Konsekvenstenkning.. *inspirert*

Pearl

Forumet er livet
Ser i den andre tråden at mange mener at de to 10 åringene "har skjønt hva de gjorde" og burde få dødsstraff for det de har gjort...

Så da blir spørsmålet

- skjønner en 16 åring konsekvensen av å bli planlagt gravid?
- skjønner en 14-15 åring mulige konsekvenser av å møte en "gutt" hun har møtt på internett?
- skjønner en 18 åring konsekvensen av å kjøre for fort?

Det finnes uttallige eksemper på at 16 åringer slettes ikke skjønner hva det innebærer å bli gravid så ung og hvilken innvirkning det vil ha på livet fremover.. Mange 14-15 årige jenter og gutter har hatt særdeles uheldige og fæle opplevelser ved å møte noen fra internett og har opplevd f.eks voldtekt. Mer enn en 18 åring med sertifikatet brennende i lomma har tatt livet av seg selv/andre pga uvettig kjøring...

Så da kan vi jo i følge dere konkludere med at de fikk som fortjent da ettersom de "har skjønt hva de gjorde".... (setter det selvsagt veldig på spissen her og mener selvsagt ikke at en 14 åring som møter noen på nettet fortjener å bli voldtatt)

30 åringer vet ikke alltid konsekvensene av å bli planlagt gravide. Heller ikke alltid konsekvensene av å møte ukjente på nettet. Og vi vet vel alle at få vet om konsekvensene av å kjøre for fort før de faktisk havner i ulykke, uansett kjørefør alder.

Syns ikke man skal sammenligne evnen til å tenke konsekvenser og alder for det handler om hva enkelt personen er i stand til å tenke selv pluss erfaringer som tilsier evnen til å forutse mulige konsekvenser.

Det er selvfølgelig mange som ikke skjønner den fulle konsekvensen, men de velger å gjøre det uansett og må jo leve med det valget! De vet uansett forskjell på rett og galt, at du ikke skjønner at det du gjør vil ødelegge livet ditt er en ting, men du velger å gjøre en ting som er veldig feil!

ORIGINAL: RobinHood

Jeg mener alle disse eksemplene burde skjønne hva konsekvensene ble, med mindre det er spesielle tilfeller der ungene ikke har fått normal oppdragelse, brudd på mye tilitt +++++

Sign.

I norge er den kriminelle og den seksuelle lavalder satt til seksten år, nettopp fordi man anser dem som er yngre enn det til å være dårlige til å vurdere rekkevidden og konsekvensen av egne handlinger. 

ORIGINAL: Vilnus

30 åringer vet ikke alltid konsekvensene av å bli planlagt gravide. Heller ikke alltid konsekvensene av å møte ukjente på nettet. Og vi vet vel alle at få vet om konsekvensene av å kjøre for fort før de faktisk havner i ulykke, uansett kjørefør alder.

Syns ikke man skal sammenligne evnen til å tenke konsekvenser og alder for det handler om hva enkelt personen er i stand til å tenke selv pluss erfaringer som tilsier evnen til å forutse mulige konsekvenser.

Jeg vil sterkt påstå at andelen 30 åringer som klarer å forutse og konsekvenstenke i forhold til en graviditet er gaaaaanske mye høyere enn for en 16 åring, samme med det å møte noen på nettet. Det er bevist at 18 åringer har mindre evne til konsekvenstenkning når det gjelder bilkjøring og derfor er det jo også kommet forslag om å heve førerkortgrensen til 20 år..

Evne til konsekvenstenkning henger absolutt sammen med alder, hjernen er rett og slett ikke utviklet før man kommer over i 20 årene når det gjelder dette med konsekvenstenkning...

http://www.tryggtrafikk.no/Umoden+hjerne+-+farlig+sj%C3%A5f%C3%B8r.b7C_wtDOYa.ips

Ny forskning viser hvorfor unge bilførere er så utsatte i trafikken, området i hjernen hvor dømmekraften sitter er ikke ferdig utviklet før man blir 25 år.

De unge er farlige både for seg selv og andre de første årene etter at de får førerkortet. Det skyldes ikke bare ungdommelig overmot og manglende erfaring, funksjonene i hjernen som gjør det mulig å foreta sosiale vurderinger, overveie alternativer og planlegge fremover er ikke på plass hos attenåringer.

«I puberteten har man en voksens lidenskaper, seksualdrift, energi og følelser, men kontrollen kommer først senere. Det er ikke så rart at tenåringer mangler dømmekraft og evnen til å beherske impulser. Det siste området som modnes i hjernen, er den delen der vi foretar sosiale vurderinger, overveier alternativer, planlegger fremtiden og holder hjernen i sjakk. Dette området er frontallappene, og de når først et voksennivå ved 25-årsalderen.»

- skjønner en 16 åring konsekvensen av å bli planlagt gravid? Nei
- skjønner en 14-15 åring mulige konsekvenser av å møte en "gutt" hun har møtt på internett?Nei
- skjønner en 18 åring konsekvensen av å kjøre for fort? Nei

Ingen av disse aner konsekvensene, derfor bør vi voksne bli enda bedre på å prøve å fortelle. Ja, nesten drive litt skremsel propaganda. Men de aner ikke jkonsekvensene før det er for sent som regel, og da kan det ha tragisk utfall.

ORIGINAL: schnuppa

- skjønner en 14-15 åring mulige konsekvenser av å møte en "gutt" hun har møtt på internett?Nei

Ingen av disse aner konsekvensene, derfor bør vi voksne bli enda bedre på å prøve å fortelle. Ja, nesten drive litt skremsel propaganda. Men de aner ikke jkonsekvensene før det er for sent som regel, og da kan det ha tragisk utfall.

Enig. Trodde selv at jeg var verdensmester da jeg var 15-18 år.. Ser jo i ettertid at det var jeg jo IKKE og har gjort mye idiotisk, selv om jeg alltid at vært veldig moden og reflektert for alderen.

Jeg tror mye også handler om skjønn..
Nei unge er ikke gode på å forstå rekkevidden av det de gjør, og heller ei konsekvenser.
Men noe er kanskje mer tydelig enn annet.

Jeg minns en historie (Fritt tatt fra hodet mitt, så sikkert noe feil) om en jente som døde i bhg pga av hun fikk hodet dyttet inn i en slik strøkasse og noen andre barn smalt igjen/hoppet på dette.
De lekte bare batman el.l og forstod ikke rekkevidden av det de gjorde..

Disse 10åringene planla og jobbet for dette, de forstod GODT at de tok livet til et annet menneske, og de visste godt at dette ikke var lov.
De forstod nok kanskje ikke fullt ut konsekvensene av det de gjorde, nei, men de var fullt klar over at det de gjorde var galt og forferdelig.
Og jeg tror virkelig at de må ha hatt mye vondt oppe i hodet sitt. (Hvordan det er kommet dit, vet man ikke, men de var ikke gode)

Om de fortjener dødsstraff, nei det syns jeg ikke. Om de burde sittet inne lenger, ja det syns jeg i denne saken.
Men her er de nok mer beregnelige enn noen som "leker" eller ikke tenker over rekkevidden av det de gjør, for de visste nok ganske godt hva de drev med...

ORIGINAL: Bare Kari

ORIGINAL: schnuppa

Enig. Trodde selv at jeg var verdensmester da jeg var 15-18 år.. Ser jo i ettertid at det var jeg jo IKKE og har gjort mye idiotisk, selv om jeg alltid at vært veldig moden og reflektert for alderen.

Enig, så hvordan kan man da kreve slik konsekvenstenkning av en 10 åring????????

Jeg husker godt da jeg var 10 år kan helt ærlig si at en normal 10åring VET at det er galt å bruke grov vold og drepe andre. Enten har de en diagnose som gjør at de mangler empati eller så er de grovt sviktet i oppdragelsen eller misshandlet selv. Ja da er det foreldrenes skyld om 10åringene gjør noe så alvorlig galt - men det blir feil å si at man ikke kan forvente at en 10åring skal kunne vite at slikt er galt. Men 10åringene trenger konsekvens - ikke nødvendigvis i form av straff men heller hjelp. foreldrene burde straffes om det er de som er skylden.

De fleste ungdommene vet hva det innebærer å få barn (kanskje ikke fullstednig med nok til å vite at det ikke er anbefalt i tidlig alder), at man bør være forsiktig med å møte fremmede og hva konsekvensene for uforsvarlig kjøring er.

Synes unger slipper unna med så mye fordi foreldrene ikke forventer noen ting av de!
Selvoppfyllende profeti! Hvis du forventer at ungene ikke skal kunne klare å lære seg eller forstå noen ting vil de mest sannsynligvis ikke gjøre det heller. Barn vokser, lærer og utvikler seg ved utfordringer - om man pakker de inn i uskyldighet og ikke gi de konsekvenser for egne handlinger, vil de aldri gidde å ta ansvar for seg selv.

ORIGINAL: RobinHood

Jeg mener alle disse eksemplene burde skjønne hva konsekvensene ble, med mindre det er spesielle tilfeller der ungene ikke har fått normal oppdragelse, brudd på mye tilitt +++++

Ja enig i dette. Er foreldres ansvar å fortelle de ulike konsekvensene. Men nå er det desverre så mange barn som blir overlatt til seg selv. [:(]

jeg kan bare svare for om en 16 åring skjønner konsekvensen av å bli planlagt gravid. jeg ble planlagt gravid med eldste når jeg var 16. jeg fløy aldri på fest, har hatt barnevakt 2 ganger på 8 år, har nå 3 barn med samme mann og er i et forhold som har vart i 9 år. mine barn har alt de trenger. så jeg skjønte faktisk konsekvensen av å bli gravid som 16 åring.

Jeg vil heller påstå at disse gutten ikke bare manglet konsekvenstenking - de manglet noe mye mer og viktigere nemlig EMPATI!

De kalles barn fordi de er barn, derfor synes jeg at vi ikke kan forvente konsekvensetenking hos til en viss grad, og hvertfall ikke hos 10-åringer. 10-åringer lever i nuet og sånn er det bare. At de fortjener dødsstraff er litt hardt å ta i, da de ikke er klar over hva de har gjort en gang. (skal sies at jeg ikke har lest hva de har gjort, men fått med meg at det har gått tapt et lite barns liv pga de)

Foreldre skal forklare barn konsekvensene for ting hvis de ikke skjønner det selv, men hvilke foreldre, og hvertfall ikke jeg, tenker på at det å drepe et barn får alvorlige konsekvenser osv... må jeg forklare til mitt barn, så frem til at barnet ikke har vist veldig aggresiv holdning fra før.

Btw,
en 14 åring skjønner ikke konsekvensene for å møte en person på nett for det er ingen som har fortalt h*n det, slike ting holder man som regel hemmelig for foreldre...
en 16 åring skjønner ikke konsekvensen for å bli gravid, selv om mange sier hvordan det blir. De er gjerne blendet av alt det positive som et barn medfører. Så søøøøøøøøte de er!
en 18 åring skjønner nok konsekvensen med å kjøre for fort, men har feil holdning - det skjer ikke meg og jeg er verdensmester... Forskjell på å skjønne konsekvensen og å ha feil holdning for ting.

Jeg er så jævlig dårlig på å formulere meg men håper dere skjønner hva jeg mener[8D]

De burde skjønne det, men egnen til å tenke konsekvenser og virkelig SKJØNNE konsekvenser handler om alder/modenhet og kunnskap, og man kan ikke tenke at så unge mennesker virkelig skal kunne forutse og forstå sånt.
Til en viss grad ja, men hvordan det faktisk vil påvirke resten av livet, nei.

Det er der vi foreldre kommer inn, vi må hele tiden snakke med barna våre og lære dem hvordan livet fungerer.

Back
Topp