Konisert og problemer

Happymama

Elsker forumet
*Aprilbaby 2018*
Noen som har blitt konisert og ikke fått mensen etterpå?
Jeg ble konisert i desember men har ikke hatt mensen siden, bare sterke menssmerter når mensen skal komme.
Hadde ul for 3 uker siden hvor hun så ett egg som var klar til å slippe + blod i livmoren som ikke hadde kommet ut.

jeg snakket med sykehuset nå og han sa det kunne skje at det var noe som blokket slik at blodet ikke kom ut.

lurte på om noen har opplevd det og hvordan det gikk videre? Jeg har fått time til sjekk og evt fjerning av det som blokkerer.

Nei ikke det. Men har fått arrvev sånn at livmoren ikke åpnet seg ved fødsel, så mulig du har såpass at det ikke kommer blod ut en gang? Jeg kom til 4 cm før det stagnerte og jordmor måtte strekke i arrvevet. Gikk fortere da.

Nei ikke det. Men har fått arrvev sånn at livmoren ikke åpnet seg ved fødsel, så mulig du har såpass at det ikke kommer blod ut en gang? Jeg kom til 4 cm før det stagnerte og jordmor måtte strekke i arrvevet. Gikk fortere da.
Så du klarte å føde normalt?
Jeg koniserte inni livmortappen på en måte, så jeg håper det er noe de kan fikse. Fikk heldigvis time neste uke :)

Så du klarte å føde normalt?
Jeg koniserte inni livmortappen på en måte, så jeg håper det er noe de kan fikse. Fikk heldigvis time neste uke :)
Ja klarte det. Men gjør det ikke igjen. Ganske spesielt når jordmor må røske i livmoren for at den skal åpne seg. Ok. Jeg koniserte utvendig. Ja får håpe det. Litt spesielt.

Noen som har blitt konisert og ikke fått mensen etterpå?
Jeg ble konisert i desember men har ikke hatt mensen siden, bare sterke menssmerter når mensen skal komme.
Hadde ul for 3 uker siden hvor hun så ett egg som var klar til å slippe + blod i livmoren som ikke hadde kommet ut.

jeg snakket med sykehuset nå og han sa det kunne skje at det var noe som blokket slik at blodet ikke kom ut.

lurte på om noen har opplevd det og hvordan det gikk videre? Jeg har fått time til sjekk og evt fjerning av det som blokkerer.

Jeg ble konisert i mai 2020 og har måttet blokke ut flere ganger i ettertid. Det er ikke fordi mensen blodet ikke kommer ut. Mensen er mer smertefull men blodet klarer å komme ut.

De sier at det er store sjanser for at det gror igjen etter utblokking

Lykke til :)

Jeg ble konisert i mai 2020 og har måttet blokke ut flere ganger i ettertid. Det er ikke fordi mensen blodet ikke kommer ut. Mensen er mer smertefull men blodet klarer å komme ut.

De sier at det er store sjanser for at det gror igjen etter utblokking

Lykke til :)
Jeg får bare helt sinnsyke menssmerter men ingen mens. Håper virkelig ikke jeg får så mye smerter hver gang jeg skal ha mens :eek:

gror igjen?:eek: Da kan jeg ikke bli gravid heller:oops: men hvordan visste du at du måtte utblokke når mensen kom?

alltid skal det være noe:banghead:

Jeg får bare helt sinnsyke menssmerter men ingen mens. Håper virkelig ikke jeg får så mye smerter hver gang jeg skal ha mens :eek:

gror igjen?:eek: Da kan jeg ikke bli gravid heller:oops: men hvordan visste du at du måtte utblokke når mensen kom?

alltid skal det være noe:banghead:

Jeg måtte blokke ut fordi jeg holder på med ivf og de kom ikke inn med kateteret de bruker for å sette tilbake egg.

Mensen blodet kommer ut hos meg.

Jeg hadde ikke problemer med mensen etterpå, men hadde arrvev og 7 år etter så fødte jeg for 3 gang og da åpnet det seg ikke for fødsel. Tok forferdelig lang tid og forferdelig vondt, men når det åpnet seg så åpna det seg.

Sa ikke legen noe om at du ikke trengte bekymre deg? Skal de ikke stake opp eller fikser kroppen det selv?

Jeg hadde ikke problemer med mensen etterpå, men hadde arrvev og 7 år etter så fødte jeg for 3 gang og da åpnet det seg ikke for fødsel. Tok forferdelig lang tid og forferdelig vondt, men når det åpnet seg så åpna det seg.

Sa ikke legen noe om at du ikke trengte bekymre deg? Skal de ikke stake opp eller fikser kroppen det selv?
Det høres helt fælt ut! Håper jeg slipper det :nailbiting:

Jeg fikk time neste uke for utblokking. Gruer meg litt kjenner jeg:oops:

Det høres helt fælt ut! Håper jeg slipper det :nailbiting:

Jeg fikk time neste uke for utblokking. Gruer meg litt kjenner jeg:oops:
Jeg hadde 2-6mib mellom hver ri i 13 timer, ble sendt hjem først fordi det var bare ½cm åpning og de sa at nr 3 er som regel en luring selv om de 2 andre fødslene gikk fint. Men gang nr to takka jeg blankt nei på å bli sendt hjem. Og jeg synes også det var dårlig at jeg ikke ble informert at arrvev kan gjøre det litt tøffere.

Det tar jo sånn tid for at åpningen bryter når arrvev et er så tykt. Jeg hadde grad 3 når jeg ble konisert, så de skar ut en del.

Men når det åpna seg så spratt ungen ut ganske fort, og det er jo tiden før som jeg synes var værst. :(

Men de sa at kroppen fikser det. For jeg husker jeg spurte om det var sjans for KS, men det var det ikke, var bare at det tok tid. Så jeg ville ha epidural, har aldri tatt eller ville ha det før heller. Da var jeg sliten. Men jeg lå der gjennom natta og vips gikk vannet og da var det for sent og da var det i gang. Angrer jo ikke, men hadde hvert fint å få beskjed om dette etter en konisering da. Kom jo som julekvelden på kjærringa vet du haha.. :p

Jeg hadde 2-6mib mellom hver ri i 13 timer, ble sendt hjem først fordi det var bare ½cm åpning og de sa at nr 3 er som regel en luring selv om de 2 andre fødslene gikk fint. Men gang nr to takka jeg blankt nei på å bli sendt hjem. Og jeg synes også det var dårlig at jeg ikke ble informert at arrvev kan gjøre det litt tøffere.

Det tar jo sånn tid for at åpningen bryter når arrvev et er så tykt. Jeg hadde grad 3 når jeg ble konisert, så de skar ut en del.

Men når det åpna seg så spratt ungen ut ganske fort, og det er jo tiden før som jeg synes var værst. :(

Men de sa at kroppen fikser det. For jeg husker jeg spurte om det var sjans for KS, men det var det ikke, var bare at det tok tid. Så jeg ville ha epidural, har aldri tatt eller ville ha det før heller. Da var jeg sliten. Men jeg lå der gjennom natta og vips gikk vannet og da var det for sent og da var det i gang. Angrer jo ikke, men hadde hvert fint å få beskjed om dette etter en konisering da. Kom jo som julekvelden på kjærringa vet du haha.. :p
Føler meg nesten heldig som hadde en jordmor som røsket i arrvevet så det åpnet seg. Det gikk 12 timer fra vannavgang pga ballong til han var ute. 5 timer fra aktiv fødsel. Det gjorde vondt at hu røsket i arrvevet og livmoråpningen, men det var bedre enn lang fødsel.

:wideyed:

Takk!! Veldig glad for jeg vet dette nå, så jeg kan ta deg opp med jordmor når jeg skal føde :) (er ikke gravid enda da..)

jeg hadde også grad 3. ble først konisert 1 gang, men det var fremdeles mer igjen, så jeg ble konisert for 2 gang, men den gangen inni selve livmortappen. Legen sa de ikke hadde tatt så mye noen av gangen, lov å håpe :joyful:

hørtes utrolig vondt å slitsomt ut med rier så ofte i 13 timer :wideyed:

Ingen sa noe til meg, og jeg hadde heller ikke tenkt noe på det da jeg skulle ha førstemann. Ble satt i gang med drypp pga 1 cm åpning 48 timer etter vannavgang. Tålte dryppet dårlig og fikk stormrier som ikke hjalp, fordi arrvevet holdt igjen, og dette snakket ikke jordmor noe som helst om. Tilslutt fikk jeg epidural så dryppet kunne skrues opp til over maks av hva som er lov. ( med legens velsignelse). Ungen var stjernekikker, og ble tatt med sugekopp til slutt. Blå da han kom ut, og ble tatt bort fra meg med en gang. Dette ble så traumatisk at jeg fikk en fødselsdepresjon etterpå. Hadde jeg visst dette på forhånd, kunne man gjort mye, blant annet åpnet livmorhalsen med kniv. Jordmor erkjente etterpå at de skulle tenkt mer på dette.
Ved fødsel nummer to seks år senere, ble det en styrtfødsel, arrvevet var jo ferdig tøyd. Savner informasjon og aktpågivenhet rundt koniserte fødekvinner. Jeg er i tillegg fagperson(operasjonssykepleier), og vet nå i ettertid at de kunne gjort dette bedre. Spør der du skal føde hvilke tiltak de har for koniserte fødekvinner, og styr din egen fødsel i større grad. Her har helsevesenet en jobb å gjøre.

Ingen sa noe til meg, og jeg hadde heller ikke tenkt noe på det da jeg skulle ha førstemann. Ble satt i gang med drypp pga 1 cm åpning 48 timer etter vannavgang. Tålte dryppet dårlig og fikk stormrier som ikke hjalp, fordi arrvevet holdt igjen, og dette snakket ikke jordmor noe som helst om. Tilslutt fikk jeg epidural så dryppet kunne skrues opp til over maks av hva som er lov. ( med legens velsignelse). Ungen var stjernekikker, og ble tatt med sugekopp til slutt. Blå da han kom ut, og ble tatt bort fra meg med en gang. Dette ble så traumatisk at jeg fikk en fødselsdepresjon etterpå. Hadde jeg visst dette på forhånd, kunne man gjort mye, blant annet åpnet livmorhalsen med kniv. Jordmor erkjente etterpå at de skulle tenkt mer på dette.
Ved fødsel nummer to seks år senere, ble det en styrtfødsel, arrvevet var jo ferdig tøyd. Savner informasjon og aktpågivenhet rundt koniserte fødekvinner. Jeg er i tillegg fagperson(operasjonssykepleier), og vet nå i ettertid at de kunne gjort dette bedre. Spør der du skal føde hvilke tiltak de har for koniserte fødekvinner, og styr din egen fødsel i større grad. Her har helsevesenet en jobb å gjøre.

så trist at fødselen ble slik! Dette burde jordmor vært klar over, så her har helsevesenet virkelig en jobb å gjøre. jeg er veldig glad for jeg vet dette nå, så jeg kan være litt «på» i tilfelle det stagnerer under fødsel. (Jeg er ikke gravid enda) jeg har to greie fødsler bak meg, håper de ikke bruker «nr 3 er en luring» om det tar lenger tid.

dette er noe jeg kommer til å snakke med jordmor om, når den tid kommer.

Uff så trist. Så glad jordmor så dette med en gang. Var med en student så de snakket veldig tydelig om ting hele veien. Det var også mitt barn nr 3 så jeg tålte også at de snakket over meg på den måten. Heldigvis så forklarte Hu hva Hu gjorde og hvorfor. Hu tøyde åpningen flere ganger for å tøye ut arrvevet. Dette var hy veldig tydelig på. Hu hadde visst sett det før. De gjorde dette siden fødselen tok såpass mye lengre tid med nr 3 enn med de to andre selv om nr 3 ble satt igang. Hadde mange fine rier uten fremgang. Hadde studenten inne hos oss hele tiden da jeg fødte uten smertestillende og de ville at studenten skulle få oppleve det også.

Tenkte bare jeg skulle oppdatere tråden i tilfelle noen andre skulle oppleve det samme.

jeg kom inn på timen, gynekologen så ikke ut til å tro at det var noe som blokket, virket som det var noe som skjedde sjeldent.
Både gynekolog og lærling så nøye på tappen og alt så fint ut. Deretter så de med UL og kunne se at jeg hadde blod i livmor (kunne også se at jeg har hatt el nylig) ellers så alt fint ut. Det hørtes ut som jeg bare skulle reise hjem igjen. Men så sa gynekolog at hun skulle se en gang til, og da kunne hun se en hinne som lå over livmortapp-åpningen. Det ble satt lokalbedøvelse to plasser, så tok hun en skalpell og skar opp hinnen. Det gikk raskt men smertefullt! Etterpå tok hun en «pinne» for å renske litt inni tappen, dette var grusomt vondt.
dette er over 5 timer siden og jeg har fremdeles sterke smerter. Jeg skal tilbake om 1 mnd for å se om det har kommet en ny hinne.

oppsummert: dette gjør jeg aldri igjen uten narkose. Jeg har høy smerteterskel og biopsi og konisering i lokalbedøvelse har gått helt fint. Da jeg skulle konisere inni livmortappen så ville gynekolog at jeg skulle ha narkose pga lokalbedøvelse ikke virker like godt der. Det fikk jeg oppleve i dag.

men nå kommer blodet ut og jeg håper alt er ok :)

Føler meg nesten heldig som hadde en jordmor som røsket i arrvevet så det åpnet seg. Det gikk 12 timer fra vannavgang pga ballong til han var ute. 5 timer fra aktiv fødsel. Det gjorde vondt at hu røsket i arrvevet og livmoråpningen, men det var bedre enn lang fødsel.
Hun røsket i arrvevet her også, men det var helt flata ut og ikke noe å få tak i dagen før jeg fødte. Kje te at det var hardt pgr arr. Men sa at det ikke var noe problem og at det åpnet seg. Skulle dog gjerne hatt beskjed etter at jeg ble konsert at det kunne dannes arr som kunne være smertefullt. Ikke minst så har alle jm tydligvis forskjellig mening og erfaring med dette. For jeg fikk forskjellig svar fra min jm og jm på sykehuset og legen osv. Så veldig forskjellig hva de sier og gjør :/

Back
Topp