Konfekt

Denne tror jeg skal prøves i jula:D (Hentet fra detsoteliv.no) Hun har så mange flotte og nydelige oppskrifter på alt mulig:))

Myke karameller

Ingredienser:

♥ 1 boks søtet, kondensert melk (ca 400 g, se tips)
♥ 100 g smør
♥ 200 g brunt sukker
♥ 4 ss lys sirup
♥ 1 vaniljestang

Fremgangsmåte:

Ha kondensert melk, smør, brunt sukker og sirup i en teflonbelagt kjele. Snitt opp vaniljestangen, skrap ut de svarte frøene og ha disse i kjelen.

Kok opp blandingen på middels varme under stadig omrøring. La karamellen småkoke i 10-12 minutter mens du rører hele tiden.

Finn frem en liten aluminiumsform eller bruk en liten brødform som du kler med bakepapir. Spray i tillegg formen med matfett så karamellene løsner lettere.

Ha karamellmassen i formen og avkjøl i romtemperatur før du setter formen i kjøleskapet i minst 4 timer og gjerne over natten.

Løft karamellen ut av formen og del opp i terninger. Pakk karamellene inn i matpapir og oppbevar dem kjølig.

Tips:

♥ Det er viktig at du bruker søtet kondensert melk, og ikke vikingmelk. Begge deler er kondensert melk som selges på hermetikkboks, men den søtete typen er gulaktig i fargen og mye tykkere i konsistensen.

♥ Det er ikke nødvendig å måle temperaturen når du bruker denne oppskriften på myke karameller. Hvis du likevel vil bruke termometer, kan du koke karamellen til den er 118 grader C. Den ferdigkokte karamellen skal være gyllen i fargen og tykne noe i konsistensen.

♥ Merk at karamellene blir harde når de er kalde, men de blir myke igjen om du lar dem stå en liten stund i romtemperatur.

Prøvde bringebær og sjokoladetrøfler fra Lise Finckenhagen for noen år siden. Hadde eegentlig tenkt å prøve de igjen iår, men tror ikke tiden strekker seg til.

Lager sjokoladekuler med kokos (noen har havregryn i og). Disse har jeg lagd siden jeg var liten jente, og må ha de i julen. Nå lager jeg og gir i førjulsgave til pappa og søstersen og.
De inneholder;
200 gr melis
200 gr kokosmasse
6 ss kakao
2 ss whiskey eller cognac (kan sløyfes)
1 egg
150 gr romtemperert smør
1 ts vaniljesukker
100 gr kokosmasse til pynt

Bland alt sammen untatt de siste 100 gr med kokos. Sett blandingen kjølig i 2 timer, eller over natten. Trill ut valnøttstore kuler og rull i kokos. Oppbevares kjølig.

Tror der finnes uttallige versjoner av disse, men de her er ihvertfall veldig gode :)

Back
Topp