Kolikkbabyer...

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Gutten vår  har kolikk og gråter store deler av dagen og kvelden. De timene han ikke gråter er han stort sett urolig, sutrete og misfornøyd. Er med andre ord veeeldig krevende. Han smiler og pludrer hver dag altså, men det er ikke lenge om gangen...

Jeg er litt redd for at han får det som vane å være sånn. At det sutrete liksom blir en del av sånn som han er? Går det an? Jeg merker litt forskjell på gråten og ofte er det ikke "nå har jeg vondt - gråt", han høres bare misfornøyd ut...

Hva er dere andres erfaringer? Kan de virkelig bli noen solstråler ved 3 mnd-alder etter å ha hatt kolikk? Har vanskelig for å se det for meg jeg:/

Han er undersøkt av lege og konklusjonen var kolikk, så det skal ikke være noe annet galt med han som gjør at han sutrer så mye...

Og når gikk det over for deres barn? Rundt 3 måneder, før eller senere?

Ville uten tvil vurdert behandling av han. Kiropraktor, manuellterapaut, osteopat er noen av dem som behandler det.

Vi gikk selv til osteopat da vi mistenkte kolikk, hadde typiske tegn til det, men var ikke det han hadde når han ble undersøkt. Men behandlingen funket momentant, var som å få en ny unge i hus når vi ble kvitt skrikinga. Etter 4 ganger så var han helt fin.

Ja, vi har vært hos fysioterapeut, osteopat og kiropraktor... Har ikke virket det grann... Går kanskje en tredje og siste gang til kiropraktor, men stopper der. Har jo brukt tusenvis - og egentlig har jeg ikke helt troen på at det kan fungere heller lenger...

Vår gutt skrek hver kveld han da, fra ca 20 til 01/02.. Han hylskreik, og hele gutten ristet :( Huff, var forferdelig.
Vi prøvde alt, men ingenting hjalp. På dagen når han var 4 mnd var det over :D

Han var ellers blid og fornøyd hele dagen, spiste godt og sov fra 02 om natten til 8 om morgenen, så sånn sett gikk det greit likevel :)

LillianneLie skrev:
Ja, vi har vært hos fysioterapeut, osteopat og kiropraktor... Har ikke virket det grann... Går kanskje en tredje og siste gang til kiropraktor, men stopper der. Har jo brukt tusenvis - og egentlig har jeg ikke helt troen på at det kan fungere heller lenger...

Men ikke manuell-terapeut?? Som forøvrig ikke koster ett øre for barn..

Hos oss begynte skrikingen å avta etter 2 mnd, var da fra 19 til 23 mot tidligere 19-02. Da han var 2,5 mnd var det bare fra 19-21 også ga det seg helt ca 1 uke etterpå.
Vår er en solstråle i dag, er nesten alltid blid:-)
Eneste som hjalp var smokk og sukkervann. Ga litt og litt sukkervann med sprøyte i munnviken ved siden av smukken.

Maaange "skrikerunger" har blitt bra etter manuellterapi - og det er gratis :)

Snuppa vår ble bedre etter 4 mnd. Hun skreik og skreik, men er nå ei utrolig blid jente. Skrikingen kommer av smerter, og det forandrer ikke babyens personlighet. Hvis behandling ikke funker, så hold ut. Det går over. Tro meg, jeg vet det er tøft, men det går virkelig over. Få avlastning så ofte du kan, så får du litt tid til å ta deg inn.

Gutten vår hadde også kolikk, han skrek og skrek og stod i bue av smerter. Hver kveld bar vi han fra ca kl åtte til totiden om natten, det var den værste perioden for han, men han ble litt roligere av å bli båret rundt og opp og ned trappa. Jeg og sambo gikk på skift.

Han ble også behandlet av kiropraktor, først en runde på tre behandlinger, det ble bedre en periode for deretter å bli verre igjen, så da tok vi tre behandlinger til. Omtrent på dagen hen ble tre måneder, så ble han en helt ny gutt. Siden da har han vært en solstråle, og gråter/sutrer aldri, utenom når han er sulten. Alle som møter han bemerker hvis blid og snill han er.

Så ikke gi opp, det er fortsatt håp.. ;) Anbefaler kiropraktor da, og mens han har denne kolikken, som jo er smerter, så er det bare å gjøre det mest mulig behagelig for han, og prøve å legge til rette for at han får slappe av.
Lykke til!

Vår gutt skreik hele dagen og natta hver dag i 4 mnd. Etter det er han blitt verdens blideste lille sjarmør :) Det blir bedre jeg lover!! Og husk at det ikkje går an og skjemme ut et så lite barn, så det blir ikke en vane! Den dagen smertene slipper taket, får du en helt ny gutt!! Jeg lover!!

Takk for mange oppmuntrende svar!:)

Godt å se det kan snu da hvertfall;)

Er ganske tøft nå, men ser jo frem til at det kan bli bedre da:) Forstår virkelig ikke hva foreldre flest klager på må jeg si...;) 

Om dagen sovner han bare i vogn (av og til), bilsete eller når han blir bært. Om vi sitter med han i armene må vi bysse og trøste og kose omtrent hvert 2.-3. minutt for da får han mageknip. Derfor kan han ikke sove for seg selv for da våkner han om han ikke "får hjelp" til å sovne igjen... Så lite søvn her i gården når vi ikke får tatt oss inn igjen om dagen heller. Har tenkt en del på om han blir skjemt ut når vi gjør dette... Men ser ingen annen utvei heller. Så får bare håpe det går an å venne han til å sove for seg selv senere..

Gråter ikke om natten somregel, men sover veeldig av og på grunnet magen... Stakkar gutten min :(

Får prøve manuellterapeut også før vi gir oss. Så er det hvertfall prøvd:)

Vår eldste var sånn. Gikk til alt mulig av behandling uten at det hjalp på annet enn å tømme kontoen egentlig. Hun var veldig sutrete i tre år, men er temmelig blid nå. Kun sutrete hvis hun er sulten eller trøtt (normalt barn altså). Men de første 18 mnd var preget av mye sutring og uvelhet pga magesmerter.

Legen har konkludert med kolikk og da skal han bare ha det vondt liksom? Spesiellt.

Men av behandling vil nok jeg og anbefale manuellterapaut. Vi hadde ikke veldig utbytte av kiropraktor. Gikk over ved rundt 4+ mnd alder.

Fru Riskorn skrev:
Vår eldste var sånn. Gikk til alt mulig av behandling uten at det hjalp på annet enn å tømme kontoen egentlig. Hun var veldig sutrete i tre år, men er temmelig blid nå. Kun sutrete hvis hun er sulten eller trøtt (normalt barn altså). Men de første 18 mnd var preget av mye sutring og uvelhet pga magesmerter.

Oi, det var lenge... Håper ikke det varer så lenge da... Men så ble hun bedre av seg selv bare?

TonjeJenta skrev:
Legen har konkludert med kolikk og da skal han bare ha det vondt liksom? Spesiellt.

Men av behandling vil nok jeg og anbefale manuellterapaut. Vi hadde ikke veldig utbytte av kiropraktor. Gikk over ved rundt 4+ mnd alder.

Hæ? Dummeste jeg har hørt. Vi har vel ikke akkurat bestemt oss for at "nei nå får du bare ha vondt"...
Det er vel sånn det fungerer da. Om ingen ting tyder på at noe er galt (ennet enn luft i magen som tarmsystemet ikke er modent nok til å håndtere) blir gråtinga og magesmertene betegnet som kolikk, og fungerer ingen behandling mot kolikk, så er det å vente til han vokser det av seg... Han er frisk og fin, legger på seg og alt er ok...

TonjeJenta skrev:

Hva vil du at legen skal gjøre? Kolikk er ikke noe man bare fikser... Minifom hjalp forresten endel her. Og selv om dere bysser døgnet rundt nå, så sover de alene senere. Snuppa var på oss konstant i 4 mnd, men sover alene nå. Det blir bedre!

Gutten vår er helt lik. Han er 4 mnd, og er mye bedre, men ikke helt 100% ennå.
Vi har prøvd alt av behandlig uten hell (bortsett fra osteopat som hjalp i 2 dager etter hver behandling). Eneste som hjalp litt her var å gi han litt ekstra probiotika oppi melken. Kjøpte det på helsekosten, verdt å prøve!:)

LillianneLie skrev:
Gutten vår  har kolikk og gråter store deler av dagen og kvelden. De timene han ikke gråter er han stort sett urolig, sutrete og misfornøyd. Er med andre ord veeeldig krevende. Han smiler og pludrer hver dag altså, men det er ikke lenge om gangen...

Jeg er litt redd for at han får det som vane å være sånn. At det sutrete liksom blir en del av sånn som han er? Går det an? Jeg merker litt forskjell på gråten og ofte er det ikke "nå har jeg vondt - gråt", han høres bare misfornøyd ut...

Hva er dere andres erfaringer? Kan de virkelig bli noen solstråler ved 3 mnd-alder etter å ha hatt kolikk? Har vanskelig for å se det for meg jeg:/

Han er undersøkt av lege og konklusjonen var kolikk, så det skal ikke være noe annet galt med han som gjør at han sutrer så mye...

Og når gikk det over for deres barn? Rundt 3 måneder, før eller senere?

Hei.Jenta vår slet med det samme.
Var redd for at hun skulle være sånn lenge.
Hun var drastisk bedre ved 3 mnd(merket allerede forandring når hun var rundt 6-7 uker gammel).Og når hun var 4 mnd helt bra.Har vært skikkelig solstråle med godt humør siden .Hun har en munter og glad personlighet , så ja det går over og de blir i bedre humør.:)
Med kollikk må man bare ta tiden til hjelp dessverre.
Håper han snart blir bedre!

Anbefaler kiropraktor ! Som mange skriver er manuell-terapaut bra, men det hadde ikke vi tilgang til her på bygda.. :p 

Her begynte vi tidlig med kiropraktor.. (Fikk anbefalt det fra legen på sykehuset pga fødselen). Her starta skrikinga skikkelig når han var rundt 2 uker.. Var dager han kunne begynne i 14.00 tiden og ikke roe seg ned før i 01.00 tiden.. Hadde sefølgelig noen få powernapper innimellom.. Når vi begynte med kiropraktor ble han gradvis bedre :) Ble helt fin verd rundt 4-mnd'rs alder :) 

Brukte også å gi han litt malt, det fikk fart på magen :) 

LillianneLie skrev:

Fru Riskorn skrev:

Oi, det var lenge... Håper ikke det varer så lenge da... Men så ble hun bedre av seg selv bare?

Jepp:) Da var tarmsystemet helt modent og tålte både brød og melk og andre småting. Det var et h... mens det stod på som verst, men da hun var 14 mnd begynte hun å sove om natten, så det hjalp;)

Back
Topp