Konsekvenser

KrepsenErBlittMamma

Forumet er livet
Vi snakker mye om hvordan vi skal (prøve) å oppdra våre barn..

Det ble snakk om slåing, og jeg er for konsekvenser når de slår, særlig med vilje...
(Har en venninne, og storebroren slo og sparket lillebror sist jeg var der.. Hun sa kun nei en gang, og han fortsatte.. Lillebror gråter som bare det.. Moren gjør ikke noe med det...
Kjente jeg tente litt, men ikke mitt problem...)

Hva gjør dere når deres barn slår, evt. ikke hører etter, og fortsetter og gjøre ting de ikke har lov til?
Hvilke konsekvenser får det?

Jeg sa med gubben at når ungene er store nok til å skjønne hva lørdagsgodis er (ja, skal prøve å holde oss til kun godis på lørdag [;)]), så skal jeg kutte ut det førstkommende lørdag etter de ikke har hørt etter og vært snill... Han var ikke fult så enig der...

Men JEG syns de burde få konsekvenser for ting de gjør, og konsekvenser som betyr litt for barn, uten at de blir for voldsomme... De burde lære... Eller? [8|]

her blir de fjernet fra sitasjonen om de ikke hører etter
for ca 1 time siden ble de fri for tegnesaker siden de kranglet småsloss og hørte ikke etter (de satt med tegnesakene)

ikke alltid unger klarer å sette konsekvensen til handling hvis konsekvensen kommer lenge etter...det vi har gjort er å si ikke tv/nitendo ol på en stund...dette er noe en kan ta vekk uansett hvilken dag det er...for hvis ungen slår en på søndag, husker h*n det ikke på mandagen og enda mindre på lørdagen da konsekvensen kommer...

men er ungene ulydige fredagskveld kan det hende at vi sier du får ikke noe namenam i morgen tidlig (de får godteposen om morgningen og den skal vare hele dagen)

ORIGINAL: verandahora

Konsekvensene bør komme direkte etterpå. Om de slår på en mandag, så syns jeg ikke det er riktig at de ikke får godteri på lørdag.

enig

Konsekvensene bør komme direkte etterpå. Om de slår på en mandag, så syns jeg ikke det er riktig at de ikke får godteri på lørdag.

VELDIG enig! Barn har ikke samme tidsperspektiv og hukommelse som voksne, så straffen bør komme umiddelbart etter "lovbrudd". Spesielt når de er små...

enig i at konsekvensene bør komme med en gang.
Her i huset kvalifiserer slåing til time-out uten så mye som en advarsel.Null-toleranse på det området....

De blir snakket til 3 ganger så time-out...Og forsetter de etter det, blir de fra tatt tv tid eller ting...

Takk for synspunkter.. Hadde jeg jo ikke tenkt på en gang [8D]

Må si jeg gleder meg litt til å oppdra barn, asså... Kall meg gjerne Gerd og dra meg baklengs, men gjør faktisk det [8D]

Tar de vekk fra situasjonen, også får du komme tilbake for å be om unnskylding etterhvert.
Jeg er litt imot det med å ta fra ungene ting noen dager etter at en ting har skjedd...
Hvis jenta mi slår en annen på en onsdag, så får ho straffen på lørdag? Nei, det blir bare feil.. De må få konsekvenser DER OG DA, og ikke 3-4 dager etter at noe har skjedd.

Men hva syns dere jeg skal gjøre med Tuva da, hun er 16 mnd snart, og har begynt å slå og si au i det hun gjør det, vi sier jo seff nei og sånn, men ser ikke at dette hjelper....

Trenger hjelp der ja...

skal de straffes må du straffes der og da. Blir feil (for oss) å skulle straffe hu en senere dag, eller senere den samme dagen blir ikke riktig.

Her får treåringen direkte pausetid ved slåing, biting klyping etc. Ellers får hun tre runder med advarsel.

Ettåringen får et tydelig nei, mens jeg tar å holder hånda hans (ved slåing etc) ellers prøver jeg å avlede han.

Enig.. Derfor er jeg mer tilhenger av f.eks timeout. Eller å fysisk fjerne ting som tegnesakene som nevnt over..
Dersom barna mine krangler om tegnesakene så sier jeg ikke "Da blir det ikke lørdagsgodt" og lar dem fortsette...

signerer..

Back
Topp