Konfirmasjonstale

Kiiwi

Glad i forumet
August 2018
Septemberhjertene 2018
Min datter skal konfirmeres neste helg, og jeg er virkelig ingen taler. Jeg syns sånt er såå kleint. Men konfirmanten ønsker seg så veldig en tale, så nå prøver jeg å koke sammen noe.

Jeg skjønner at den bør være litt morsom og ikke for lang, men jeg sliter litt med å komme skikkelig i gang. Har laget en liste over ting jeg vil ha med, men så var det det å få det til å bli en liten tale, da... :rolleyes:

Gi meg gjerne dine beste «taletips». :anyone

Har du sett/hørt om sånne førstehjelpskofferter til voksenlivet?
Hva med noe sånt, men preget av historier og trivia om ho?

Taler er kleine greier. I slike tilfeller tar man gjerne for seg livet opp til nå. Peker på morsomme hendelser, rørende utsagn, ting man har oppnådd etc. Gjerne med humor, for man skal jo le :P Det er liksom alltid det samme. Men det betyr jo at du ikke trenger å være redd for å stikke deg ut da :P

Har du sett/hørt om sånne førstehjelpskofferter til voksenlivet?
Hva med noe sånt, men preget av historier og trivia om ho?

Det så jo artig ut. Men hun ønsker seg en tale. Typ en helt vanlig, kjedelig tale. Jeg prøvde å foreslå en mer kreativ vri, men hun var ikke veldig begeistret. :rolleyes:

Taler er kleine greier. I slike tilfeller tar man gjerne for seg livet opp til nå. Peker på morsomme hendelser, rørende utsagn, ting man har oppnådd etc. Gjerne med humor, for man skal jo le :p Det er liksom alltid det samme. Men det betyr jo at du ikke trenger å være redd for å stikke deg ut da :p

Haha, selv om dette ikke hjalp til hvordan jeg skal skrive talen, så hjalp det litt å vite at det egentlig ikke spiller noen rolle. Det er kleint, alle vet det og det blir det uansett hva jeg sier. :hilarious:

Hun ønsker helt sikkert å få høre at hun er mer voksen og klar for voksenlivet:). Siden det er en tale til konfirmant, kan du holde blikket festet på henne, og evt den andre forelderen hvis du forteller noe som har med familielivet å gjøre.
Jeg tror alle konfirmanter er redde for å bli gjort til latter med bilder og liknende, at de skal bli minnet på hvor unge de egentlig er.

Jeg pleier å si at taler får vare i maks fem minutter. Etter det mister folk interessen.

Jeg tar tiden på meg selv noen ganger, og holder talen foran speilet til slutt.
Fem minutters taletid er veldig lenge, det finner man fort ut da.
Lykke til:joyful:

Ville søkt etter standardtaler på nettet som en mal siden hun ønsker seg noe tradisjonelt. Og sjekket at det var en ordentlig mal.

Talen kan med fordel holdes kort og godt. Du kan feks følge en viss rytme i talen med en kort innledning om konfirmanten, gi noen tilbakeblikk (gullkorn/hendelser), si noe mer om i dag, si noe om familiens syn på henne, noen flere tilbakeblikk, og en avslutning som handler mer om her og nå og fremtiden.

Hva med å vise litt film, bilde av oppveksten hennes og fortelle litt rundt det, og «velkomme» henne til voksenlivet på slutten. Har vært en slager i min familie;-)

Hva med å vise litt film, bilde av oppveksten hennes og fortelle litt rundt det, og «velkomme» henne til voksenlivet på slutten. Har vært en slager i min familie;-)

Det var dette jeg foreslo. Jeg synes jo det høres gøyere ut for alle, men konfirmanten syns ikke det var «talete» nok. :rolleyes:
Vi skal ha bilder på prosjektor da, som skal surre og gå i bakgrunnen, og jeg lurte litt på om jeg skulle snike meg til å starte talen med en søt/morsom film fra hun var liten.

Back
Topp