Kokt morrpølse

Aprikosblomst

Elsker forumet
Kan gravide spise det? Er fullstendig klar over at gravide skal holde seg unna spekemat, som vil si rått kjøtt. Derfor spør jeg om man kan spise det om det er kokt godt å lenge? Min mormor pleier å koke morrpølse som noe av tilbehøret til pinnekjøttet på juleaften :)

Er ikke helt inn i dette.. Holder meg foreløpig unna, foruten om salami som jeg spiser nå og da. Nortura kom med ny anbefaling i sommer i forhold til salami og graviditet (vet ikke om dere har fått mer dere dette?). Salamien kan spises så lenge den har god holdbarhetsdato, ikke har ligget lenge åpen og er fra noen av de store, norske produsentene (eks. gilde). Liker ellers ikke spekemat, annet enn salami og morrpølse :P Heldigvis.. Hehe. Så slipper jeg å savne så mye i svangerskapet.

Man kan spise all spekemat så lenge det er varmet opp til over 70 grader i 15 min mener jeg det er. Står fine retningslinjer på matportalen.no
Så morrpølsa di skal nok være innafor ;)

Man kan spise all spekemat så lenge det er varmet opp til over 70 grader i 15 min mener jeg det er. Står fine retningslinjer på matportalen.no
Så morrpølsa di skal nok være innafor ;)

Ååh, jippi! Nå ble jeg glad :)
Var derfor jeg lurte - synes å ha lest noe om koking og steking av dette :)

Ikke noe problem med kokt morrpølse nei! Det er bare spekemat man skal holde seg unna da denne ikke er varmebehandlet. Ville nok holdt meg unna salami selv om den er "fersk" for det vil være fare for bla listeriabakterier i denne. Er selv veldig glad i salami og rett etter fødselen spurte jordmora om jeg ville ha noe å spise og da fikk jeg brødskive med salami, herlig!!

Ikke noe problem med kokt morrpølse nei! Det er bare spekemat man skal holde seg unna da denne ikke er varmebehandlet. Ville nok holdt meg unna salami selv om den er "fersk" for det vil være fare for bla listeriabakterier i denne. Er selv veldig glad i salami og rett etter fødselen spurte jordmora om jeg ville ha noe å spise og da fikk jeg brødskive med salami, herlig!!

Bra med morrpølsa da, redda litt av julegleden, hehe!
Sant - har spist salami på pizza og i toast, så den har vært varmebehandlet og har ikke spist det så ofte :)

Bra med morrpølsa da, redda litt av julegleden, hehe!
Sant - har spist salami på pizza og i toast, så den har vært varmebehandlet og har ikke spist det så ofte :)
På pizza er det jo helt greit, der blir den jo varmebehandlet, men det er jo desverre den "ferske" som er best. Gleder meg allerede til første spekematen etter fødselen. Håper bare jeg får plass på barselhotellet denne gangen!

På pizza er det jo helt greit, der blir den jo varmebehandlet, men det er jo desverre den "ferske" som er best. Gleder meg allerede til første spekematen etter fødselen. Håper bare jeg får plass på barselhotellet denne gangen!

Den skjønner jeg, spesielt om du er glad i spekemat! :)
Huff, var det ikke plass sist? Må være kjipe greier. Du er fra trøndelag du også, ikke sant? Da var du kanskje på st. olavs?

Den skjønner jeg, spesielt om du er glad i spekemat! :)
Huff, var det ikke plass sist? Må være kjipe greier. Du er fra trøndelag du også, ikke sant? Da var du kanskje på st. olavs?
Jepp, skal på st.olavs! Sist gang fikk jeg ikke plass på barselhotellet da jeg under svangerskapet fikk utslag på proteiner i urinen. Da skulle jeg egentlig få antibiotika under fødselen, men da fødselen gikk så fort fikk jeg ikke det. De rakk ikke engang å skrive meg inn før etter fødselen! Så da ville de overvåke meg og lillebror litt ekstra. Men det var stappfullt overalt! Ble liggende i en liten avstikker på ei fødestue sammen ei anna mor natta over før jeg fikk eget rom. Da hadde allerede hu på rommet ligget på fødestua et døgn før de fikk plass på barselhotellet. Ikke spesielt morsomt å dele rom og bad(!) med ei du ikke kjenner. Så jeg krysser fingrene for at det er litt mindre press i juli ;)

Jepp, skal på st.olavs! Sist gang fikk jeg ikke plass på barselhotellet da jeg under svangerskapet fikk utslag på proteiner i urinen. Da skulle jeg egentlig få antibiotika under fødselen, men da fødselen gikk så fort fikk jeg ikke det. De rakk ikke engang å skrive meg inn før etter fødselen! Så da ville de overvåke meg og lillebror litt ekstra. Men det var stappfullt overalt! Ble liggende i en liten avstikker på ei fødestue sammen ei anna mor natta over før jeg fikk eget rom. Da hadde allerede hu på rommet ligget på fødestua et døgn før de fikk plass på barselhotellet. Ikke spesielt morsomt å dele rom og bad(!) med ei du ikke kjenner. Så jeg krysser fingrene for at det er litt mindre press i juli ;)

Wow, ser den - kan ikke være morsomt, aldri noe gøy å dele slikt med folk man ikke kjenner! :P
Får satse på at det er mindre folk på juli ja :)
Vi bor like ved sykehuset, i nabolaget rett bak gastro faktisk, så om det blir slik at det blir trangt med plass på sykehuset kommer jeg til å gnåle meg hjem!! Tar sikkert like lang tid å gå hjem hit som det tar fra kvinne-barn til sykehushotellet så

Wow, ser den - kan ikke være morsomt, aldri noe gøy å dele slikt med folk man ikke kjenner! :p
Får satse på at det er mindre folk på juli ja :)
Vi bor like ved sykehuset, i nabolaget rett bak gastro faktisk, så om det blir slik at det blir trangt med plass på sykehuset kommer jeg til å gnåle meg hjem!! Tar sikkert like lang tid å gå hjem hit som det tar fra kvinne-barn til sykehushotellet så
Greit å bo så nærme da! Tar 10 minutter her, men synes det er litt greit å være på sykehuset noen dager. Hvertfall med to viltre gutter her hjemme! Men anbefaler hotellet altså! Herlig mat og god oppfølging, veldig greit de første dagene!

Listeriabakterien dør hvis den varmes opp til 72 grader i 15 sekunder, slik det gjøres ved pasteurisering, sier seniorrådgiver Turid Berglund i Mattilsynet til NRK.no :)

Kom over denne...
http://altformamma.no/artikler/141/article/item og den er publisert i år.
Jeg fortsetter å spise spekepølser jeg...har gjort det i hele mitt forrige svangerskap også. Ble faktisk anbefalt av legen min å spise morrpølse "som snacks" mot kvalme. Ser ikke noe risiko i det heller..men jeg om det :)

Greit å bo så nærme da! Tar 10 minutter her, men synes det er litt greit å være på sykehuset noen dager. Hvertfall med to viltre gutter her hjemme! Men anbefaler hotellet altså! Herlig mat og god oppfølging, veldig greit de første dagene!

Godt å høre! Er spent. Kanskje det blir hotell allikevel, må vel se an det hele :)
Ja, det er vel greit å være der om du har barn fra før ja :-)

Listeriabakterien dør hvis den varmes opp til 72 grader i 15 sekunder, slik det gjøres ved pasteurisering, sier seniorrådgiver Turid Berglund i Mattilsynet til NRK.no :)

Kjekt å spørre her inne altså, klarer av en eller annen grunn å ikke lese meg opp på dette selv! :) Må ha det inn med teskjei, hehe.

Hehe! Jeg måtte le litt når jeg leste dette, jeg føler at jeg er 100år! Jeg har 2 barn, disse er født før hotellet ble bygget. Det betyr at jeg delte rom med 3 andre mødre og skrikende barn, fellesdo og dusj for hele avdelingen!! Senga mi var plassert ved stellebordet/vasken på rommet, så det var ikke mye hvile...

Jeg fødte på morningen sist gang.. Til kvelds var det buffet. Jeg sto først i køen og tok nesten ALL fårepølsen som lå der. Beste jeg har smakt :P

Hehe! Jeg måtte le litt når jeg leste dette, jeg føler at jeg er 100år! Jeg har 2 barn, disse er født før hotellet ble bygget. Det betyr at jeg delte rom med 3 andre mødre og skrikende barn, fellesdo og dusj for hele avdelingen!! Senga mi var plassert ved stellebordet/vasken på rommet, så det var ikke mye hvile...
Ja vet det kanskje er luksus med enerom, fikk det med en gang med førstemann :). Men det føltes ganske ubehagelig for meg da hu andre hadde selve fødestua, mens jeg ble liggende i en liten utstikker ved døra. Var et lite kott uten vindu eller dør med plass til senga min og senga til babyen. Følte på en måte at jeg var en inntrenger der! Så måtte jeg snike meg forbi i de herlige sykehusklærne for å komme med til doen. Og da var jo selvsagt mannen og søskene til hu andre på besøk. Lite koselig kun et par timer etter fødselen! Men man må vel regne med sånt når man velger å føde på sommeren ;)

Back
Topp