Kommentarer om kroppen

baby22021

Forelsket i forumet
Får hele tiden kommentarer som "du er blitt så svær" og lignende.. hvordan takler dere disse kommentarene? Vet jo de er ment godt, siden det er en baby som vokser inni der.. Men får meg til å føle meg gigantisk når de kommer hver gang jeg møter enkelte..

Får hele tiden kommentarer som "du er blitt så svær" og lignende.. hvordan takler dere disse kommentarene? Vet jo de er ment godt, siden det er en baby som vokser inni der.. Men får meg til å føle meg gigantisk når de kommer hver gang jeg møter enkelte..
Hvis du tør kan du jo si ifra. «Vet ikke helt hvordan du tenker at det er en hyggelig ting å si, jeg forstår at du høyst sannsynlig mener det godt, men det føles litt ekkelt for meg å høre». Det er rart hvordan gravide blir fritt vilt bare fordi man er gravid.

Får selv spørsmål om hvor langt jeg er på vei (da magen har vokst allrede ganske mye) og halv sjokerte øyne når jeg sier snart 4 mnd.. Og så kommer kommentaren at oyda du skal ganske stor du.. :shifty:
Enkelte har bare ikke helt skjønt at de kan virke sårende og at di kunne formulert seg bedre.. :smiley-angry026

Har aldri fått sånn kommentar. Men spørsmål om kjønn har komt i gang. Og det frustrerte meg tidligere- flere spørsmål om det daglig, gjerne fra de samme personer. Tyder på at de ikke er virkelig nysgjerrig men bare spør.

Ja, helt enig med "fritt vilt"-kommentaren lenger oppe. Er ikke greit en plass!

Da jeg var gravid sist fikk jeg ikke mage før jeg nærma meg uke 30, og jeg husker at i det øyeblikket jeg fortalte på jobb at jeg var gravid (uke 20), så kom kommentarene om magen og størrelse strømmende på. Husker spesielt godt en kollega sa i uke 24 "nei, nå har du jammen meg eksplodert! For en mage!". Og da brukte jeg fortsatt mine vanlige bukser! Så da kommenterte jeg bare kort tilbake "Eksplodert og eksplodert. Jeg bruker jo fortsatt de vanlige buksene mine og brukte jo min vanlige badedrakt seinest for et par dager sida, så eksplodert er vel ikke helt riktig ord. Men det kan jo være det kommer noe plutselig snart!" Rart hvordan man liksom skal være gjenstand for størrelseskommentarer med en gang folk veit man er gravid, til og med når det ikke synes!

Svigermor la også ut om hvor svær jeg var i uke 18, og da syntes det jo ikke i det hele tatt! Ingen andre enn de jeg hadde fortalt det til hadde den fjerneste anelse. Heller ikke kollegaer jeg dusja med etter trening med jobben. Ho fortsatte med kommentarene hver gang ho så meg gjennom hele svangerskapet. Prøvde å komme med syrlige svar tilbake om at jeg heller var i andre enden av skalaen og håpa at ho snart fikk rett i at magen skulle vokse seg større.

Ikke det at jeg tok det ille opp med å få høre at jeg var svær, for jeg VISSTE jo at jeg faktisk ikke var det. Og jeg lot meg provosere fryktelig, for de som kommenterer aner jo ikke hvilken effekt slike kommentarer har på mottakeren. Pluss at jeg tenkte at om jeg med den lille magen min fikk sånne kommentarer, hva da med de som har større mage?! Nei, det er fader rullan meg ikke greit!

Hadde alltid lyst til å svare frekt tilbake "i like så , ser du også har begynt å få litt mage" eller noe i den duren, men turte liksom ikke helt. På andre områder enn kropp var jeg derimot rimelig på pletten med småfrekke og syrlige og kvasse kommentarer tilbake, for å understreke ufinheten deres. Men er neimen ikke lett!

Denne gangen har jeg samme mage nå i uke 16 som jeg hadde i uke 30, så tipper det blir mer kommentarer i det øyeblikket jeg forteller det (har vært på hjemmekontor siste to ukene, så ingen har sett den enda).

Last edited:
Har aldri opplevd det selv, da jeg sykemeldte meg før magen ble synlig i første svangerskap. Eller, de som visste jeg var gravid spøkte om at jeg måtte vente tvillinger siden magen ble så stor.
Nå skjuler jeg magen på jobb ved å bruke en xl herretskjorte, så det tar nok litt tid før folk kommenterer magen der.
På privaten så vet folk at det er ikke lov og de respekterer det, til sitt eget beste :hilarious:
Jeg har store problemer med å takle vektøkningen, som er naturlig når en er gravid, så jeg blir nok litt hormonzilla dersom noen tråkker meg på de tærne. På jobb tåler jeg mer, men der er jeg betalt for å være snill og grei ;)

Har heldigvis ikke opplevd det enda, men det kommer vel... Eneste er søstra mi som kalte meg for ‘bollemor’. Det var absolutt ikke vondt ment, men måtte si at det kallenavnet likte jeg ikke.

Må si at jeg har det litt motsatt :) jeg synes det er fint når folk kommenterer på at jeg har fått en stor mage. Var ikke så glad når jeg fikk vite at "man kan ikke se at du er gravid ennå, det ser mer ut som du har mensen og er oppblåst".

Samboeren sier at jeg ser definitivt gravid ut, men kan viss fortsatt forveksles! Jeg foretrekker å bli kalt gravid enn tjukk eller oppblåst haha! ;)

Jeg er i litt i grenseland nå. Tenker at folk som ikke har sett meg på en stund vil tenke: oi gravid. Eller oi, blitt en del feitere siden sist :hilarious:
Synes også magen er for stor til å være bare 15 uker, selv om jeg ikke har gått opp noe. Men skitt au, prøver å tenke at det også er fint å få mage tidlig. Og at det er bedre inne ikke å være gravid akkurat nå, for det vil jeg jo være :joyful:

Kommer til å si ifra om noen kommer med kommentarer altså! Synes ikke det er greit å kommentere magen størrelse, så jeg sier alltid til andre gravide at de har fin mage om jeg først skal si noe. Og det synes jeg jo også at stemmer :happy:

Har ikke fått noen kommentarer fra fremmede, men det har nok med at jeg er nyinnflyttet til en liten plass + har gått med store gensere når jeg er ute. Har ikke hatt behov for å si ifra til hele bygda ennå, de finner det tidsnok ut:hilarious:

Eneste kommentaren jeg har fått var fra min mor. Jeg sendte magebilde til henne etter at hun spurte om jeg hadde fått mage. "Var jo søt den!:Heartred" svarte hun. Og jeg som følte at magen var diger:hilarious:

Vet ikke hva jeg hadde gjort hvis fremmede hadde kommentert noe negativt. Mest sansynlig steikt litt for meg selv for så å legge det fra meg og tenke at de er dumme. Om jeg hadde hatt en god dag hadde jeg nok fortalt dem hvor skapet skal stå:finger::hilarious:

Jeg har fått minst 20 kommentarer om at det ser ut som det er 2 inni der fordi magen er så stor. Fikk mage veldig tidlig og ser jo at den er stor, tviler på det er tvillinger, men har ikke sjekket. Er 3 sv.skap.
Jeg kan bli fornærmet av slike kommentarer hvis jeg har en dårlig dag og er sliten, ellr jeg bryr meg ikke i det hele tatt ... veldig ulikt fra dag til dag.
Men tror aldri jeg hadde kommet med en slik kommentar til noen selv..

Søstera mi kalte meg tjukka, jeg truet med å kalle hu stygga. Hun stoppet etter det. Måte på hvilke kallenavn man skal gi andre! :wtf:

Har ikke fått noen kommentarer på det enda, men føler meg svæær selv :oops: Er første, har allerede gått opp 4kg 14+0 i dag :oops:

Jeg fikk en kommentar på det i dag, og svarte kontant «ja jeg har blitt så feit!», og da ble det helt dørgende stille. I forrige svangerskap klikka jeg fullstendig på en kamerat av faren min som dro en slankevits (!!) da han så meg, jeg var vel i uke 32 eller noe sånt. Han fikk en tirade om hvor jævelig kvinnesyn han har og hvor liten rett han har til å snakke om kroppen min. Han ble sur, men jeg tror ikke han tør å si noe en gang til... jeg er bare 14 uker nå, men magen ramla ut med en gang.

Har ikke fått noen kommentarer på det enda, men føler meg svæær selv :oops: Er første, har allerede gått opp 4kg 14+0 i dag :oops:

Jeg har lagt på meg 7kg :hilarious: også 14 uker.

Vi annonserte det til familiene i går. Til min familie over telefon på facetime og til min svigerfamilie i familieselskapet (jeg hadde bursdag i går). Jeg sa da at jeg ikke ønsket noen kommentarer om kropp og størrelse i løpet av svangerskapet, da jeg sliter litt med kroppsbildet mitt. Fortalte at jeg hadde gått opp 20-25 kg på et år for to år siden og har jobbet hardt med å gå ned. Fikk bare til svar fra hele svigerfamilien (svigerforeldre, besteforeldre, tanter og onkler osv) at dette var noe jeg bare måtte tåle og at de hadde allerede fått kommentarer og spørsmål fra andre om jeg var gravid.. jeg er bare 14 uker og synes selv dette er frekt at de mener de har «rett» til å kommentere min kropp og mage. Jeg sa de fint kan prate om det, bare ikke til meg. Har ikke merkbart større mage, bare jeg som kjenner at dongribuksa er for trang i linningen. Har kun gått opp 600g.

Vi annonserte det til familiene i går. Til min familie over telefon på facetime og til min svigerfamilie i familieselskapet (jeg hadde bursdag i går). Jeg sa da at jeg ikke ønsket noen kommentarer om kropp og størrelse i løpet av svangerskapet, da jeg sliter litt med kroppsbildet mitt. Fortalte at jeg hadde gått opp 20-25 kg på et år for to år siden og har jobbet hardt med å gå ned. Fikk bare til svar fra hele svigerfamilien (svigerforeldre, besteforeldre, tanter og onkler osv) at dette var noe jeg bare måtte tåle og at de hadde allerede fått kommentarer og spørsmål fra andre om jeg var gravid.. jeg er bare 14 uker og synes selv dette er frekt at de mener de har «rett» til å kommentere min kropp og mage. Jeg sa de fint kan prate om det, bare ikke til meg. Har ikke merkbart større mage, bare jeg som kjenner at dongribuksa er for trang i linningen. Har kun gått opp 600g.

At det går an... jeg synes det er kjempefrekt at noen sier "dette må du bare tåle" når man spør rett ut om å ikke få kommentarer om kroppen. Ville kanskje spurt de hvorfor de mener at de bare kan gå mot ønskene dine :shifty:
Ellers ville jeg ikke tenkt så mye over det for nå, det viktigste er hvordan du ser deg selv, ikke hvordan andre ser deg :Heartred

Sniker. Dette er et evigvarende problem. Hvorfor kan ikke folk skjønne at det ikke er hyggelig å få slike kommentarer om kroppen sin, man går jo ikke rundt og sier "du er blitt så svær" til andre heller akkurat! Hvorfor er det liksom fritt vilt fordi man er gravid. Virker som om det bare ikke går opp for folk hvor nedlatende dette faktisk er. Jeg fikk kommentarer på det motsatte, at magen min liksom ikke var stor nok. Det er kjempeslitsomt og lite hyggelig at andre mennesker til stadighet skal bedømme kroppen din. Mest sannsynlig har du jo en helt normal størrelse for akkurat din kropp og på det gitte tidspunkt i graviditeten! Du er vel neppe svær, akkurat som jeg ikke akkurat var liten. Vi er helt passe og akkurat slik vi skal være, og er vi ikke det så er det jo lege/jordmor som skal kommentere på det, ikke hvermansen i gata.

Kan ikke folk heller si noe hyggelig? Som "Så flott mage du har" eller "Du ser fantastisk ut" eller bare la være å kommentere på magen/kroppen? Her trengs det litt folkeoppdragelse, tenker jeg.

Urimelig svar av svigerfamilien når du har vært så tøff og sårbar og sagt ifra at du helst ikke ønsker sånne kommentarer. Hvor vanskelig er det å la være å kommentere kropp når du selv har bedt om det??

Fy flate, så provoserende! Jeg tenker at normal folkeskikk tilsier at man IKKE skal kommentere kroppen den ene eller andre veien (utover størrelsesnøytrale kommentarer av typen "så flott du er","du gløder", "så fin mage" osv), men når du i tillegg tar det opp! Hallo liksom! Nei, fader ass! Ikke greit! De mener det sikkert ikke vondt, men det er jo lov å bruke hodet likevel. Og å toppe det med kommentaren om at de har fått spørsmål fra andre (ut fra konteksten tolker jeg det som at de mener det var ifb. størrelse). Og hallo, et drøyt halvkilo. Det synes jo ikke engang! Nei, håper de tar til seg det du sa, og at de framover hensyntar ønsket ditt ❤

Back
Topp