Kommer fra ultralyd. Litt forvirret.

mp86

Blir kjent med forumet
Jeg har jo ifølge mens termin vært sikker på at jeg skulle vært rundt 12 uker i dag. På ultralyden ble babyen målt til 10+6....og da er spm...regner legene at babyen er 10+6...også er jeg da 12+6 uker på vei? Får det ikke til å stemme at jeg skal være ei uke kortere...

Jeg har jo ifølge mens termin vært sikker på at jeg skulle vært rundt 12 uker i dag. På ultralyden ble babyen målt til 10+6....og da er spm...regner legene at babyen er 10+6...også er jeg da 12+6 uker på vei? Får det ikke til å stemme at jeg skal være ei uke kortere...
Altså at jeg selv plusser på di 2 ukene før mensen...

Hei! Ikke bli forvirret. hold deg til mens termin frem til ordinær ultralyd.
De måler størrelsen på babyen, og noen fostre har vokst mer en andre så tidlig. eller mindre.
Rundt 19-20 uker kan man estimere når babyen blir født utfra hvor stor den er.

Så igjen, hold deg til din egen :) Og får du et rart svar på OUL ang termin også, kan det fortsatt være at mens-termin stemmer og UL-termin ikke stemmer ;) Følg magefølelsen!

Nei legen regner nok med at du da er 10+6 (og fosteret 2 uker kortere). Men ikke vørr å tenke så mye på det nå - for du kan få heelt andre målinger når du skal på ordinær ultralyd (da termindatoen bestemmes). Jeg ble flyttet både frem og tilbake på mine ultralyder, og man skal visstnok ikke bli helt klok på termindatoen uansett.

Frem til oul så er det vanlig å følge menstermin uansett hva tidlige ultralyder sier :)

Og på ordinær ultralyd så får du en ny termin dato. ikke hvor mange uker fosteret er :) Det kan du regne deg frem til selv hvis du velger å følge OUL-termin

Om du har lang syklus, kan du ikke regne fra første syklusdag i forhold til termin...

Da jeg gikk gravid med sønnen hadde jeg flere ul. Jeg opplevde å først bli satt fram fra uke 7 til nærmere 9, for så å bli satt tilbake en uke i uke 13. På oul ble jeg satt ytterligere tre dager tilbake.

Back
Topp