Konisert og kynnere

#funneroen

Blir kjent med forumet
Håper noen har erfaring med dette. Eg ble konisert for noen år siden pga celleforandringer, og i svangerskapet har eg hatt mye kynnere, og no har eg ekstremt mye kynnere. Så mye kynnere at når eg snakket med føden, så var de redd for at kynnerne skulle modne livmorsmunnen min, pga koniseringen, såpass mye at eg skulle få for tidlige rier. Føden mente det ikkje var akutt no, men fikk diverse råd om hva eg skulle gjøre og passe på. I tillegg ville føden at fastlege skulle sende henvisning til kontroll av livmorhals, sånn at de kunne sjekke at den ikkje ble modnet for mye. Men her var utfordringen, legen ville ikke sende, for hun mente at dette måtte jo være akutt og at føden skulle ta meg inn. :banghead: så då lurer eg på, noen som har erfaringer med for tidlig modning pga konisering?
 
Altså - hvis føden sier at fastlege skal henvise så kan vel ikke fastlege overprøve det? Høres jo litt rart ut, jeg ville ringt føden igjen og spurt om de kan hjelpe deg å overbevise fastlegen om å henvise eller kanskje bedre å bare ta kontakt med jordmor på helsestasjonen? Hun kan jo også henvise til kontroll på sykehuset og er kanskje mer inne i opplegg med kontroller på poliklinikk og slik :)
 
Altså - hvis føden sier at fastlege skal henvise så kan vel ikke fastlege overprøve det? Høres jo litt rart ut, jeg ville ringt føden igjen og spurt om de kan hjelpe deg å overbevise fastlegen om å henvise eller kanskje bedre å bare ta kontakt med jordmor på helsestasjonen? Hun kan jo også henvise til kontroll på sykehuset og er kanskje mer inne i opplegg med kontroller på poliklinikk og slik :)

Takk for svar. :happy: Eg holder på å mase på legen, har ikkje tenkt å gi meg. :D Føden sa og at eg skulle hilse fra føden og si at legen skulle gjøre det. Men hvis ikkje legen gjør det så får eg jordmor til å sende.

Men håpte noen hadde noen erfaringer med konisering og modning og, sånn at eg kunne få litt erfaringer når eg ligger her med kynnere og venter på innkalling. :)
 
Takk for svar. :happy: Eg holder på å mase på legen, har ikkje tenkt å gi meg. :D Føden sa og at eg skulle hilse fra føden og si at legen skulle gjøre det. Men hvis ikkje legen gjør det så får eg jordmor til å sende.

Men håpte noen hadde noen erfaringer med konisering og modning og, sånn at eg kunne få litt erfaringer når eg ligger her med kynnere og venter på innkalling. :)

lag en post på svangerskap og fødsel forumet så får du flere svar :) ikke sikkert akkurat noen med termin i mars har erfaring rundt det. ❤️
 
Håper noen har erfaring med dette. Eg ble konisert for noen år siden pga celleforandringer, og i svangerskapet har eg hatt mye kynnere, og no har eg ekstremt mye kynnere. Så mye kynnere at når eg snakket med føden, så var de redd for at kynnerne skulle modne livmorsmunnen min, pga koniseringen, såpass mye at eg skulle få for tidlige rier. Føden mente det ikkje var akutt no, men fikk diverse råd om hva eg skulle gjøre og passe på. I tillegg ville føden at fastlege skulle sende henvisning til kontroll av livmorhals, sånn at de kunne sjekke at den ikkje ble modnet for mye. Men her var utfordringen, legen ville ikke sende, for hun mente at dette måtte jo være akutt og at føden skulle ta meg inn. :banghead: så då lurer eg på, noen som har erfaringer med for tidlig modning pga konisering?
Håper noen har erfaring med dette. Eg ble konisert for noen år siden pga celleforandringer, og i svangerskapet har eg hatt mye kynnere, og no har eg ekstremt mye kynnere. Så mye kynnere at når eg snakket med føden, så var de redd for at kynnerne skulle modne livmorsmunnen min, pga koniseringen, såpass mye at eg skulle få for tidlige rier. Føden mente det ikkje var akutt no, men fikk diverse råd om hva eg skulle gjøre og passe på. I tillegg ville føden at fastlege skulle sende henvisning til kontroll av livmorhals, sånn at de kunne sjekke at den ikkje ble modnet for mye. Men her var utfordringen, legen ville ikke sende, for hun mente at dette måtte jo være akutt og at føden skulle ta meg inn. :banghead: så då lurer eg på, noen som har erfaringer med for tidlig modning pga konisering?
Jeg ble konisert for 2 år siden. Ble henvist til gynekolog i uke 24 for å sjekke livmorhalsen, alt var helt fint og ingen tegn til modning/ åpning. Har heller ingen kynnere eller rier selv nå i uke 36 :). Så jeg regner med at det ikke har noen sammenheng.
 
Jeg ble konisert for 2 år siden. Ble henvist til gynekolog i uke 24 for å sjekke livmorhalsen, alt var helt fint og ingen tegn til modning/ åpning. Har heller ingen kynnere eller rier selv nå i uke 36 :). Så jeg regner med at det ikke har noen sammenheng.

Hei. De tror ikkje eg har kynnere fordi eg er konisert, men at siden eg har så masse kynnerne så kan de modne livmorsmunnen for tidlig på grunn av at eg er konisert. :) på føden sa de at eg skulle vært inne for sjekk sånn som du har vært, men ingen som har nevnt det for meg før denne uken. :(
 
Hei. De tror ikkje eg har kynnere fordi eg er konisert, men at siden eg har så masse kynnerne så kan de modne livmorsmunnen for tidlig på grunn av at eg er konisert. :) på føden sa de at eg skulle vært inne for sjekk sånn som du har vært, men ingen som har nevnt det for meg før denne uken. :(
Skjønner. Men det er helt tilfeldig at jeg fikk den timen for sjekk av livmorhals. Jeg var på tidlig ultralyd hos denne gynekologen for noe helt annet og han mente det var greit å sjekke siden jeg var konisert tidligere. Både jordmor og fastlegen mente at det var helt unødvendig fordi de fjerner såpass lite av livmorhalsen at det ikke skal ha noen betydning for gravide. Men jeg skjønner at du er bekymret, jeg ble lettet av å få den undersøkelsen. Det er så slitsomt at leger er så uenige :(
 
Ble konisert før forrige svangerskap, og ble da henvist til å måle lengden på livmorhalsen ganske tidlig i svangerskapet. Det var vanligere å kontrollere før ettersom man da fjernet mer av livmorhalsen enn man gjør i dag, og derfor kunne et svangerskap påvirke mer. Dog ikke noe tidlig modning her altså :joyful:
 
Gynekologen min sjekket livmorhalsen når jeg fjernet spiralen og sa at de hadde tatt så lite at det ikke ville ha noen betydning på graviditet og fødsel. Jeg har også skjønt det som at dette var en vanligere problemstilling før, når det var vanlig å fjerne mye mer.
 
Ringte på nytt til legen min stod på sitt, og mente at ho ikkje skulle sende henvisning. Ringte føden som synes det var utrolig dårlig av legen min. For hadde ho sendt henvisning så hadde eg fått en avtalt time rett til lege som sjekket alt som skulle sjekkes, på en god måte med ultralyd. No måtte eg i stedet inn i "akuttkø" og sitte å vente, og komme til en jordmor som gjorde alle de vanlige undersøkelsene som gjøres ved bekymring for om at alt er bra, og sjekke åpning med hendene. Ble en svært dårlig opplevelse i stedet for. Så no låg eg våken i hele natt etter eg hadde vært der. Men alt såg bra ut heldigvis. I utgangspunktet så skal alt gå greit i forhold til konisering, men det var fordi eg har så mange og kraftige kynnere, at de var redd de modnet meg for tidlig.

Takk for alle tilbakemeldinger! :Heartpink
 
Back
Topp