Kolikk-hvordan går man ikke på veggen?

Sunny87

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Har en på 7 uker som siden vi kom hjem fra sykehuset har hylt og VRÆLT 10-15 timer til dagen. Jeg har prøvd alle mulige behandlinger, blitt sjekket på sykehuset, prøvd å være melkefri. Ingenting funker. Så hva gjør man for å ikke bryte totalt sammen ? Noen tips å råd?

Først og fremst - føler med deg!

Bæresele, barnevakt så du får sove, mannen må stå på dag og natt. Sykemelding for både deg og eller mannen.

Huff, det er ikke enkelt :( Storesøster hadde kolikk her, er glad vi slapp unna denne gang... Det kommer en dag der du plutselig innser at kolikkperioden er over, og den dagen er magisk! Gled deg til det :) i mellomtiden må du bare holde ut... Fokuser på det som er positivt, de gangene det er gøy og søtt med en liten baby. Hvil så ofte du kan, pass på å spise nok så du har fulle lagre når det tærer på tålmodigheten med bare gråting. Ta i mot hjelp! Av mannen, av familie og venner, alle som kan avlaste med trilletur, bæring, byssing... Så kan du ta en tur i mellomtiden - enten sove litt eller gå ut av huset og gjøre noe du liker (tur, handle?) om så bare for ti-femten minutt, men også lengre perioder når du vet at babyen er skikkelig mett. Har hørt om de som tar på hørselvern og går rundt med musikk på ørene for å ikke bli sprø av babygråt, det er jo også en mulighet :) og når du kjenner at nok er nok, da må du be om hjelp! Er du alene må du ringe noen, og om mannen er hjemme må han trø til. Det er lov å være sliten, trøtt, lei, sint og frustrert! Men den dagen det går over er stadig nærmere, og da blir det magisk :) sender deg en stor klem!

Sniker fra september:) vi fikk tvillinger i 2010 der hun ene hadde kolikk fra hun var 3 uker til 5 mnd.
Har du prøvd og pakke lille stramt inn et teppe? Bære med bæresele/sjal, bruke hvit støy?
Hos vår lille var det ikke bare magevondten som gjor at hun gråt. Hun er et urolig barn, noe vi ser nå og 5 år etter fødsel.

Føler med deg! Eldste vår hadde kolikk, men hun skrek "bare" 5-6 timer hver kveld.

Det som ofte roet henne var "white noise": lyden av rennende vann, støvsugeren eller søk det opp på YouTube og spill av. Man må spille det HØYT mens babyen gråter så det overdøver gråten. Og så kan man spille det lavere når babyen roer seg. Vi sov hver natt med lydklipp av white noise over høyttaler på soverommet. :p

Ellers så kom Kryssedull med masse gode tips!

Hold ut, det BLIR bedre! Men man MÅ få hjelp mens det står på.

Føler med deg. Kiropraktor hjalp til slutt her. Men her har du fått et knippe gode tips fra andre som du burde prøve. Lykke til, håper det går over snart ❤

Ser du har fått massa tips . Bruk kjøkkenviften den e genialt. Eg plasera vognen på køkken vid kjøkken vifte å la babyen i vognen. Min nr 2 sov flera Mnd på kjøkken. Nå nummer 3 har vont i magen og luft går eg ut på kjøkken med han. Der svøpte eg han in å ammar han vid kjøkkenviften å nær han har somnat legger eg han opp i Vagnen. Der ligger han å sover i flera timmar. Hold ut klem till deg

Ser du har fått massa tips . Bruk kjøkkenviften den e genialt. Eg plasera vognen på køkken vid kjøkken vifte å la babyen i vognen. Min nr 2 sov flera Mnd på kjøkken. Nå nummer 3 har vont i magen og luft går eg ut på kjøkken med han. Der svøpte eg han in å ammar han vid kjøkkenviften å nær han har somnat legger eg han opp i Vagnen. Der ligger han å sover i flera timmar. Hold ut klem till deg
Kjøkkenvifta, den var genial! Den bråker jo masse. Vi brukte rennende vann på eldste, men det er så lite miljøvennlig. :P

Hahaha eg bruker og støvsugerne då får eg tatt golven og babyen blir rolig av ljudet :p.
Ulempen her er når vi må bytte etasje (med sentralstøvsuger) og lyden forsvinner noen minutter! :P

Var på time/ kurs med fysioterapeut i dag (alle i kommunen får tilbud/ oppfordres til dette før babyen er 6 uker - helt genialt!), og hun tipset om akupunktur!
Har ingen erfaring med kolikk, men kan jo være verdt å prøve!?
Håper det gir seg snart, føler med deg!!

Føler med deg. Her har vi heldigvis ikke 13 timer i strekk lenger, men 4 timer intens hyling er slitsomt det også. Mine tips:
Bæresjal. Ungen griner lell, men slipper å ligge alene og føle på det også.
Fennikelte. Gir 50 ml mellom måltider i samråd med lege.
Massering under fotbladene. Utrolig nok kommer masse luft ut.
Bilstol med bilstolpose. Min liker å ha det helt tett og varmt.
Kiropraktor. Hjalp litt, men må nok gi det litt flere forsøk..
Manuellterapeut. Rareste behandlingen jeg har vært borti (hun snakket bare med babyen...??), men han gråt mindre i tre dager etter behandling...

Men fy søren så tøft dette er. Be om hjelp og avlasting!

Jeg føler så inderlig med deg :-( Får vondt av bare tanken. Min lille skrek 12-18 timer i døgnet i 6 uker, og det holdt på å klikke for meg... Ikke mat, ikke drikke, ikke sove. Jeg knakk sammen i tårer fordi jeg var på minus siden med energi. Vil anbefale deg sterkt å få noen timer off om noen kan passe babyen litt. Hun hadde dog lyskebrokk, og ble roligere etter operasjon. Men var et sant helvete når det stod på. Her stod vi timesvis å holdt ho og tok knebøy, det funket. Man får vondt, men det hjalp med litt stillhet. Manuellterapeut og fysio anbefales også. Lykke til, dette unner jeg ingen. Men prøv å husk at det går over!

Jeg fikk tips om kulltablett mot luft i magen på lille. Vi testet selv igår med å mose en halv med MM og gi henne før ammingen (for å få skyld det godt ned) og en halvtime etter lå hun og prompet og var fornøyd. Nå har ikke vi noen problemer med grinete unge i utgangspunktet, men hun promper en del så derfor vi testet om det hjalp. Det er ihvertfall ikke noe farlig i kulltabletter, men man skal ikke gi for mye for ofte da det kan hindre opptak av næringsstoffer siden kull absorberer.

Må bare få ut noe frustrasjon. Snart 12 uker å like galt. Hva har man gjort for å fortjene å få et barn med kolikk. Det høres muligens dumt ut og vet at mange har det verre. Men akkurat nå så er det det jeg føler. Elsker barnet over alt på jord. Vet det ikke er hans skyld. Er så psykisk og fysisk sliten. Vil bare så gjerne nyte denne tiden. Husker ikke sist jeg lo eller gledet med over hverdagen. Årh. Dagens utblåsning. :(

Må bare få ut noe frustrasjon. Snart 12 uker å like galt. Hva har man gjort for å fortjene å få et barn med kolikk. Det høres muligens dumt ut og vet at mange har det verre. Men akkurat nå så er det det jeg føler. Elsker barnet over alt på jord. Vet det ikke er hans skyld. Er så psykisk og fysisk sliten. Vil bare så gjerne nyte denne tiden. Husker ikke sist jeg lo eller gledet med over hverdagen. Årh. Dagens utblåsning. :(

Huff sender deg en god klem! ❤ høres veldig tøfft ut! Eneste trøsten er at det blir bedre! Synes det ikke høres dumt ut i det hele tatt! Når lille her skrek i mange timer hver kveld så goldt jeg på å bli sprø! (Og han hadde egentlig ikke kolikk) Krysser fingre og tær for at det gir seg så fort som mulig! Har du mulighet til å ta et par timer fri og koste på deg en tur til frisøren/ta massasje eller noe? Evt bare gå seg en tur helt alene? Må huske på å ta vare på deg selv midt i det hele! ❤

Huff sender deg en god klem! ❤ høres veldig tøfft ut! Eneste trøsten er at det blir bedre! Synes det ikke høres dumt ut i det hele tatt! Når lille her skrek i mange timer hver kveld så goldt jeg på å bli sprø! (Og han hadde egentlig ikke kolikk) Krysser fingre og tær for at det gir seg så fort som mulig! Har du mulighet til å ta et par timer fri og koste på deg en tur til frisøren/ta massasje eller noe? Evt bare gå seg en tur helt alene? Må huske på å ta vare på deg selv midt i det hele! ❤
Masse familie som hjelper til med avlastning men klarer ikke nyte det når du vet at ungen skriker like mye når du kommer hjem. Desverre. Jeg ser meg selv som en sterk person men dette her tar kaka. Man forbereder seg på mye når man skal bli foreldre men dette kan ingen gjøre seg klar for. Mye negativitet her nå, takk Gud for lysglimt med smil og babysnakk. <3 da blir alt glemt noen sekunder.

Back
Topp