Sannheten
Forumet er livet
Her er min himmelske Gulrotkakeoppskrift!
Gulrotkaken
4 stk egg
3 dl sukker
3 dl mel
Revet skall fra en halv appelsin (kan sløyfes)
3 ts bakepulver
1 ss kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
5 ss nøytral olje, f.eks solsikkeolje
5 dl Revet gulrot
Egg og sukker blandes luftig og hvitt. Det tørre blandes sammen og blandes godt inn i eggedosisen. Anbefaler på det sterkeste at alt det tørre siktes, så får man en mye luftigere kake/muffins som ikke synker sammen. Bland tilslutt inn olje, gulrot og appelsinskallet med en sleiv. Røra helles i en smurt kakeform og stekes cirka 40 min på 180 grader. Blir den for mørk legges bakepapir over. Samme oppskrift kan brukes til muffins, da er de klare etter cirka 12-15 min.
Smørkremen
2 bokser Tine Kremost Naturell
4ss smeltet/romtemperert smør
2ss fløte/matfløte/melk
1ts vaniljesukker
Melis
Alt blandes godt. Beregn cirka 400 gram Melis, her bør melisen siktes for best resultat.
Del kaka i to og smør på krem på bunnen og på toppen. Pyntes med gulrot eller serveres som den er. Er supergod etter en dag i kjøleskapet!
Gulrotkaken
4 stk egg
3 dl sukker
3 dl mel
Revet skall fra en halv appelsin (kan sløyfes)
3 ts bakepulver
1 ss kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
5 ss nøytral olje, f.eks solsikkeolje
5 dl Revet gulrot
Egg og sukker blandes luftig og hvitt. Det tørre blandes sammen og blandes godt inn i eggedosisen. Anbefaler på det sterkeste at alt det tørre siktes, så får man en mye luftigere kake/muffins som ikke synker sammen. Bland tilslutt inn olje, gulrot og appelsinskallet med en sleiv. Røra helles i en smurt kakeform og stekes cirka 40 min på 180 grader. Blir den for mørk legges bakepapir over. Samme oppskrift kan brukes til muffins, da er de klare etter cirka 12-15 min.
Smørkremen
2 bokser Tine Kremost Naturell
4ss smeltet/romtemperert smør
2ss fløte/matfløte/melk
1ts vaniljesukker
Melis
Alt blandes godt. Beregn cirka 400 gram Melis, her bør melisen siktes for best resultat.
Del kaka i to og smør på krem på bunnen og på toppen. Pyntes med gulrot eller serveres som den er. Er supergod etter en dag i kjøleskapet!