Kommer seg fram

Seriøst? Hs sa på 9 mnd kontroll at det var veldig mange babyer som ikke kunne sitte/sette seg opp enda. Er VELDIG forskjellig.
Signerer. De kan jo ikke forvente at han kan sitte enda. Det er store variasjoner, og han er jo innenfor normalen. Snuppa mi satte seg opp selv første gang forrige uke, og hun er strax ti mnd (1.okt). Ganske gjennomsnittlig ifølge min hs. Storesøster var likedan. Og det jeg ser men minstemor som med storesøster er at ingen av dem har hatt det travelt, men når de først krabber, kryper, sitter og reiser seg, så er det utrolig stødig og lite knall og fall. Fysioterapeuten på vår hs sa ang storesøster, at sitting skal en unngå inntil de setter seg opp selv, for d er da først ryggen er moden for det, og sitting kommer da etter at da har kommet seg opp i krabbestilling. Og det er her noen blir rompehoppere, fordi de ikke bryr seg om å krabbe når de først sitter, og heller aker seg fram med en for. Barn som blir satt opp før de setter seg selv blir ofte rompehoppere av den grunn ifølge fysioterapeutn.
Jeg regner med at fysioterapeuten ikke kommer til å mene noe annet enn at det er normalt å ikke kunne sitte enda. Hvorfor mener de i bhg at han skal/bør sitte?
 
Jeg spurte hs da vi var på kontroll sist når vi burde kunne forvente at han krøyp og satte seg opp. Å hun sa at rundt 1 års alderen gjør alle det. Å innen de er 15 mnd bør alle gå. Så vi har jo enda tid på oss, vi som har barn med god til :)
Hs ba oss om å ikke la han sitte selv å leke feks. Selv om han kan det, for da gidder han ikke sette seg opp selv. Så her er det bare å la han ligge å finne ut av det selv.
 
Her har han begynt å gå litt, men krabber mest da :) Tar 4-5 steg for hver gang og detter ned på stumpen før han krabber videre til der han vil. Litt tidlig ute og er veldig vågal sier helsesøster her. :) blir 10 mnd om 7 dager :)
 
Her har han begynt å gå litt, men krabber mest da :) Tar 4-5 steg for hver gang og detter ned på stumpen før han krabber videre til der han vil. Litt tidlig ute og er veldig vågal sier helsesøster her. :) blir 10 mnd om 7 dager :)
Så flink. :D Tidlig ute han da.
 
Det er så individuelt. Mine to er lette i kroppen og var derfor tidlig ute med krabbing og gåing, men kjenner mange som har brukt laaang tid på både krabbing og åling fremover. Synd hvis du blir bekymret, men tror ikke du har noen grunn til det. Og det at de vil skaffe fysio til han synes jeg bare viser at de bryr seg. HS sendte oss til fysio med storebror fordi han var så sent ute med å løfte hodet. Før vi visste ordet av det, var han plutselig tidlig ute med alt fysisk. Så det der går så i rykk og napp, og det aller meste er helt vanlig! :)
 
Det er så individuelt. Mine to er lette i kroppen og var derfor tidlig ute med krabbing og gåing, men kjenner mange som har brukt laaang tid på både krabbing og åling fremover. Synd hvis du blir bekymret, men tror ikke du har noen grunn til det. Og det at de vil skaffe fysio til han synes jeg bare viser at de bryr seg. HS sendte oss til fysio med storebror fordi han var så sent ute med å løfte hodet. Før vi visste ordet av det, var han plutselig tidlig ute med alt fysisk. Så det der går så i rykk og napp, og det aller meste er helt vanlig! :)
Han veier jo en del.. Han er en stor gutt:p 11kg og 79 cm lang
 
Min begynte å krype fremover og sette seg opp forrige uke (9,5 mnd). Kan ikke krabbe enda, men han prøver.
Min niese gjorde disse derimot når hun var 7 mnd. :)
 
Min gidder ikke å krabbe. Han hopper bort på armer og mage, i mens beina sprekker opp i været. Men han kommer seg frem, og reiser seg opp langs alt.
 
Han drar seg fremover med armene. Står med armene og fotene i gulvet :p men ikke satt seg opp selv enda, eller prøvd å reise seg :) han blir 10 mnd om en liten uke ;)
 
Min burde i militæret for han er en jævel på lav kryping:eek:
Står på alle fire, men legger seg ned når han skal fremover. Det har han gjort i 4 mnd nå....
Ellers reiser han seg overlat og går rundt der han har noe og holde seg i.
OG vi må ut og kjøpe en trappegrinn til for han har begynt p krabbe oppover:(
 
Jeg merker at når han er uten klær krabber han veldig fint på knærne, antagelig fordi det ikke er noe godt å åle seg "naken".
Men i kveld merket jeg også at han krabbet hver gang han kom inn på teppet på rommet til eldste. Kanskje han åler seg fordi parketten er så glatt...???..
 
Her er han overalt for tiden! Tok sine første skritt uten støtte for et par uker siden, og reiser seg uten å måtte holde seg eller dra seg oppover etter noe. Ekke lenge før han løper rundt å eg som synes han er vanskelig å holde styr på sånn som han holder på nå :p må snart lære seg å lye når man sier nei å ikke bare smile pøbel smilet å fortsette med pøbelstrekene :p
 
Jeg merker at når han er uten klær krabber han veldig fint på knærne, antagelig fordi det ikke er noe godt å åle seg "naken".
Men i kveld merket jeg også at han krabbet hver gang han kom inn på teppet på rommet til eldste. Kanskje han åler seg fordi parketten er så glatt...???..
Begge våre har begynt å krabbe først når det var tepper å krabbe på, for bedre feste.
 
Når han bare fikk krabbet oppe på teppet noen kvelder begynte han plutselig med det nede i går også:)
 
Back
Topp