for lang tid borte fra arbeidslivet) og dette kan medføre til at flere faller utenfor arbeidslivet og ikke kommer seg på det igjen. Dette skaper problemer for den enkelte som blir avhengig av andre sosiale stønader eller hjelp av sin ektefelle. Det skaper også problemer i forhold til pensjon når den tid kommer.
Studier av kontantstøtten viser at det i mange tilfeller er 'feil' folk som benytter seg av den. For eksempel innvandrerkvinner som bør hjelpes inn i en integrering. I innvandrerrike bydeler i Oslo har du gratis kjernetid i barnehagene for å nettop få integrert barna før de begynner på skolen (dette er blant annet et samfunnsøkonomisk valg, samfunnet tjener på det).

Hvorvidt noen barn er mindre modne enn andre til barnehagestart påvirker ikke samfunnet forøvrig. Barn har gått i barnehage fra de var svært små i flere tiår nå og det er gjort studier like lenge. Det finnes ingen indikasjon på at tidlig barnehagestart medfører hverken massemordertendenser eller alvorlig psykiatri som kan påvirke samfunnet.

Kan lang reisevei til barnehage kan påføre samfunnet utgifter i form av sykemeldinger. Jo det kan godt hende, men bare peanuts i forhold til hva det koster samfunnet å betale denne kontantstøtten.
Når det gjelder flerkulturelle i samfunnet vårt er det mange tiltak som brukes for å få de ut i samfunnet, men kontantstøtten slår bena mange av disse.

Og når det gjelder de som har penger nok til å bli hjemme uten statens hjelp: helt greit. Såpass må vi la folk velge.

Problemet med kontantstøtten er at den lokker med økonomisk støtte for å ikke delta i samfunnet. Velger du å være hjemme med egne barn i stedet for å delta i å holde hjulene i gang i samfunnet skal du få lov til det altså. Men du skal måtte betale for det selv. Ikke forvente at staten og vi som er på jobb og betaler skatt gjør det.

Back
Topp