Kolikk

Cathygirl

Forumet er livet
Noen flere barn som har dette?
Ann Helén har mest sansynlig kolikk. Det er kjempe slitsomt når skrikingen pågår. Vi gir henne litt sukkervann, men hjelper ikke alltid. Og trøst hjelper jo heller ikke. Hun pleier å være litt rolig hvis vi bærer henne og går frem og tilbake, men dette blir jo voldsomt tungt etter en stund. Hun holder jo på i minst 3 timer[:(]

Noen andre som har noen råd?

Hannah har kolikk. Vi går til kiropraktor og har fått litt hjelp av det. Men det som har vært det som har hjelpt oss mest er at jeg har kuttet ut all mat som inneholder melkeprotein. Det har så langt gjort underverker her! Jeg tror nok at det er kombinasjonen av disse to tingene som har vært tingen for oss. I alle fall så langt...

ORIGINAL: AngelBaby

Hvor lenge "skal" et barn grine før en sier at det er kolikk..?[8|][&:]

Eg har fått en brosjyre på helsestasjonen om kolikk og der står d at hvis d er kolikk grine barnet i mer enn 3 timer i døgnet, mer enn 3 dager i uken og i mer enn 3 uker

Cecilia har kolikk, det er kjempe slitsomt[&o] Ingenting har hjulpet enda, men tenkte å prøve kiropraktor over nyttår.

Lotte har også fått kolikk,,, begynder og bli urolig i 7 trida på kvelden og klokken 10 er hun helt koko,,,, så holder hun det gående til minst tri på natta,,, ingentiung nytter og hun skriker og skriker,,, men hun krepper bena og du kan se at hun har vondt,,, prøver og gå til fotsoneterapi,, har hatt to behandlinger men har ikke hjulpet enda... skal en gang til før vi gir oss og prøver noe anna....

Vi fant et lite knep i går som roet henne ned. Da vi skulle skifte blei på henne lot vi hun ligge der uten bleie en stund å bare sprelle emd bena og kose seg og da var hun faktisk ganske rolig[:)]
Hun var ikke så hysterisk i går kveld som hun har vært og kl 24 var hun sovnet[:)] Har latt henne ligge litt sånn i dag og og hun har enda ikke vært hysterisk[:)] Hun var litt grinete når hun begynte å bli trøtt, men etter å ha bysset henne i ca 30 min var hun sovnet[:)] Nå liggerhun og sover, men våkner nok om en time for å spise. Etter det håper vi hun sovner fort igjen og da sier vi god natt også[:D]

Krysser fingrene for at dette er noe som virker!!![:D]

Hei!!

sniker litt her jeg[;)]
Min sønn hadde kolikk, han holdt det gående fra 10 på formiddagen til 12-1 på natta[&o]
skjønner godt dere med kolikk barn blir slitene og frustrerte, er ikke lett å se lille barnet ditt ha det vondt,[:(]

tenkte jeg kunne komme med litt råd?????

det som kan hjelpe er å gi minifom, har hørt litt forskjellig om dette, men det hjalp litt på min, men er viktig å gi det til hvert måltid!!

ellers kan dere hjelpe barnet til å få ut lufta, finnes mange teknikker der som iallefall jeg lærte av en naprapat som jeg brukte på Jørgen!!!

ellers er kiropraktor som nevnt ett lurt valg[;)]

Har kolikkbarn selv, som dessverre IKKE ble bra av kiropraktorbehandling.
Har prøvd det meste - Minifom prøvde vi helt i starten, hadde liten effekt og nå er det gått ut advarsel mot å bruke det siden det inneholder parabener.
Man kan gi fennikelte i stedet - noe junior får.
Jeg drikker ammete.
Prøvde å kutte ut kål, løk, sjokolade, melkeproteiner, sitrus, jordbær, nøtter, skalldyr og kullsyreholdige drikker - ingen effekt.
Gir magemassasje.
Prøvde som sagt kiropraktor - hjalp på den vonde ryggen, ikke på kolikken.

Både kiropraktor og lege har sagt at man trenger ikke sitte med stoppeklokke for å se om barnet skriker i 3 timer - om barnet skriker lengre perioder relativt regelmessig grunnet mageknip eller uforklarlige grunner, så regnes det vanligvis som kolikk.
Alle barn kan ha kolikksmerter en dag i blant, men skjer det ofte og langvarig er det "faktisk" kolikk.

Om barnet legger dårlig på seg, har blodig/slimete avføring osv. kan det være allergier eller problemer med mage/tarm, og de bør undersøkes nærmere av lege.

Når bæring er det eneste som hjelper, så invester i bæretøy!!!
Vi hadde ikke overlevd uten elastisk bæresjal, ringslynge og nå ergonomisk bæresele (Beco)!
Knøttet passerte 9kg dagen før han fylte 4 måneder, og er rett og slett for tung til å bæres lengre stunder på armen.

miniform og amme-te har hjulpet her... Ellers så må jeg la vær å spise erter, løk og kål.. drikker heller ikke mel eller brus.. Har hjulpet noe..

Ellers ligger han mye på magen i fanget og blir massert.. får ut en del luft sånn..[:)] Ellers å bli bært på sånn måte at jeg holder han under magen og brystet.. Babymasasje.. (pampers har en prøvepakke som inneholder en DVD kor de viser åssen en gjør d...)

Andre ting er lufteturer i vogn og litt bilkljøring..[8D]

Back
Topp