Konisering

frupingvin

Elsker forumet
Sensommerbarna 2019
MayDay2021
Hei,

Jeg ble slyngekonsisert i 2014 og det ble fjernet en 1 cm stor tumor fra livmorhalsen (eller endocervical canal som det står i epikrise, men regner med det betyr livmorhals.) Jeg er nå 11+2 uker gravid og ble brått veldig redd for hva dette kan ha å si videre i svangerskapet.

Bør jeg sjekke livmorhalsen om den er lang nok? Hvordan og hvor gjøres i så fall dette? Kan man finne ut noe via ultralyd?
Er det sånn at man bør ta det mer rolig om man har kortere livmorhals for å unngå senabort/tidlig fødsel?

På forhånd takk for svar :)
 
Hei!

Jeg ville forhørt meg med din gynekolog eller din lege om du trenger å bli fulgt opp ekstra. Livmortappen/halsen kan måles med vaginal ultralyd. Noen trenger dette igjennom svangerskapet andre ikke. Jeg regner med det hadde stått noe om det i epikrisen hvis det hadde vert nødvendig med ekstra tiltak ved graviditet forhør deg med legen din.

Det en ofte ser at når du går i fødsel kan det ta lang tid før livmorhalsen begynner å åpne seg til plutselig å gi etter og derfor får en stor åpning på kort tid. Dette grunnet at arrvev holder igjen helt til det plutselig gir etter.

Gratulerer masse med svangerskapet og håper du raskt får kontakt med legen din så du kan bli trygget i dette.
 
Hei!

Jeg ville forhørt meg med din gynekolog eller din lege om du trenger å bli fulgt opp ekstra. Livmortappen/halsen kan måles med vaginal ultralyd. Noen trenger dette igjennom svangerskapet andre ikke. Jeg regner med det hadde stått noe om det i epikrisen hvis det hadde vert nødvendig med ekstra tiltak ved graviditet forhør deg med legen din.

Det en ofte ser at når du går i fødsel kan det ta lang tid før livmorhalsen begynner å åpne seg til plutselig å gi etter og derfor får en stor åpning på kort tid. Dette grunnet at arrvev holder igjen helt til det plutselig gir etter.

Gratulerer masse med svangerskapet og håper du raskt får kontakt med legen din så du kan bli trygget i dette.

Tusen takk for svar! Skal til lege i neste uke så da skal jeg ta det opp :)
 
Back
Topp