Konstant tretthet/slapphet

Bare Kari

Forumet er livet
Helt siden jeg fødte har jeg slitt veldig med å være trett og slapp. Trodde først det kunne komme av at søvnen er blitt dårligere etter at man fikk barn, men er kjempetrøtt og slapp selv om jeg har sovet over 8 timer sammenhengende.
Jeg tar også jerntilskudd hver dag pga kronisk lave jernlagre, tar jeg ikke disse er det enda verre.

Jeg har veldig lite energi. Hvis jeg trener så gjesper jeg hele tiden og etterpå må jeg bare legge meg ned fordi jeg er så tappet for energi. Samme med trilleturer. Prøver å spise regelmessig og ordentlig, men vet ikke helt hva som er best for meg å spise. Nå har jeg begynt på skolen igjen og jeg sliter med å holde meg våken gjennom hele dagen. Det er forferdelig slitsomt og jeg føler meg som en zombie.

Er forresten inne hvert halvår for å sjekke stoffskiftet, men hittill har det vært helt normalt.

Noen som kjenner seg igjen i dette?

Man kan bli trøtt av å sove for mye også, det blir jeg. Ofte jeg er mer våken etter 6 timer søvn enn 8-9 timer.

Kanskje sjekke blodprosenten eller jernlageret?

Jeg hadde det helt likt!

Så fikk jeg et tips av en venninne av mamma om å gå på helsekosten å kjøpe en mikstur som heter enaxin, og det hjelper faktisk!

Verdt et forsøk hvertfall[:)]

ORIGINAL: Mars09ogJanuar11

Man kan bli trøtt av å sove for mye også, det blir jeg. Ofte jeg er mer våken etter 6 timer søvn enn 8-9 timer.

Har kronisk lavt jernlager og tar jerntilskudd hver dag. Hjelper litt, men ikke nok.. Kan trygt si at jeg IKKE sover for mye. Eksempelet med 8 timer er da vi hadde barnevakt. 8 timer pleide å gjøre underverker før. Nå sover jeg 6,5 time kanskje, men det er ikke sammenhengende.

ORIGINAL: Frk.Musehus

Jeg hadde det helt likt!

Så fikk jeg et tips av en venninne av mamma om å gå på helsekosten å kjøpe en mikstur som heter enaxin, og det hjelper faktisk!

Hva er det for noe da? Er det noe jeg må drikke?

ORIGINAL: Bare Kari

Jeg hadde det helt likt!

Det er visst et slags kosttilskudd.
Man skal ta 15 ml til dagen og 15 ml til ved behov.

Jeg synes det er så deilig at jeg endelig fant noe som faktisk hjelper![:)]

Jeg hadde det helt likt!

Hvordan smaker det da og hvordan er konsistensen? Jeg har helt aversjoner mot flytende greier pga mye medisiner som barn. Men om det er vidunderkur så prøver jeg!

Jeg hadde det helt likt!

Hvordan smaker det da og hvordan er konsistensen? Jeg har helt aversjoner mot flytende greier pga mye medisiner som barn. Men om det er vidunderkur så prøver jeg!

Jeg synes faktisk det smaker svisker, og litt bittert [8D]

Det er ei flaske på 240ml og den koster 249.

Får håpe du føler deg bedre da [:)]

Jeg hadde det helt likt!

Jeg synes faktisk det smaker svisker, og litt bittert [8D]

Det er ei flaske på 240ml og den koster 249.

Får håpe du føler deg bedre da [:)]

Takk for tips. Jeg får se om jeg klarer å manne meg opp til å prøve. Skal gå innom helsekosten å se.[:)]

Det der var akkurat som å lese om meg selv etter at jeg fikk jenta mi.
Legen min trodde jeg kunne ha lavt stoffskifte, men etter noen blodprøver viste det seg at jeg manglet folat. Ble mye bedre etter at jeg begynte med folat-tilskudd.

Nå skal jeg spørre et teit spørsmål (sånn type teit som når kundeservice spør om du har plugga i kontakten[8D]), men passer du på å ikke spise noe til jerntablettene som kan hemme opptaket? Kaffe, te, melk og egg? Og får du i deg nok C-vitamin?[:)]

Men tror jaggu jeg og skal prøve enaxin! Plages litt av det samme som deg jeg og, selv etter at jeg oppdaga at det ikke var lurt å svelge jerntabletten med kaffe, så er jeg slapp[8D]

ORIGINAL: Leilani

Nå skal jeg spørre et teit spørsmål (sånn type teit som når kundeservice spør om du har plugga i kontakten[8D]), men passer du på å ikke spise noe til jerntablettene som kan hemme opptaket? Kaffe, te, melk og egg? Og får du i deg nok C-vitamin?[:)]

Men tror jaggu jeg og skal prøve enaxin! Plages litt av det samme som deg jeg og, selv etter at jeg oppdaga at det ikke var lurt å svelge jerntabletten med kaffe, så er jeg slapp[8D]

Jepps! Tar de "etter alle kunstens regler". Lurer på om legen skal ta seg en runde med blodprøver igjen jeg.

ORIGINAL: *Vipsen*

Legen min trodde jeg kunne ha lavt stoffskifte, men etter noen blodprøver viste det seg at jeg manglet folat. Ble mye bedre etter at jeg begynte med folat-tilskudd.

Uff.. Kanskje jeg skal prøve å ta de igjen da.. Men blir så sinnsykt kvalm av dem[X(]

ORIGINAL: Leilani

Denne feilen gjorde jeg! jeg svelget dem med sjokomelk [8D]

Hvor lav er jern lageret ditt?? I tall

ORIGINAL: *Vipsen*

Uff.. Kanskje jeg skal prøve å ta de igjen da.. Men blir så sinnsykt kvalm av dem[X(]

Ville kanskje begynt med en tur til legen og tatt noen blodprøver?
Det kan jo være andre ting som gir tretthet også.

Litt dumt å ta piller man blir kvalm av hvis det ikke hjelper uansett...

ORIGINAL: leonorasmamma

Husker ikke.. Jeg tror jeg har det papiret fra legen her ett sted, men aner ikke hvor..

ORIGINAL: Mars09ogJanuar11

Har kronisk lavt jernlager og tar jerntilskudd hver dag. Hjelper litt, men ikke nok.. Kan trygt si at jeg IKKE sover for mye. Eksempelet med 8 timer er da vi hadde barnevakt. 8 timer pleide å gjøre underverker før. Nå sover jeg 6,5 time kanskje, men det er ikke sammenhengende.

Her kan mye av feilen ligge. Prøv å forande sove mønstret ditt.

Jeg har selv kronisk tretthets syndrom (det er ikke ME) å får koffein tabeletter av legen på resept. Disse tar jeg ved behov. Hvist jeg er så trøtt at jeg virkelig sliter med å holde meg oppreist på jobb å slikt. I tillegg drekker jeg MYE kaffe. Under graviditeten å ved amming kunne jeg ikke drikke noe med koffein, da slait jeg endel gitt. Gikk til legen å det viste seg at jeg hadde fått ett kraftig tilbakefall iht trøtthetssyndromet som var på vei til å bli bedre.
Du kan be legen din om å sjekke om du har antistoffene til cytomegaloviruset og epstein-barr viruset (epstein-barr= kysse syken), har du det kan det være du har det samme som meg...

Det kan også være psyken din som slår inn. Om du har mye og tenke på å stresser med... (sier ikke at du har det, men om du har kan det være en grunn til trøtthet)

Vet hvordan du har det å det er ikke gøy. Alt blir ett slit. Selv bare det å trøkke på knappen til vaskemaskinen... Håper det blir bedre ettervært

Husker ikke.. Jeg tror jeg har det papiret fra legen her ett sted, men aner ikke hvor..

Jeg har også kritisk lav jernlager (Den var på 3 og normalen er 20). Legen sa at jeg måtte ha sprøyter 2 ganger i uken, siste sprøyte er neste uke. Etter dette så må jeg inn igjen for å blandt annet sjekke om jeg har cøliaki. Det er veldig rart at ikke du har fått bedre oppfølging enn tabletter om du har kristisk lavt jern. Jeg er iallefall blitt mye bedre av de sprøytene og endelig så har jeg dager hvor jeg er uthvilt... Du får høre med legen igjen og spørre om ikke du kan få disse sprøytene ( De heter cosmofer og koster nesten 800 kr for 5 ampuller. Dyrt, men absolutt verdt det).

Jeg har også kritisk lav jernlager (Den var på 3 og normalen er 20). Legen sa at jeg måtte ha sprøyter 2 ganger i uken, siste sprøyte er neste uke. Etter dette så må jeg inn igjen for å blandt annet sjekke om jeg har cøliaki. Det er veldig rart at ikke du har fått bedre oppfølging enn tabletter om du har kristisk lavt jern. Jeg er iallefall blitt mye bedre av de sprøytene og endelig så har jeg dager hvor jeg er uthvilt... Du får høre med legen igjen og spørre om ikke du kan få disse sprøytene ( De heter cosmofer og koster nesten 800 kr for 5 ampuller. Dyrt, men absolutt verdt det).

Har ikke kritisk lavt, men kronisk lavt.. Dvs at jeg alltid må ha jerntilskudd fordi kroppen min ikke klarer å fikse selv..

Back
Topp