Konsulent og sykepenger

Nica_

Glad i forumet
Mailykke <3
Hei
Min situasjon er slik at jeg jobber i oljebransjen som konsulent (6. mnd kontrakter)
Dette har jeg gjort i snart ett år.
Men konsulentselskapet mitt trekker meg 500kr dagen om jeg er syk, dermed har jeg ikke råd til å være syk.
Synes ikke dette er riktig, da det vil gå ut over foreldrepengene mine. Noen som har vært i en lignede situasjon?

Jeg er virkelig dårlig... kaster opp masse og er kronisk kvalm... så dermed er det eneste jeg orker å jobbe...
Den stakkars andre datteren min har jo verdens værste mor om dagen...

Trekker deg i lønn om du er syk?
Det kan da umulig være lov[8|] Man skal jo ikke tape penger på å være syk! Håper noen andre her har peiling på dette, jeg synes det hørtes veldig rart ut..

Hei Nica_! Regner med at du jobber som frilanser og derfor er det nok slik at arbeidsgiver ikke er ansvarlig for å gi deg lønn i arbeidsgiver perioden, men etter 17 dager har du krav på sykepenger fra nav... Så om du er syk må du nok "holde ut" i 17 dager uten lønn før du da kan få lønn fra nav.. Husk at du må ha sykemelding fra første dag.. Vil anbefale deg å sette deg litt inn i hvilke rettigheter man har som frilanser/selvstendig næringsdrivende om det er det du er.. Er du ansatt som vikar derimot (og ikke frilanser) har du krav på sykepenger også i arbeidsgiverperioden (de første 17 dagene)... Om du ikke er sikker på hva du egentlig er så sjekk kontrakten din, der burde det stå.. Lykke til med svangerskapet,..

Hva kan du få?
Som selvstendig næringsdrivende eller frilanser har du rett til sykepenger fra 17. sykedag. Det er et vilkår for rett til sykepenger at du som frilanser jevnlig har inntekt av oppdrag utenfor tjeneste.

• For deg som selvstendig næringsdrivende utgjør sykepengene 65 prosent av sykepengegrunnlaget.
  • For deg som frilanser utgjør sykepengene 100 prosent av sykepengegrunnlaget.
    Sykepengegrunnlaget skal som hovedregel svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene. Det er din pensjonsgivende inntekt som gir rett til sykepenger, ikke næringsinntekten. Sykepengegrunnlaget er begrenset oppad til 6 ganger grunnbeløpet (G). Du kan også forsikre deg for å få bedre dekning.
    Ved gradert sykmelding har du rett til sykepenger tilsvarende graden av arbeidsuførhet. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent.Du kan motta sykepenger mens du er under attføring.
    Hvor lenge kan du ha rett til sykepenger?
    Ved sykmelding i ett år, opphører retten til sykepenger. Tidsbegrensingen er den samme selv om du har vært delvis sykmeldt i hele perioden. Hvis du fortsatt ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som rehabiliteringspenger, yrkesrettet attføring eller uføreytelser.  
  •  
    Hei Alle sammen som har svart:-)

Jeg jobber ikke som frilanser, jeg er arbeidstaker med ett firma som betaler lønnen min.

Har snakket med NAV og Arbeidstilsynet, men begge fraskriver seg ansvaret. Etter å ha lest folketrygdloven nøye kan jeg ikke se at arbeidsgiver har rett til å gjøre dette, og jeg nevnte det for kontaktpersonen min for en uke siden. Han skjønte ikke hva jeg mente, men skulle høre med lønningssjefen sa han.

En ting om er helt sikkert, er at jeg ikke gir meg å¨dette her, inntil noen viser meg med hvilken hjemmel i loven de har tillatelse til å gjøre dette...

Hei!

Det hørtes merkelig ut at de trekker deg i lønn. Jeg vet ikke hva som er bakgrunnen, men kan tenke meg at det ligger noe i forhold til paragrafen nedenfor fra Folketrygdloven av 2007.

§ 8-10. Sykepengegrunnlag
           Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene skal regnes ut etter.
           Sykepengegrunnlaget pr. år kan ikke overstige seks ganger grunnbeløpet.

Dette gjelder imidlertid kun for utbetalingene fra NAV, det vil si etter 16 dager. Men - på min arbeidsplass er det presisert i kontrakten at dersom man har vanlig lønn som overstiger 6 x grunnbeløpet (G) (i dag ca. 426 000), så får man ikke utbetalt det overskytende i arbeidsgiverperioden. Så ja, man kan tape penger på å være syk, men ikke mer enn det folketrygden finner forsvarlig :-)

I mitt tilfelle gjelder dette også foreldrepenger, slik at inntekten går ned når jeg går ut i permisjon. Det er noe dritt, men jeg har godtatt det når jeg signerte kontrakten.

Jeg ville begynt med å sjekke arbeidskontrakten min for å se om det står noe om dette der. Om det ikke gjør det, så er det slik at arbeidsgiver kan ikke trekke deg i lønn med mindre dette er hjemlet et sted, og det må lønningskontoret på arbeidsplassen din kunne svare på. Om de ikke gjør det, så ville jeg løftet det høyere i systemet, ta kontakt med personaldirektøren direkte.
    NAV kan ikke nødvendigvis svare på hva arbeidsgiveren gjør i de 16 dagene de har ansvar for, men skal kunne hjelpe deg med å finne frem i regelverket.

Om du vil lese mer om lovverket kan du sjekke det her: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-020.html

Hei

Neida, er ikke det som er grunnen. JEg har en lønn på ca 100k over 6g, men de utbetaler ett godt stykke under 6g når jeg er syk... De kaller det ett fakturatillegg i kontrakten. Altså penger jeg får når de kan fakturere kunden. Men for meg er det jo akkurat det samme som lønn. Og når jeg startet fikk jeg bekjed om at dette var tillegg tilfelle jeg ble stående uten oppdrag, eller for timer med interne kurs o.l.

Det står i personalhåndboken at dette ikke blir utbetalt under sykdom, men ingenting i kontrakten eller arbeidsavtalen...

Under er ett utdra av folketrygdloven som jeg mener klart strider i mot det de gjør...

4. Sykepengegrunnlaget (jf folketrygdloven § 8-28 og
    § 8-30) fastsettes etter en beregnet aktuell ukeinntekt.
    Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige
    arbeidsinntekten pr uke som arbeidstakeren
    har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode
    før arbeidstakeren ble arbeidsufør (beregningsperioden).
    Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik:
    a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn
    skal de siste fi re ukene legges til grunn.
    b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn
    skal den siste måneden legges til grunn.
    c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fi re uker,
    skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.

Arten av inntekt som utgjør den aktuelle ukeinntekten,
    (jf folketrygdloven § 8-29).
    Lønnsinntekt og andre godtgjørelser (bl.a. provisjon,
    serveringspenger og liknende) som er resultat av
    arbeidstakerens egen arbeidsinnsats, tas med når
    den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for
    ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle
    arbeidsforhold regnes med.
    Godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i
    forbindelse med utførelsen av arbeidet, tas ikke med.
    Dette gjelder blant annet diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse,

Så lenge du har signert kontrakten, og det står i den at du forplikter deg til å følge gjeldende regler og retningslinjer for arbeidsplassen, så har de lov å trekke deg for dette fakturatillegget.
    Personalhåndboken er som regel en del av arbeidsavtalen, og det lønner seg å lese den før man signerer noe som helst.

Hei

Dette står faktisk ikke i arbeidsavtalen, og det står heller ingenting om personalhåndboken der... Vet ikke om dette endrer noe?!

NAV synes det er veldig rart at de gjør det på den måten. Når jeg nevnte saken for arbeidsgiver, ble han skikkelig "rar" har ringt ham ett par ganger og ikke fått svar.. Skal prøve igjen i morgen, hvis ikke kommer jeg til å skrive ett brev til NAV, emd kopi til han...

Så lenge det ikke står noe i kontrakten, så bør du ha rimelig god sjanse til å få utbetalt opp til 6G i hvert fall.

Håper det ordner seg for deg, det er så utrolig kjedelig å måtte krangle seg til det man har rett på..

Takk for det, satser på at det order seg:-) Regner ikke med å få over 6g uansett, og så lenge jeg får det går det greit:-)

Back
    Topp