Kontakt med lege/jordmor og TUL

Bamsemums96

Flørter med forumet
Når tar dere kontakt med lege/jordmor etter påvist graviditet? :)

Noen som skal ta/har bestilt tidlig ultralyd? I hvilken uke isåfall? :)
Er som sagt første svangerskap, så har null peiling på dette :joyful:
 
Det varierer fra kommune til kommune hva de anbefaler og har kapasitet til. Her hos oss vil de gjerne ha deg inn tidlig, fra ca uke 6 og utover. Nå har jeg vært tidlig ute og ordnet meg time allerede fordi jeg ville ha det på en spesifikk dag, men ikke før 9+1 denne gangen. Forrige graviditet var jeg en gang i uke 7. Vi vurderer å bestille TUL pga vi har en MA bak oss, men ikke bestemt oss helt der enda. Fikk gjennom sykehuset sist, men det var ikke før uke 14, noe som ble såpass sent at vi ordnet privat i tillegg. :)
 
Her ønsker kommunen at man bestiller så fort som mulig. Så jeg ringer nok imorgen :) vi vurderer TUL men usikker enda..
 
Har bestilt rett før 12 uker, eller 11+ 5. har tul 10+2 med NIPTest. Er nr 3, attpåklatt. Så er livredd for at det skal være noe galt, men har en veldig god følelse, så jeg ser det ikke som nødvendig, men mannen ønsker :)
 
Vi vil ha TUL i ca uke 9, tror jeg. Og følger nok «vanlig plan» for oppfølging etterpå. Lege med blodprøver i uke 12, jordmor noen uker etter det… Det er andremann, med første var vi veldig tidlig ute. Nå har vi ikke samme behov. Mulig jeg ringer legekontoret for å høre litt. Venter uansett litt, er bare 3+3 i dag.
 
Har bestilt rett før 12 uker, eller 11+ 5. har tul 10+2 med NIPTest. Er nr 3, attpåklatt. Så er livredd for at det skal være noe galt, men har en veldig god følelse, så jeg ser det ikke som nødvendig, men mannen ønsker :)
Mannen min er også så bekymret for at noe skal vær galt denne gangen. Nr 3 for oss også. Bestiller du NIPTest privat? Eller? Jeg venter nok en mnd før jeg tar kontakt med jm. Tenker at jeg ikke trenger noe time før uke 12. tenker også å ta TUL rundt samme tid når de kan måle nakkefold mm. :)
 
Mannen min er også så bekymret for at noe skal vær galt denne gangen. Nr 3 for oss også. Bestiller du NIPTest privat? Eller? Jeg venter nok en mnd før jeg tar kontakt med jm. Tenker at jeg ikke trenger noe time før uke 12. tenker også å ta TUL rundt samme tid når de kan måle nakkefold mm. :)
Privat ja :) er under 38, og har ingen grunn til å få det offentlig. Det blir kanskje sånn med nr 3, for det er et større valg enn nr to. Da vil man liksom være 100% sikker på at alt er i orden og ikke går utover de to andre barna man har, om man kan si det sånn?
 
Privat ja :) er under 38, og har ingen grunn til å få det offentlig. Det blir kanskje sånn med nr 3, for det er et større valg enn nr to. Da vil man liksom være 100% sikker på at alt er i orden og ikke går utover de to andre barna man har, om man kan si det sånn?
Ja, akkurat sånn!! Som jeg skulle sagt det selv. Synes det er fint å høre at andre også tørr å si det!
 
Jeg har bestilt TUL privat den 12 oktober, da er jeg 7+2. Så har jeg time hos jordmor den 18. oktober (8+1) :)
 
Vi vil ha TUL i ca uke 9, tror jeg. Og følger nok «vanlig plan» for oppfølging etterpå. Lege med blodprøver i uke 12, jordmor noen uker etter det… Det er andremann, med første var vi veldig tidlig ute. Nå har vi ikke samme behov. Mulig jeg ringer legekontoret for å høre litt. Venter uansett litt, er bare 3+3 i dag.
Hvor har du bestilt? Og hva kostet det?
 
Ups, skulle sitere den over deg, og får ikke redigert innlegget :headphone: :rolleyes: :p
 
Har bestilt rett før 12 uker, eller 11+ 5. har tul 10+2 med NIPTest. Er nr 3, attpåklatt. Så er livredd for at det skal være noe galt, men har en veldig god følelse, så jeg ser det ikke som nødvendig, men mannen ønsker :)

Hvor har du bestilt? Og hva kostet det?
 
Hvor har du bestilt? Og hva kostet det?

Har ikke bestilt ennå, men vi har et par private klinikker i området å velge mellom! Der vi tenker å gå koster det 800 kr. :Heartred

Du kan jo søke litt på «privat ultralyd» og steder du bor, forhåpentligvis dukker dett opp noen greie alternativer! :hello2
 
Tul i slutten av uke 7, legetime uke 11 xsmile9 Legen har også ultralyd så håper å se noe da også:Heartred Vi kommer nok uansett til å ta en ultralyd til når det er mulig å se kjønnet...vi er litt forvetne der:nailbiting:xsmile9
 
Takk for svar ang nipt testen, er så usikker på om vi skal prøve å få gehør til tross for at jeg bare er 37 år, og ikke blir 38 år før tre måneder etter termin. Vi har mange barn fra før, så tenkte vi kunne bruke den argumentasjonen mtp test "spesielle tilfeller hvis kvinnen/paret er i en vanskelig livssituasjon og ikke vil klare den ekstra belastningen et sykt eller funksjonshemmet barn kan medføre." samtidig høres det sto egoistisk ut, vi har jo ikke satt oss i denne situasjonen om vi ikke ønsket det, eller ikke vart klar over risikoen.
 
Back
Topp