Kommentarer på magen/gravidkroppen

Lille C

Blir kjent med forumet
Jeg var normalvektig før jeg ble gravid, men likevel nærmere 10 kg mer enn når jeg ble gravid med mitt første barn. Denne gang kom magen tidlig, av ulike grunner: barn nr 3, jeg er større enn ved tidligere graviditeter og jeg har kort overkropp. Pga generelt dårlig form og bekkenløsning klarer jeg ikke å være så aktiv som jeg gjerne ønsker og jeg merker på kroppen at «alt» jeg hadde av muskler er nærmest forsvunnet. Jeg synes de kroppslige forandringene en graviditet fører med seg er vanskelige. Etter uke 20 ble magen synlig på ordentlig, og nå i det siste har kommentarene også begynt å komme. Kommentarer som «Lurer på hvor stor du blir, du har jo tross alt nesten 4 mnd igjen» og «Sikker på at det ikke er to inni der?». Slike kommentarer trodde jeg at jeg var forberedt på og hadde nesten planlagt svar på forhånd. Men nå når det først kommer, klarer jeg ikke å svare dem som sier det, og jeg kjenner det jeg blir lei meg. Regner med at flere har det som meg? Hva svarer dere på slike kommentarer? Når det er sagt så har jeg gått normalt opp i vekt og magen er normalt stor sammenlignet med mager jeg har googlet meg fram til på nett. Måtte bare få ut frustrasjonen da jeg er litt ekstra hormonell i dag
 
Hadde det sånn ved forrige svangerskap, og regner med at det blir sånn denne gangen også. Rundt uke 30, så snudde poden seg rundt i magen, som gjorde at magen vokste veldig nesten over natten. Var noen som kommenterte at magen hadde vokst veldig på kort tid, men det brydde jeg meg ikke noe om, helt til jeg var med tvilling søsteren min ute blandt gamle kollegaer og andre. Da kommenterte alle det på samme dag, og det var jo selvfølgelig en som måtte spørre opp til flere ganger, "er du sikker på at du ikke skal ha tvillinger da".
Jeg synes sånnt er så udvendig! Altså, at noen påpeker at magen har vokst mye, det går helt fint, for det er jo sant. Det bryr jeg meg ikke noe om. Men når noen på død og liv må, nesten rope det opp i trynet ditt, at de syntes du er diiiiger, det kan folk spare seg for. Man sier ikke det til noen som har lagt på seg noen ekstra kilo, men når det er en unge inni der, så er det greit??!? Har vel egentlig ikke noe godt "comeback" på sånne kommentarer, men fyrer sånn opp når folk ikke klarer å oppføre seg!
 
Jeg syntes at sånne kommentarer er unødvendig. Har ikke fått så mange kommentarer enda, men mer sånn "der kom magen" syntes det ikke er gøy å få kommentarer rundt magen min. Så jeg har sagt ifra til de nærmeste før magen kom, at jeg ikke ønsker å få slike kommenterer. Det har folk respektert, og føler at når jeg fortalte at jeg ikke ville ha slike kommentarer, så fikk de mer forståelse for hvorfor man ikke skal kommenterer det. :happy:
 
Får sånne kommentarer jeg også, men ser ikke på det som så negativt. Fikk senest på fredag kommentar på at nå var jeg blitt stor:hilarious: En kollega tøyser endel med at det kan jo være to inni der. Syns det bare er morsomt egentlig. Jeg er ikke så høy, har kort overkropp og ikke akkurat slank så vises gjerne mer. Syns selv jeg har blitt stor ganske fort. Men er stolt over magen :)
 
Fint å høre hvordan dere takler det. Jeg er absolutt stolt over magen, og prøver på ingen måte å skjule den. Synes likevel en skal være forsiktig med å kommentere andres kropp, da en aldri vet hvordan vedkommende man kommenterer tar det ☺️
 
Om eg hadde fått en fin gravid mage hvor andre hadde vært sikker på at eg var gravid og ikke bare overvektig, så hadde eg vært fornøyd... Eg er overvektig fra før, og magen er egentlig ikke blitt noe større etter eg ble gravid. Hadde eg fått høre eg hadde fin gravid mage, så hadde eg blitt stolt. Istedenfor er det ingen som skjønner det før eg nevner bekkenplager :banghead:
 
Jeg er lav og slank - ikke blitt så mye større ellers, men magen har fort blitt stor til tross for at jeg er førstegangs. Den ble fort synlig og nå i uke 27 er den en stor ball. Syns det er mye fokus på hvor stor magen er og det er mange som sier at de tror jeg er mye lenger på vei enn det jeg er. Merkelig med det - men så fort man er gravid er det liksom greit å kommentere kropp i tide og utide :bored: Jeg er mildt sagt konfliktsky så får meg liksom ikke til å si noe spesielt tilbake, men tenker og føler på det - det gjør jeg, selv om jeg samtidig er glad i og stolt over struttemagen :shy:
 
(Får ikke til å redigere og legge til noe til innlegget mitt ovenfor, så ble et nytt innlegg)

Spesielt kommentarer som «så stor du er/har blitt!» syns jeg egentlig ikke er noe særlig at folk kommer med - kanskje hovedsakelig fordi det blir så uspesifikt. Jeg blir gående rundt etterpå å tenke på om de mener at hele meg er stor eller hva er det egentlig personen mente :meh:
 
Foreløpig har kommentarer på magen vært koslige, av typen "oij se her har magen poppet ja!" og "oij så fin mage du har fått nå!" fra kollegaer og det er slikt jeg selv sier om meg selv så da er det ok. Men nå er jeg stor fra før av da, så kan være folk faktisk tenker over hva de sier av den grunn.

Hadde noen spurt om jeg hadde ventet tvillinger hadde jeg blitt litt snurt, da det antyder at man er større enn forventet og ingen vil vel høre det?

Jeg innbiller meg at jeg kommer til å si i fra eller smelle tilbake om noen sier noe jeg anser som upassende, men man vet så klart aldri før man står der.... Skjønner jo at mange føler det er naturlig å kommentere, men håper jo folk tenker over hva de sier. Er jo tross alt en vesentlig forskjell på å si at noen har fått fin mage eller har poppet og at noen er blitt svær/gigantisk.
 
(Får ikke til å redigere og legge til noe til innlegget mitt ovenfor, så ble et nytt innlegg)

Spesielt kommentarer som «så stor du er/har blitt!» syns jeg egentlig ikke er noe særlig at folk kommer med - kanskje hovedsakelig fordi det blir så uspesifikt. Jeg blir gående rundt etterpå å tenke på om de mener at hele meg er stor eller hva er det egentlig personen mente :meh:
Enig med deg. Hvis folk først må si noe er det fint om det er noe positivt eller mer spesifikt som at du ser godt ut osv.
 
Last edited:
Om eg hadde fått en fin gravid mage hvor andre hadde vært sikker på at eg var gravid og ikke bare overvektig, så hadde eg vært fornøyd... Eg er overvektig fra før, og magen er egentlig ikke blitt noe større etter eg ble gravid. Hadde eg fått høre eg hadde fin gravid mage, så hadde eg blitt stolt. Istedenfor er det ingen som skjønner det før eg nevner bekkenplager :banghead:
Jeg er sikker på at din gravidmage er fin og håper noen vil gi deg det komplimenter etter hvert❤️ Jeg mener jo at enhver gravidmage er fin om en er høy, lav, stor eller liten, selv om jeg noen dager har vanskelig for å akseptere min egen. Det henger nok mest sammen med at det er vanskelig å kle seg, følelse av å alltid være oppblåst og hoven i kroppen osv. At en ser godt ut og at magen er fin er egentlig de eneste komplimentene man trenger å få høre som gravid☺️
 
Har bare fått kommentarer to ganger. Første gang av min bestemor (som har et sykelig stort behov for og kommentere andres kropp om de er store eller små), hu sa at jeg har est ut. Noe jeg bare forklarte med at det er helt vanlig det når man bærer et barn inni seg.
Andre gang var av en kollega av mannen min, av alle ting! Hu bare slapp ut «Er ikke du litt stor for og bare være 22 uker!», og selvfølgelig kontra med spørsmålet om at jeg kanskje ventet tvillinger.. Svarte med at «Det er fordelen med og være lav, man legger seg ut i bredden og ikke høyden» ;)
 
Normalvektig i utgangspunktet og har allerede gått opp 11 kg, bare i uke 24+1. Alltid vært nøye med vekten min pga familie som er overvektig og syns derfor fokus på hvor stor jeg evt er kan være utfordrende og sårt. Men prøver ikke henge meg opp i det. Trener og spiser relativt sunt.
Elsker jo å gå gravid og har ikke problemer med endringene ettersom det er helt tydelig at det er gravid jeg er. Når folk har kommet med slike kommentarer pleier jeg noen ganger si «er jeg ikke fiiin?»:) Syns folk heller bør vinkle det til noe positivt og skryte av den fine magen og hvor flott man ser ut, enn å snakke om at man er tjukk, svær eller spørre om man har to der inne. Litt sånn typisk nordmenn spør du meg.
Svigermor og svigerfar kalte meg tjukka hver gang jeg kom dit. Svigermor fulgte opp med å si til mannen min «kona de er blitt så tjukk», skulle da være morsom, og sa også at magen min var så stor. Deretter spurte hun hvor mye jeg hadde gått opp i vekt og mente magen er alt for stor så tidlig. Jeg bare lo med, men lot mannen høre det da jeg kom hjem, tror han har pratet med de, fordi nå får de ikke skrytt nok av hvor fin og flott jeg er o_O
Pappa kaller meg også tjukka, skal også være morsom. Men vi sees ikke så ofte, så har ikke sagt noe på det.
 
Normalvektig i utgangspunktet og har allerede gått opp 11 kg, bare i uke 24+1. Alltid vært nøye med vekten min pga familie som er overvektig og syns derfor fokus på hvor stor jeg evt er kan være utfordrende og sårt. Men prøver ikke henge meg opp i det. Trener og spiser relativt sunt.
Elsker jo å gå gravid og har ikke problemer med endringene ettersom det er helt tydelig at det er gravid jeg er. Når folk har kommet med slike kommentarer pleier jeg noen ganger si «er jeg ikke fiiin?»:) Syns folk heller bør vinkle det til noe positivt og skryte av den fine magen og hvor flott man ser ut, enn å snakke om at man er tjukk, svær eller spørre om man har to der inne. Litt sånn typisk nordmenn spør du meg.
Svigermor og svigerfar kalte meg tjukka hver gang jeg kom dit. Svigermor fulgte opp med å si til mannen min «kona de er blitt så tjukk», skulle da være morsom, og sa også at magen min var så stor. Deretter spurte hun hvor mye jeg hadde gått opp i vekt og mente magen er alt for stor så tidlig. Jeg bare lo med, men lot mannen høre det da jeg kom hjem, tror han har pratet med de, fordi nå får de ikke skrytt nok av hvor fin og flott jeg er o_O
Pappa kaller meg også tjukka, skal også være morsom. Men vi sees ikke så ofte, så har ikke sagt noe på det.

Herre fred. Synes du har fått ganske drøye kommentarer jeg. Jeg har fått hørt den med tvillinger en par ganger og blitt ganske irritert (inni meg, er konfliktsky så tør aaaldri si i fra til noen om noe). Om noen hadde holdt på sånn med meg som de har med deg hadde jeg rett og slett gått i taket! Synes det er en skikkelig uting å si sånt. Hva skal vi gjøre liksom? Slanke oss? Det er jo åpenbart ikke et alternativ, så folk kan bare klappe igjen. Det verste er at de jeg har fått kommentarer fra gjerne har litt ekstra selv, og de hadde blitt kjempesåret om jeg hadde kommentert kroppen deres sånn som de kommenterer min...!
 
Back
Topp