Konfirmasjon?

LilleBall

Forumet er livet
Vil du/dere "tvinge" barna deres til og konfirmeres i kirken?

Det er litt vanskelig og formulere syns jeg, men jeg tenker på vis ungen deres kommer og sier at han/hun vil komfirmeres borgelig, kommer dere da til og støtte det og lage fest eller blir dere sure?

Mormor ville ikke komme i min komf for jeg valgte borgelig, pappa og mamma har alltid sagt til meg at jeg kunne velge selv og det skal Maja også få.. Vi stiller påå uansett [:)]

Selvfølgelig må de få velge selv! Nevøen til mannen min var borgerlig konfirmant og veldig klar på at det var det han ville - og da fikk han det. Og på lik linje med de som velger kirkelig konfirmasjon fikk han et fint selskap etterpå[:)]

Jeg valgte selv kirkelig konfirmasjon - dette var noe jeg selv ville, men det spørs om det hadde falt i god jord om jeg hadde nektet[&:] Men det er andre tider nå - og dette er en del år siden.

ORIGINAL: ~Elita~

Det skal han få velge helt selv. Jeg fikk selv velge.
Kan ikke tvinge han til å tro liksom, har døpt han så får han velge selv hvilken vei han vil gå videre i livet [:)]

Enig. Jeg komfirmerte meg borgerlig, og vet at det såret spesiellt mormor [:(]
Men det føltes ikke riktig for meg og gjøre noe annet, og jeg er glad
jeg hørte på meg selv. Mamma og pappa lot meg velge selv.

Har ikke helt bestemt meg enda. Har egentlig at den meningen at enten så konfirmerer man seg i kirken, ellers så lar man vær.
Men nå har jeg vært i noen borgelige konfirmasjoner og ser at det er en veldig fin markering det også.

Men uansett blir det barnas valg. Men jeg tenkte de heller skulle få pengene selskapet kostet om de ikke ville i kirken. Men siden jeg modnes sammen med ungene kan det hende jeg syns borgelig konfirmasjon er greit innen eldste mann er så gammel

Jeg ser ikke helt poenget med borgerlig konfirmasjon, men jeg vil ikke presse henne på kirkelig konfirmasjon.
Da har vi heller et selskap når hun blir 18 år.

Jeg står ikke i statskirka og er borgerlig konfirmert..
Vi valgte for Ben ved å døpe ham (i tradisjons tro), men når han skal konfirmeres er det opp til ham om hva han vil..

Foreldra mine og søsknene mine (og nesten hele klassen) konfirmerte seg borgerlig... *lol*. Det var også det jeg ville selv. For meg så var det borgerlig eller ingenting (har aldrig trodd på noe som helst)- er flere jeg kjenner som ble tvunget til kristelig. Deriblandt mannen min. Og han hata kristelig komf.
MEN det blir nok ikke i kirken da jeg hverken skal døpe eller oppdra ungen min på noe kristelig måte som helst. Her er gud og jesus og askeladden og teskjekjærringa kun eventyr på lik linje med hverandre. Selvom jeg liker askeladden best.

Jeg skjønner meg ikke på de som mener at de ikke ser poenget med borgerlig. De har antakelig aldrig vært i en slik konf. En mer vakker seremoni skal man se lenge etter.
Blir nok mest skuffa om det blir i kirken.[;)]

Da får ho velga sjølv !! Eg konfirmerte meg borgerleg... E vel den einast i familien som har gjort da..

jeg håper jo at de vil konfirmere seg i kirken evt et annet kirkesamfunn, men selvfølgelig må de få velge selv..

ORIGINAL: Toyah*

Har ikke helt bestemt meg enda. Har egentlig at den meningen at enten så konfirmerer man seg i kirken, ellers så lar man vær.
Men nå har jeg vært i noen borgelige konfirmasjoner og ser at det er en veldig fin markering det også.

Men uansett blir det barnas valg. Men jeg tenkte de heller skulle få pengene selskapet kostet om de ikke ville i kirken. Men siden jeg modnes sammen med ungene kan det hende jeg syns borgelig konfirmasjon er greit innen eldste mann er så gammel

Hvorfor ser du ikke poenget i og komfirmere seg borgelig? Det er jo en like verdig komfirmasjon som man gjør det i kirken [:)]

Vi har ikke tenkt å døpe babyen, men hvis h*n vil døpes og konfirmeres senere er det helt greit. Da er det hans/hennes valg og ikke noe vi har prakket på h*n.

i vår familie så får vi velge selv. jeg mener også at visst man er voksen nok til å komme inn i de voksenes rekker, så er man også voksen nok til å klare å ta sine egne valg.!

Kan ikke tvinge han til å tro liksom, har døpt han så får han velge selv hvilken vei han vil gå videre i livet [:)]

Det får være helt opp til dem selv. Jeg er ikke konfirmert..

det får ungene velge akkurat som de vil selv.helst håper jeg på at de velger borgelig [8D] men det er helt opp til de.de får akkurat samme selskapet uansett.

ORIGINAL: svimsen

ikke medler av staskirken vi, og ikke er barna døpt.

men vil di velge seg en tro senere, så er det opp til di.
klart vi holder krstlig konfirmasjon, om barna velger det
eller borglig eller hva di nå enn måtte velge

ORIGINAL: Toyah*

som jeg skulle sagt det selv.

nei det skal de få velge selv. Men håper selvfølgelig de ønsker det[:D]

Back
Topp