Konstant dårlig samvittighet for at min er første mann i barnehagen

Hjertehåp89

Blir kjent med forumet
Dattera mi på halvannet har nettopp startet i barnehagen og jeg har utrolig dårlig samvittighet for at hun er første mann der. Jeg henter henne mellom ca halv fire og halv fem. Jeg har også veldig dårlig samvittighet for at jeg ikke får hentet henne tidlig. Men jeg har startet i ny jobb i forrige uke og har ikke mulighet til å hente tidlig. Hører at andre henter tidlig når de er så små og da bare får jeg vondt i mammahjertet
 
Er du alene om å levere og hente? Jeg skjønner godt at du ønsker å gi kortere dager,men det er mange det ikke er mulig for. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet,du gjør jo det som du kan for barnet ditt og å ha en jobb er også viktig for både deg og henne.
 
Dattera mi på halvannet har nettopp startet i barnehagen og jeg har utrolig dårlig samvittighet for at hun er første mann der. Jeg henter henne mellom ca halv fire og halv fem. Jeg har også veldig dårlig samvittighet for at jeg ikke får hentet henne tidlig. Men jeg har startet i ny jobb i forrige uke og har ikke mulighet til å hente tidlig. Hører at andre henter tidlig når de er så små og da bare får jeg vondt i mammahjertet
Hadde det på samme måte med eldste. Så lenge barnet trives så er det jo ingen problem? :)
De har det jo ikke vondt i bhg. Å den som blir levert først, får en voksen helt for seg selv.

Mange foreldre som jobber 100%, og ikke har fleksitid. Er vel helst de som jobber deltid/turnus/ufør eller sykemeldt som har mulighet til å hente tidlig.
 
Jeg henter og leverer selv ja. Når jeg jobber kveld så leverer jeg litt seinere og hun blir hentet av andre familie medlemmer. Det er ikke lett alltid det her
 
Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal ha dårlig samvittighet for at barnet ditt blir levert først i barnehagen. Noen må jo komme først. Mener du at det er synd på barnet som kommer først?

Dette er ikke noe du kan endre på, så prøv å se det positive i det - hun får full oppmerksomhet fra de(n) voksne i barnehagen en stund før de andre barna kommer. Det er jo et gode!

Litt ut i første året i barnehagen for vår jente, så oppdaget jeg at hun faktisk foretrakk å komme til barnehagen når det ikke var andre barn der. Var det mange barn der, så virket det som hun ble litt skremt av bråket, og hun vegret seg for å gå inn. Det var mye lettere å levere henne når hun var først. Da fikk hun komme inn i rolige omgivelser, og så tok aktiviteten/lydnivået seg gradvis opp etter hvert som de andre barna kom. Så hvis mulig så prøvde vi å levere henne tidligst, slik at hun fikk en god start på barnehagedagen.
 
Nei jeg syns absolutt ikke det er synd på de barna som kommer først. Bare føler meg som en dårlig mor som står utenfor og tripper før de åpner. Men jeg må for å rekke jobben. Og har flere familie medlemmer som jobber i barnehage og alle sier det samme. De minste får alltid korte dager i barnehagen. Jeg har ikke greid å hente henne før kl 3. Virker som om alle henter de tidlig når de er små. Men jeg får ikke dette til å gå opp med stillingen jeg har.
 
Vi begge har alltid jobbet 8-16 og snuppa vår var alltid først i barnehagen og en av de siste som ble hentet. Skjønner det med dårlig samvittighet, det hadde vi og. Men man må jo rekke jobb... Nå er jenta vår snart fire og stortrives i barnehagen, får henne nesten ikke med oss hjem:cat: Vi fikk mer fleksibilitet etter vi kjøpte en til bil -så kan den som er tidligst ferdig hente. Feks kan jeg jobbe overtid en dag mens mannen henter, for å så avspasere for å hente tidligere en annen dag. Jeg vurderer å kutte ned til 80-90% jobb en periode til neste år når babyen vår begynner i bhg, slik at jeg kan hente litt tidligere. Blir litt knagert økonomisk, men vi får bare kutte litt i forbruket:)
 
Sånn var det hos oss også. Leverte først og hentet sist! I den forrige barnehagen datteren vår gikk i var det bare 6-8 barn og de andre foreldrene var en eller begge foreldrene hjemmeværende/student/deltidsarbeid, så da sier det seg selv at det ble forskjell da vi begge jobber 100%. Jeg kjente på det, men hun hadde det fint i barnehagen og det er som det der. Etter barnehagebytte til en større barnehage er hun ikke først levert og sist hentet, men jeg tar meg i å savne leveringene i den gamle bhg fordi da var det mer ro og hun ble sett i større grad av den som tok i mot henne (fordi det var bare henne å følge med på!).
 
Slik er det her også. Leverer kl 07 å henter kl 16. Gutten min er han som er lengst i bh av alle ungene på avd. Men sånn er det for øyeblikket desverre. Konstant dåli samvittighet. Han trives i bh men ser han blir veldig sliten.Har en drøm om å gå ned til 80% når nestemann kommer.
 
Min er også den første i barnehagen.
I starten fikk jeg litt dårlig samvittighet av det.
Men så kom jeg på at de 10-20min hun kanskje er der alene før det kommer noen andre er faktisk den eneste tiden i barnehagen hvor hun får 100% av oppmerksomheten til de som jobber der.
Og nå synes jeg det er fint.
Da spiser hun frokost sammen med den første på jobb, og de ser i bok og prater.
Jeg tror hun setter pris på den tiden jeg :)
 
Back
Topp