Koloskopi

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Har du tatt det ? Hvordan opplevde du det? Med eller uten beroligende?:)
 
Har en kronisk tarmsykdom. Tenker det kan sikkert variere mye å ta koloskopi av en frisk tarm og en syk en. Selv får jeg smertestillende og beroligende. Ville egentlig anbefalt beroligende uansett. Bare for å være sikker på at man får en god opplevelse uansett hva. Da må man huske på å ikke kjøre bil selv til sykehuset.
 
Jeg har også kronisk tarmsykdom, så har tatt koloskopi en del ganger. Aldri med smertestillende eller beroligende, men har forstått det sånn at man når som helst under undersøkelsen kan be om det. Nesten alle gangene jeg har hatt undersøkelsen har vært under aktivt sykdomsforløp. Helt klart en ubehagelig undersøkelse, men syns det var mindre smertefullt nå som de bruker CO2 istedenfor å blåse opp tarmen med "vanlig luft" som de gjorde for noen år siden.

Ønsker deg masse lykke til, håper det går bedre enn fryktet og at du får til å gjennomføre tømmingen skikkelig. Også på det området har det vært utvikling i positiv retning syns jeg. Mye mindre ubehagelig å drikke 1 liter væske enn 3 liter eller hva det var før. Fortsatt veldig kvalmende, men..
 
Takk for svar. Har utført gastroskopi 2 ganger uten beroligende , men det er jo fort gjort. Var det for meg iallefall , 3-4 min. Dette tar vel sikkert 20 min . Gruer meg både til tømmingen og selve undersøkelsen . Men men jeg må jo. Er ikke langt unna fra oss så kan gå i grunn om det er forsvarlig. :)
 
Jeg har fått beskjed om at jeg burde, og jeg klarer ikke. Ikke pga undersøkelsen i seg selv, man at de faktisk må inn via rompa og opp i tarmen.
Synes dere er tøffe dere som har fått det til :)
Ønsker det lykke til Ts :)
 
Jeg har fått beskjed om at jeg burde, og jeg klarer ikke. Ikke pga undersøkelsen i seg selv, man at de faktisk må inn via rompa og opp i tarmen.
Synes dere er tøffe dere som har fått det til :)
Ønsker det lykke til Ts :)
Forstår ❤️ takk takk. Har liksom ikke så mye valg føler jeg med symptomer jeg har/har hatt :)
 
Takk for svar. Har utført gastroskopi 2 ganger uten beroligende , men det er jo fort gjort. Var det for meg iallefall , 3-4 min. Dette tar vel sikkert 20 min . Gruer meg både til tømmingen og selve undersøkelsen . Men men jeg må jo. Er ikke langt unna fra oss så kan gå i grunn om det er forsvarlig. :)

Mamma gjorde det en gang, og hun klarte knapt å gå etterpå for hun hadde så vondt i magen. Men det er noen år siden nå, og hun klager lett :p
 
Forstår ❤️ takk takk. Har liksom ikke så mye valg føler jeg med symptomer jeg har/har hatt :)

Sånn egentlig ikke jeg heller, jeg blør fra tarmen. Men det sitter så langt inne og vet ikke om jeg kan gjennomføre i våkentilstand..
håper dette ordner seg for deg og at du får hjelp, jeg er jo bare veldig dum og jeg vet det.
 
Sånn egentlig ikke jeg heller, jeg blør fra tarmen. Men det sitter så langt inne og vet ikke om jeg kan gjennomføre i våkentilstand..
håper dette ordner seg for deg og at du får hjelp, jeg er jo bare veldig dum og jeg vet det.
Da bør man gjerne vurdere narkose :) dum er du ikke :) tusen takk. Spent på hva legen finner gitt
 
Sånn egentlig ikke jeg heller, jeg blør fra tarmen. Men det sitter så langt inne og vet ikke om jeg kan gjennomføre i våkentilstand..
håper dette ordner seg for deg og at du får hjelp, jeg er jo bare veldig dum og jeg vet det.

Kan du ikke få narkose? Jeg vet at man kan få det ved gastroskopi, men kanskje det er noe annet når det er andre veien?
 
Da bør man gjerne vurdere narkose :) dum er du ikke :) tusen takk. Spent på hva legen finner gitt

Håper det er noe de kan fikse og ikke noe alvorlig❤️Veien til henvisning er også litt lang for meg, tør ikke å dra til fastlegen med dette. For da må han vel ta en titt. Haha var du hos fastlegen først?
 
Kan du ikke få narkose? Jeg vet at man kan få det ved gastroskopi, men kanskje det er noe annet når det er andre veien?

Fikk det på gastroskopi men det var ikke lett. Da møtte jeg opp til den timen de satt og hadde spist og nektet de å utføre noe før jeg fikk narkose.
Jeg er ikke like tøff lenger og den veien for å komme dit, fastlegen min tør jeg ikke å la meg sjekke av...
 
Håper det er noe de kan fikse og ikke noe alvorlig❤️Veien til henvisning er også litt lang for meg, tør ikke å dra til fastlegen med dette. For da må han vel ta en titt. Haha var du hos fastlegen først?
Ble jo undersøkt hos fastlegen får henvisning ja:) har etterhvert en sykehistorie så er der ganske hyppig .
 
Fikk det på gastroskopi men det var ikke lett. Da møtte jeg opp til den timen de satt og hadde spist og nektet de å utføre noe før jeg fikk narkose.
Jeg er ikke like tøff lenger og den veien for å komme dit, fastlegen min tør jeg ikke å la meg sjekke av...

Ser den ja. Er det å få det sjekket der som er problemet, eller fastleger generelt? For det kan være at du kan få en henvisning om du ber om time til en turnuslege eller noe. Spør når fastlegen din har ferie ^^
 
Ble jo undersøkt hos fastlegen får henvisning ja:) har etterhvert en sykehistorie så er der ganske hyppig .

Jeg har hatt fastlegen min i mange år, men jeg klarer ikke å gå til fastlege når det gjelder alt i underliv. Så går til privat gyn, men den kan vel ikke hjelpe til med dette. Så jeg får se hva jeg får til slutt, det er en veldig høy terskel for meg å gå over. Lykke Til ❤️
 
Ser den ja. Er det å få det sjekket der som er problemet, eller fastleger generelt? For det kan være at du kan få en henvisning om du ber om time til en turnuslege eller noe. Spør når fastlegen din har ferie ^^

Det er det at den personen er liksom ikke den som jeg klarer å få det sjekket hos, bør liksom drive med det hver dag for at jeg skal få det til.
Hvem skulle trodd det etter 3 fødsler og hele sykehuset var oppe å kjente litt :p
Men jeg er litt rar og veldig privat tror jeg.
Min fastlege vet ikke om dette engang, har bare fått beskjed av en overlege på sykehuset at dette må sjekkes opp, dra til fastlegen å få henvisning..
lenger kom jeg ikke.
Synes de som får det til, lar seg sjekke å får hjelp er utrolig tøffe :)
 
Jeg har fått beskjed om at jeg burde, og jeg klarer ikke. Ikke pga undersøkelsen i seg selv, man at de faktisk må inn via rompa og opp i tarmen.
Synes dere er tøffe dere som har fått det til :)
Ønsker det lykke til Ts :)

Har du blødninger fra tarmen burde du absolutt få det sjekket. Vet det er ekkelt, men jeg gikk 6 mnd før jeg oppsøkte lege. Endte opp med 2 sykehusinnleggelser etterpå fordi jeg ble så dårlig. Går du til fastlege blir du enten sendt til endoskopi eller koloskopi. Muligens den ene først og den andre etter. Har aldri opplevd at fastlege skulle se på noen ting når det kommer til rompa. Når det kommer tel koloskopi. Beroligende fungerer så fint at man husker ikke mye etterpå. I tillegg er de kjempe flink på sykehusene. Håper du klare å mote deg opp til å dra. Som sagt, kan bli enda verre senere :( Lykke til.
 
Back
Topp