Koking/sterilisering...

McQeen

Gift med forumet
hvor lenge bør vi holde på med det??

Jeg setter flaskene i oppvaskmaskinen jeg nå,koker smokkene til flaska..
Vet ikke hvor lenge jeg..

setter di i oppvaskmaskinen jeg også men har di i steriliseringmaskinen etterpå.

ORIGINAL: susidusi

setter di i oppvaskmaskinen jeg også men har di i steriliseringmaskinen etterpå.

what? har du en slik??
jeg koker alt, at par ganger for dag,,,noen ganger skyller jeg de bare i kaldt vann..
mamma gjorde det slik når vi var babyer, og lever i este velgående[;)]
men hvor lenge aner jeg ikke???[8|]

ORIGINAL: Sommermamma =)

what? har du en slik??
jeg koker alt, at par ganger for dag,,,noen ganger skyller jeg de bare i kaldt vann..
mamma gjorde det slik når vi var babyer, og lever i este velgående[;)]
men hvor lenge aner jeg ikke???[8|]

avant sin steriliseringsmaskin....må være noe av det beste kjøpet jeg har gjort noen gang...er så enkelt å greit

Det samme lurer jeg på. Dette fant jeg sosial- og helsedirektoratet sine nett sider.

http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern_ring/morsmelkerstatning/morsmelkerstatning_5885

Råd om hygiene

Skyll og fyll flaskene/koppene med kaldt vann straks de er tomme.
Vask dem godt med egen kost i varmt vann med oppvaskmiddel.
Skyll dem deretter i så varmt vann som mulig.
Kok gjerne flasker og smokker, i hvert fall de første ukene.
La flaskene/koppene lufttørke.
Har du oppvaskmaskin, kan du vaske flaskene/koppene i den.
Smokkene må rengjøres nøye og helst gis et oppkok.
Sjekk at smokken er hel før du gir den til barnet.

Jeg koker fremdeles flasker og smokker jeg da. Kommer til å gjøre det en stund til ja. Blitt så vant til det [:)] Men hvor lenge vet jeg nå ikke enda.... [8|]

Dette fant jeg på Flaskeposten.org

http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=29

Hygiene og rengjøring
Skrevet av Margrethe
God hygiene er viktig når du gir melk på flaske. Slurv med oppmåling, rengjøring og sterilisering kan føre til sykdom hos barnet ditt og i verste fall død.

Det er viktig at flaskene er rengjort mellom hver gang de brukes. For å forhindre vekst av melkebakterier bør de alltid kokes (5 -10 minutter) etter bruk mens barnet er lite. Skyll flaskene i kaldt vann etter bruk, legg dem i såpevann og vask dem før de kokes. Kok dem i 10 minutter. Vask hendene før du tar i de steriliserte flaskene og legg flaskene over på et rent håndkle. La de lufttørke. Når barnet blir større kan du gå over til å vaske flaskene i oppvaskmaskin. Flasketuttene bør fortsatt kokes.

Så da er det klart at smukkene fremdeles bør kokes, men det står liksom ikke til hvor lenge? Så lenge de bruker flaske kanskje. Kunne vel tolke det sånn [8|]

Vi slutta og koke flaskene da sønnen vår var 5 mnd.!! Da begynte vi med oppvaskemaskin på både flasker og smukker.... det gikk bra det. Har venninner som har sluttet med flaske koking etter noen få uker - og det har også gått bra. Ungene dems hadde riktignok ingen plager med magen. Jeg kommer til å vente til Ida ihvertfall er 3 mnd. før jeg slutter med kokingen. Kanskje jeg da vasker flaskene i oppvaskemaskinen og så koker jeg fortsatt smokkene..!?

Har snakket med dr.brown og apoteket. De sa at flaskene bare skulle legges i kokvann bare noen sekunder[8|] Har gjort det jeg da. Dr.brown flaskene mine gikk nemlig i stykker når jeg kokte dem i 5 min. Fikk nye da.

Jeg har phillips sterilisator, og jeg steriliserer flasker og smokker (og skjeene jeg gir amaya tran og minifom med) før hvert bruk. Det er jo så enkelt når man har en sånn sterilisator.

Jeg er så lat at  jeg har heller invistert litt for å gjøre det enkelt for meg - så her har jeg nok flasker og smokker for et helt døgns forbruk. Så kjører jeg oppvaskmaskin med flasker (og smokker - de kan gå istykker, men har ikke gjordt det hos meg) en gang i døgnet, og så kjører jeg de i sterilisatoren etterpå. Da slipper jeg å bruke lang tid på å vaske etc, men har alikevel alltid steriliserte flasker. Nå bruker jeg en del da, fordi jeg ikke ammer - så jeg brukte ganske lang tid på vasking etc før jeg gikk over til oppvaskmaskinen.

Jeg vasker og  koker flasker hver dag...lar de avent flaskene koke i ca 3-5 minutt ...og da lar jeg de luft tørke og holder de tildekket til neste gang...det er jo det so står på MME pakkningen...hehe følger alt som står på pakken...whatta NERD!!!

Måtte ringe apoteket igjen jeg da..
Fikk litt mer forklart her..
Nå som babyen er over 2 måneder så trenger det ikke være sterilt. Alle bakterier dør på 60 grader, bortsett fra tuberkulose som da er utryddet her. Babyene puster inn all dritten vi omgis oss så det å sterilisere var kun viktig de første leveukene. Magesyren er såpass sterk at den tar knekken hvis det skulle være noe de fikk i seg via luft etc..
Så det er nok å bare la flaskene putre i noen sek - ca 20 - 30 sek.

Jeg skulle helst villet koke det i 5 min, men da går flaskene mine i stykker igjen. Så jeg vasker dem veldig, veldig godt og koker i ca 1 min.

ORIGINAL: Monicus

Nå som babyen er over 2 måneder så trenger det ikke være sterilt. Alle bakterier dør på 60 grader, bortsett fra tuberkulose som da er utryddet her. Babyene puster inn all dritten vi omgis oss så det å sterilisere var kun viktig de første leveukene. Magesyren er såpass sterk at den tar knekken hvis det skulle være noe de fikk i seg via luft etc..

Jeg skulle helst villet koke det i 5 min, men da går flaskene mine i stykker igjen. Så jeg vasker dem veldig, veldig godt og koker i ca 1 min.

OK - det er ikke nok å få det inn med teskje... si det på nytt [:)]
Vil det si at når min lille snuppe blir 2 mnd, så trenger jeg ikke å sterilisere lenger?
Jeg vasker jo allerede i oppvaskmaskin på 65 grader.....

FRAM TIL 6MND, ANBEFALES.[;)][:D]

ORIGINAL: BflyW

ORIGINAL: Monicus

OK - det er ikke nok å få det inn med teskje... si det på nytt [:)]
Vil det si at når min lille snuppe blir 2 mnd, så trenger jeg ikke å sterilisere lenger?
Jeg vasker jo allerede i oppvaskmaskin på 65 grader.....

Hmm.. godt spørsmål.. Jeg koker det ikke til det er sterilt.
Hun sa også at tidligere på lørenskog så kokte de heller ikke vannet til de rundt 3 måneder pga det var så lite bakterier der[8|][8|]
Jeg ville nok kokt flaskene litt uansett, du har jo sterilisator så da er det jo enda enklere. Men, bakterier er drept på 60 grader. Ang tuberkulose..
Jeg jobber i et tannlegekontor og når vi hadde flyktninger fra irak til aldersvurdering så hadde 90 % av dem tub. Så jeg er litt kritisk til hvor utryddet det er[8|] De blir vel vaksinert med en gang.. og vi som er norske er jo vaksinert.. ja nå ble det mye tenking her[8|][;)]

Det er jo ingen problem å sterilisere her hjemme. Tenkte mer på at jeg kanskje kunne slippe litt letter unna når vi er på hytta etc (og fortsatt har oppvaskmaskin der) at jeg kunne slippe å koke i tillegg der - samme når vi er hos svigermor etc....

Leste et sted at man bør koke flasker o.l helt frem til barnet er 6mnd

ORIGINAL: Labben

Leste et sted at man bør koke flasker o.l helt frem til barnet er 6mnd

Har lest det jeg og.. men når det ødlegger flaskene og apoteket sier det.. hmm..[8|] Blir tussete av alle de forskjellige infoene man får[:@]

Back
Topp