Kollegaer som kommer på jobb syke, er det innafor å si ifra?

Familielykke

Betatt av forumet
Mulig jeg kanskje var litt rask og da krass mot en kollega tidligere i dag. Vedkommende satt ved flere anledninger i går å klagde over diaré og oppkast natten føre og diaré problemer hen hadde på jobb i går. Vi snakket normalt sammen i går, men fikk inntrykk av at andre kolleger sa det var lov å være hjemme, inkludert meg selv, og at det kanskje ikke er helt topp å stille på jobb med slike symptomer.

I dag dukket vedkommende opp igjen så jeg spurte om formen og vedkommende sa noe bedre men ikke frisk, og da brast det litt for meg, vi var alene så jeg sa at det er litt ufint å komme på jobb når det er diaré og oppkast. Jeg har en på året hjemme og ønsker ikke å utsette oss mer en nødvendig med sykdom nå får oppstart i barnehage.

Men.. så kom jeg til å tenke, er det kanskje jeg som er litt rigid på slikt? Altså jeg opplever at svært få ønsker å ta sykedag fra jobb, så å potensielt smitte andre fordi du ikke vil ta sykedag så tenker jeg at du legger samme dilemma på kollegaer. Tenkte mye av det samme når en kollega maste svært for noen måneder siden om feberen hun hadde den dagen..

Men hva er vanlig på din arbeidsplass? Hvordan forholder du deg?

Jeg er et arbeidsjern sånnsett men er jeg syk så holder jeg meg hjemme av respekt for kollegaer og respekt for at prosessen med å bli frisk gjerne er raskere enn å ‘hangle’ på jobb i en uke!!

Men ja! Hjelpes! Var jeg kanskje for direkte med en ålreit kollega!
 
Er du sjuk holder du deg hjemme, punktum. Det virker kanskje sånn at bedriften taper penger på at vedkomne er hjemme en dag eller to, men i realiteten taper de mye mer når sykdomsperioden utvides til to uker og alle er hjemme to dager eller flere dager om man har barn og partner som også smittes.

Synes det er greit å si i fra om sånne ting, jeg ville også gjort det! Det må dessuten være grusomt å komme på jobb med oppkast og diare uansett, skjønner ikke at terskelen ikke er litt lavere for å være hjemme.
 
Er du syk så er du syk. Selvsagt kan en prøve seg på jobb om en f.eks kun har vondt i hodet, men kaster en opp og/eller har diare er du hjemme.

Hos oss får vi beskjed om å være hjemme om vi har omgangssyken. Men igjen har også en kollega kommet på jobb med 40 i feber og skikkelig dårlig. Fordi ledelsen mener vi kan ta en paracet for litt feber. Og dette er i helsevesenet (sykehjem) hvor beboerne allerede kan bli fort veldig syke om de blir smittet. Omtrent eneste "lovlige" grunn for å være syk hjemme på min arbeidsplass er omgangssyken
 
Jobber i barnehagen og er det utbrudd av omgangssyke. Så gjelder 48 timer regelen oss voksne også. Spesielt når det mange tilfeller. En måte å forbygge flere utbrudd. Så ikke greit å komme på jobb syk. Uansett hva det er. Viktig å ta vare på sin helse også. Og ikke smitte andre
 
Altså er det oppkast og diare så ville jeg sagt nulltoleranse for å komme på jobb. Omgangssyken er det siste man ønsker. Er man litt snufsete så ok hvis man kan holde avstand, men er man skikkelig syk så blir man hjemme..
 
Takk, og godt å høre. Fint det ikke bare er meg, vedkommende var litt på at jeg hadde nevnt det som ufint at man kommer på jobb med slike symptomer. Lege hadde blitt kontaktet og lege ga samme beskjed som meg, men kollega holdt seg ikke hjemme eller unna. Litt snufsete er en annen sak i mange tilfeller, men tenker at det kommer an på hvor ofte, ofte blir man jo bedre av å slappe av hjemme noen dager fremfor å hangle.
 
Absolutt nulltoleranse her også.

Det være sagt; hvem i alle dager vil sitte med diare på jobb? Herregud! Ingen ting er som å måtte holde seg fast i ramma på er fellesdass liksom? Jeeez. Hadde heller tatt 2 lønnsfri dager. Hva er galt med sånne mennesker?
 
Og sånne kolleger er grunnen til at man får sykdommer som går på rundgang i månedsvis.

Jeg har sagt fra flere ganger selv og, men da ofte de som kommer på jobb med feber og forkjølelse (før covid forøvrig). Ja, de klarer seg kanskje gjennom dagen, men smitter så ørten som må holde seg hjemme i dagesvis eller kanskje ukesvis. Eller som meg får lungebetennelse og er borte en mnd
 
Synes man skal holde seg hjemme ja . Ser jo selv på vår lille bedrift så jobber vi nok mer når vi er sjuke enn vi hadde gjort andre steder . Absolutt ikke når vi har omgangssjuke) derhar vi hvert hjemme alle mann , men med influensa osv
 
Back
Topp