Konkurs!!!

shiavata

Forelsket i forumet
Er først å fremst litt lei meg da vår familiedrift (igjennom flere generasjoner) gikk konkurs i dag..men er åsså kjeeeempeforvirra..har perm til 13 juli,så 14 juli er jeg arb.ledig å uten lønn??
har alltid jobbet hardt,å har jo litt tid på å søke ny jobb,men etter 8 år i samme jobb så blir det en kjempeomstilling..tror jeg må ha 2-3 jobber i alle fall for å klare meg økonomisk..
trist og frustrert i dag.å kossn blir det me pappapermisjonen??har han fortsatt krav på sine 6 uker om jeg blir arb.ledig??

Heisann!

Det var leit å høre om konkursen i familie bedriften:-( Tro meg dere blir ikke alene, dette kommer til å skje med mange framover. Men vi har det forsåvidt bra her i Norge så lenge du betaler skatt! Så du får jo arbeidsledighets trygd etter permisjonen, men tror det det ligger på ca. 60% av snittet for din siste halvårets inntekt. Men sjekk NAV http://www.nav.no/page?id=805311849 og send dem spørsmål på mail, eller ring helt til du får svar, det er derfor de er der.
Jeg stiller som deg også arbeidsledig etter permisjon 1. jan 2010 og må jo si at det blir en tøff start. Men jeg ser jo ikke bort i fra at jeg kanskje må vurdere å bli hjemme med kontantstøtte eller jobbe som dagmamma! Det er mange muligheter, så ikke ta sorgene på forskudd!
Men samboren min har hatt eget firma Enkeltmannsforetak og der er det ikke spesielt gode betingelser i forbindelse med sykepenger eller arbeidsledighetstrygd. Så han har gått over til å et NUF registrert firma hvor han hver mnd. betaler inn arbeidsgiveravgift, skatt etc. for å falle inn under NAV og får rett til arbeidsledighetstrygd og sykepenger.

Det finnes alltid en løsning, men tror nok vi må tenke litt nytt og godta at det kan bli omstillinger framover. Resultatene etter finanskrisen kan ta et år, kanskje tre eller flere år å bygge opp igjen!

Husk å ta kontakt med www.NAV.no de har svarene på spørsmålene dine!

Lykke til videre!

Hilsen Lisbeth

Trist å høre om konkursen.. Du får begynne å søke jobb snarest slik at du kanskje har noe å gå til når permisjonen er over, ellers vil du jo ha krav på dagpenger fra første dag når permisjonen er over.. (ettersom du mister jobben pga konkurs og ikke pga egen oppsigelse) Når det gjelder pappapermisjonen så er det en rettighet som er tjent opp FØR permisjonen så den får pappaen uansett, og det stilles ingen krav til deg... Mens han har permisjon kan du jobbe, ha ferie eller ulønnet permisjon... Lykke til på jobbjakt!!

Back
Topp