Helene_her

Andre møte med forumet
Hei!

Har en jente på 3 uker som er veldig urolig på formiddagen og kvelden. Særlig på kvelden gråter hun mye uten at vi skjønner hva det er. Prøver selvfølgelig pupp, noe som roer litt men bare for en stund. Prøver også skifte bleie og bysse/trille/bære + synge. Det roer henne ofte, men hun faller ikke helt til ro og gråter seg fort opp igjen. Sovner kanskje 5 min, for så å våkne skrikende igjen. Jeg har begynt å grue meg til kl.21, for da starter det... Og er stressa på formiddagen for å ikke få roet henne.

Dette har pågått en ukes tid, og er bl.a. vanskelig i forhold til storesøster som gjerne også vil ha litt oppmerksomhet (på formiddagen da).

Er det noen som har erfaringer med lignende? Lurer på om det kan være kolikk, men leser at babyen da ofte er helt utrøstelig - og vi får jo roet henne noe...

Kanskje for tidlig å si noe om dette er sånn det kommer til å være, men har litt angst for at dette skal pågå i ukesvis... Tar imot alle tanker og råd med stor takk!

Hun går forresten fint opp i vekst, ammes og er frisk bortsett fra litt snørrete...
 
Last edited:
Jeg tenker at det er behovet for nærhet til deg og brystet så hun får økt melkelageret sitt hos deg. Helt normalt:). Slitsomt, men det blir bedre. Jeg kunne omtrent ikke legge fra meg min førstefødte de seks første ukene. (venter nr 2 nå). Etter seks uker roet det seg litt, og han begynte å sove mer på kvelden(jeg var mye ute og trillet på dagtid for å få dagslys til å produsere søvnhormoner).
Fra seks uker kunne vi legge han i sengen på kvelden rundt kl 19. Sov da tre timer før ny runde melk.
 
Vi hadde det slik de første ukene også. Det eneste som hjalp var å tilby pupp ofte og å bære. Brukte bæresele og gikk og gikk. Føltes ut som om det aldri skulle gi seg, men plutselig ble kveldene rolige og fine. Pust med magen, det går over :)
 
Back
Topp