Konsekvens og alder

Dramadama

Gift med forumet
Hvor gammel var barnet ditt da h*n lærte konsekvens av sine handlinger?

Som f.eks at hvis du klatrer på tripptrappen og du faller ned så får du vondt.
Tar du på et stearinlys så brenner du deg.
Drar du katten i halen så klorer den deg, og det er vondt.
Og kaster du tallerkenen med mat på golvet så er du ferdig med å spise.

Når sånn ca er denne alderen? Jeg vet at det er min rolle som mor å lære henne disse tingene, og at noen ting er vondt og forbudt. Men det må da være en alder hvor de små grå begynner å fungere på denne måten? :P

er ikke sikker, men veldig tidlig. Han har alltid vært veldig pysete og aldri gjort ting vi har sagt er uff uff eller noe sånt..

Her har vi endelig fått "prentet inn" at det er ikke lov å fikle med noe som er mamma sitt eller pappa sitt. Og hu forstår betydningen av nei. Men når hu drar katten i halen så fortjener hu jo egentlig å få et lite klor. Greit nok at jeg kan si nei til henne, men like greit at katten sier at dette liker hun ikke. (Hun får ikke stå og plage katten, eller hundene, så de lider ikke)  ;)

Og katten har forresten klort henne så smått kanskje to ganger. Da har hu begynt å grine, men skjønner tydligvis ikke at katten klorer fordi hu drar henne i halen ;)

Jeg er veldig for å forklare ting for de fra de er bitte små, masse språk er godt for språkforståelsen, og de skjønner det fortere om de får samme beskjeden flere ganger...
Jeg prøvde og aldri si nei, men "Hvis du tar på den så kan du få vondt" eller "hvis man leker med den kan den bli ødelagt og da blir mamma lei seg" fra han begynte å bevege seg rundt å pelle på ting... (Det ble mye nei fordet altså, men jeg prøvde å være flink)

Har ei på strax 2 år og ho har vist det ei god stund. Vi begynte å forklare ganske tidlig :)

Back
Topp