Konstant tretthet/slapphet

Her er prøvene normale alle veier.
Men jeg har et ekstremt søvnbehov, alltid hatt det.

La oss ta siste døgnet.

La meg klokka 00.00 igår. Sovna med en gang.
Amalie våkna klokka 07.00, og jeg hadde ikke sjans å stå opp ( altså.. hadde jeg MÅTTE, hadde jeg greid ) Sambo stod opp.
De vekte meg klokka 09.30.. jeg var zombietrøtt! Men stod opp..
Når Amalie sov klokka 12-2, da var jeg stuuuptrøtt. Svei i øynene.. men greide holde meg fra å sovne.

Nå skal jeg legge meg, helt kaputt!

ORIGINAL: Trine81

ORIGINAL: Bare Kari

ORIGINAL: Mars09ogJanuar11

Man kan bli trøtt av å sove for mye også, det blir jeg. Ofte jeg er mer våken etter 6 timer søvn enn 8-9 timer.

Kanskje sjekke blodprosenten eller jernlageret?

Har kronisk lavt jernlager og tar jerntilskudd hver dag. Hjelper litt, men ikke nok.. Kan trygt si at jeg IKKE sover for mye. Eksempelet med 8 timer er da vi hadde barnevakt. 8 timer pleide å gjøre underverker før. Nå sover jeg 6,5 time kanskje, men det er ikke sammenhengende.

Her kan mye av feilen ligge. Prøv å forande sove mønstret ditt.

Jeg har selv kronisk tretthets syndrom (det er ikke ME) å får koffein tabeletter av legen på resept. Disse tar jeg ved behov. Hvist jeg er så trøtt at jeg virkelig sliter med å holde meg oppreist på jobb å slikt. I tillegg drekker jeg MYE kaffe. Under graviditeten å ved amming kunne jeg ikke drikke noe med koffein, da slait jeg endel gitt. Gikk til legen å det viste seg at jeg hadde fått ett kraftig tilbakefall iht trøtthetssyndromet som var på vei til å bli bedre.
Du kan be legen din om å sjekke om du har antistoffene til cytomegaloviruset og epstein-barr viruset (epstein-barr= kysse syken), har du det kan det være du har det samme som meg...

Det kan også være psyken din som slår inn. Om du har mye og tenke på å stresser med... (sier ikke at du har det, men om du har kan det være en grunn til trøtthet)

Vet hvordan du har det å det er ikke gøy. Alt blir ett slit. Selv bare det å trøkke på knappen til vaskemaskinen... Håper det blir bedre ettervært

Det er pga snuppa som våkner noen ganger i løpet av natten at jeg ikke sover sammenhengende. Men det kan faktisk godt være psyken som spiller inn.. Har et helt vilt tankekjør og føles ofte som et sirkus. tror jeg bestiller en legetime for å sjekke opp dette jeg.

ORIGINAL: StinkiStini

Her er prøvene normale alle veier.
Men jeg har et ekstremt søvnbehov, alltid hatt det.

La oss ta siste døgnet.

La meg klokka 00.00 igår. Sovna med en gang.
Amalie våkna klokka 07.00, og jeg hadde ikke sjans å stå opp ( altså.. hadde jeg MÅTTE, hadde jeg greid ) Sambo stod opp.
De vekte meg klokka 09.30.. jeg var zombietrøtt! Men stod opp..
Når Amalie sov klokka 12-2, da var jeg stuuuptrøtt. Svei i øynene.. men greide holde meg fra å sovne.

Nå skal jeg legge meg, helt kaputt!

Jeg og.. Om jeg skal klare å fungere frem til hun skal sove på dagtid - da tror jeg at jeg legger meg nedpå litt også..

ORIGINAL: leonorasmamma

Hvor lav er jern lageret ditt?? I tall

Husker ikke.. Jeg tror jeg har det papiret fra legen her ett sted, men aner ikke hvor..

Jeg har også kritisk lav jernlager (Den var på 3 og normalen er 20). Legen sa at jeg måtte ha sprøyter 2 ganger i uken, siste sprøyte er neste uke. Etter dette så må jeg inn igjen for å blandt annet sjekke om jeg har cøliaki. Det er veldig rart at ikke du har fått bedre oppfølging enn tabletter om du har kristisk lavt jern. Jeg er iallefall blitt mye bedre av de sprøytene og endelig så har jeg dager hvor jeg er uthvilt... Du får høre med legen igjen og spørre om ikke du kan få disse sprøytene ( De heter cosmofer og koster nesten 800 kr for 5 ampuller. Dyrt, men absolutt verdt det).

Har ikke kritisk lavt, men kronisk lavt.. Dvs at jeg alltid må ha jerntilskudd fordi kroppen min ikke klarer å fikse selv..

Okay. Nå har jeg sykdomslære dette året så kan jeg kanskje lære noe om kronisk lave jernlagre for det har jeg aldri hørt om.
Jeg ville likevel ha gått til legen og tatt blodprøver og hørt med han... Jeg har også alltid lavt jernlager, men da ligger det på 8(dette har jeg hatt i MANGE år, men kaller det ikke kronisk[8D]). Likevel så hadde jeg stupt ned til 3 nå og da ble det kritisk og måtte behandles på en annen måte. Kan jo være noe av det samme med deg og.. Håper iallefall at de finner ut av det og at du får hjelp for det er GRUSOMT å være så trøtt[&o]

Hvor lav er jern lageret ditt?? I tall

Husker ikke.. Jeg tror jeg har det papiret fra legen her ett sted, men aner ikke hvor..

Jeg har også kritisk lav jernlager (Den var på 3 og normalen er 20). Legen sa at jeg måtte ha sprøyter 2 ganger i uken, siste sprøyte er neste uke. Etter dette så må jeg inn igjen for å blandt annet sjekke om jeg har cøliaki. Det er veldig rart at ikke du har fått bedre oppfølging enn tabletter om du har kristisk lavt jern. Jeg er iallefall blitt mye bedre av de sprøytene og endelig så har jeg dager hvor jeg er uthvilt... Du får høre med legen igjen og spørre om ikke du kan få disse sprøytene ( De heter cosmofer og koster nesten 800 kr for 5 ampuller. Dyrt, men absolutt verdt det).

Har ikke kritisk lavt, men kronisk lavt.. Dvs at jeg alltid må ha jerntilskudd fordi kroppen min ikke klarer å fikse selv..

Okay. Nå har jeg sykdomslære dette året så kan jeg kanskje lære noe om kronisk lave jernlagre for det har jeg aldri hørt om.
Jeg ville likevel ha gått til legen og tatt blodprøver og hørt med han... Jeg har også alltid lavt jernlager, men da ligger det på 8(dette har jeg hatt i MANGE år, men kaller det ikke kronisk[8D]). Likevel så hadde jeg stupt ned til 3 nå og da ble det kritisk og måtte behandles på en annen måte. Kan jo være noe av det samme med deg og.. Håper iallefall at de finner ut av det og at du får hjelp for det er GRUSOMT å være så trøtt[&o]

Ja, jeg skal ikke påstå for mye jeg altså! Jeg har bare fått hørt det av legen min. (Maaaange år siden) Har hatt problemet siden jeg var ganske lita og han sa at det ville aldri bli bedre og at jeg bare måtte sørge for å ta tilskudd og spise jernholdig mat. Jeg har ikke peiling jeg, men stoler på legen[8D] Er inne og sjekker en gang i halvåret (da får jeg påminnelse med legekontoret), helst skal jeg gå hver 2. mnd..

Føler jeg sliter med det samme. Men det skal sies at jeg er utrolig heldig med søvnmønsteret til snuppa... Hun sover mellom 12-14 timer hver natt og det har hun gjort siden bare et par måneder gammel. Men selv om jeg får sove i 8 timer så er jeg helt slapp. Klarer nesten ikke å stå opp av senga. Går gjennom hele dagen i halvsøvne og nøler ikke når noen vil holde/kose med gullet slik at jeg ikke trenger å gå rundt med henne dagen lang. Elsker barnet mitt men har ikke energi til å leke og kose med henne og det er så trist! [&o]

Må også få sagt det at det er MYE som skjer her i det siste. Håper ting har roet seg om noen måneder...

ORIGINAL: Regnbuebarnet

Føler jeg sliter med det samme. Men det skal sies at jeg er utrolig heldig med søvnmønsteret til snuppa... Hun sover mellom 12-14 timer hver natt og det har hun gjort siden bare et par måneder gammel. Men selv om jeg får sove i 8 timer så er jeg helt slapp. Klarer nesten ikke å stå opp av senga. Går gjennom hele dagen i halvsøvne og nøler ikke når noen vil holde/kose med gullet slik at jeg ikke trenger å gå rundt med henne dagen lang. Elsker barnet mitt men har ikke energi til å leke og kose med henne og det er så trist! [&o]

Hun sover 12 timer her også, men våkner og gråter etter smukken noen ganger i løpet av natten. Føler det på samme måte som deg[&o] ofte når jeg skal leke med henne på gulvet så dupper jeg av og det er jo ikke bra..

Sånn følte jeg det også, og jeg hadde MS. Men sjelden at fatigue (ekstrem utmattelse) er et symptom alene da.

Jeg ville testet om du kan ha kyssesyke, hvis du ikke har hatt det. Husker jeg kunne sovne hvor som helst når jeg hadde det, noe jeg ALDRI klarer ellers. (hvis det ikke slår ut noe på en kyssesyke test ville jeg likevel tatt en test igjen om noen mnd/eller et år, for det kan ta laaang tid før den slår ut på enkelte, selv om symptomene er der)

Det er nok mye som kan gjøre oss trøtte/utmattet, men du trenger nok en lege (eller kanskje fler?) til å finne ut hva det er. Bare å brette opp armen å gjøre deg klar for blodprøver.

Jeg har også lavt jernlager (og serumjern),  kroppen min tar ikke opp jern via kosten, derfor får jeg jernsprøyter.

Men kan jeg spørre deg om noe ang de jernsprøytene?

Jeg har tatt 5 Cosmofer sprøyter. Gikk greit å sette de, men fy F for noen svarte svære blåmerker jeg fikk av de - og så utrolig øm, vondt å bare såvidt komme borti! Er over 2 mnd siden jeg tok de, har enda både vondt og er svart/blå.
Har du samme erfaring?

Til HI: har du blitt utredet i forhold til hvorfor kroppen din tar opp jern så dårlig (b12 mangel, cøliaki, mangler enzymer, matallergi etc)?
Utenom dette med lavt jernlager, er det ikke uvanlig at kronisk stress og/eller depresjon kan gi ekstrem tretthet.

jeg var sånn og det viste seg at jeg manglet b12 vitaminet. så jeg gikk på sprøyter i hver tredje mnd i 3 år. nå er det tilbake til normalen og har aldri følt meg så opplagt før selv om jeg har ei på 3mnd som krever sitt og en på 3år[:)]

ORIGINAL: Lissyjane

Har du sjekket deg for B12 mangel?[:)]

Føres opp på listen! Tenkte å ringe legen i morgen!

Jeg har det akkurat likt, og jeg mangler jern, B12 og folat[&o]

Back
Topp