Kognitiv test av barn

Nesly

Juni 12s friske pust
Lurer på om noen av dere har fått gjort eller har noe kunnskaper om kognitiv test på barn som PPT utfører, hva det vil si, og eksempel på oppgaver barna kan få?
 
Jeg vet ikke hvordan det er med barn. Men jeg tok kognitive tester som 18 åring. Da fikk jeg oppgaver hvor jeg skulle se sammenhenger, si det motsatt av det ordet jeg fikk presentert, peke på former, bevegelse med fingre +++
Det er sikkert mye av det samme, men i forenklet versjon :) lykke til :)
 
gutten her har gjort det noen ganger
Her har de hatt ting i en pose og helt utover og fått eks spørsmål om han kan finne kjøretøy og i haugen har det da ligget buss,bil,traktor så da skulle barne ta dette ut. Så var det spørsmål om å finne noe en kunne spise med, skulle da finne gafelen blandt tingene. Kjenne igjen former som rund, fikrantetn og sirkel
 
Vi har fått spørsmål om om vi vil ta dette på gutten
gutten her har gjort det noen ganger
Her har de hatt ting i en pose og helt utover og fått eks spørsmål om han kan finne kjøretøy og i haugen har det da ligget buss,bil,traktor så da skulle barne ta dette ut. Så var det spørsmål om å finne noe en kunne spise med, skulle da finne gafelen blandt tingene. Kjenne igjen former som rund, fikrantetn og sirkel

Takk for svar.
Har du vært tilstede under testen(e)?
Syns du det var vanskelig å gå med åp at de skulle ta den på han? Jeg kjenner det sitter litt langt inne.. :(
 
Gutten min har nå hatt to tester med ppt. Den første gangen var jeg og han nede hos dem, andre gangen var de i bhg uten meg. Hun hadde en koffert med ting som hun la på borde og spørte spørsmål som: kan du legge bamsen oppi seng?
Kan su finne den gule knappen
Kan du finne den lengste fargestifen og andre lignende spørsmål. Jeg er svært glad for hjelpen gutten min fårog skal få og ville aldri takket nej til det tilbudet om barnehagen mener han kan ha godt av det:) håper du finner ut av dt, og ikke vær
Redd forp spørre om ting du lurer på i bhg:)
 
Det gjøres jo for å kartlegge eventuelle behov og hva han trenger å lære og ikke lære. Og så kan de være mest mulig målrettet med læringen. Du kan også få vite hva dere kan jobbe med hjemme.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Lurer på om noen av dere har fått gjort eller har noe kunnskaper om kognitiv test på barn som PPT utfører, hva det vil si, og eksempel på oppgaver barna kan få?
Her er en av testene:
http://www.pearsonassessment.no/no/Produkter/Klinisk-psykologi/Utvikling-og-evner/WPPSI-III/

Det spørs hvor gammelt barnet er.
PPT ser ikke bare etter hva barnet IKKE mestrer. De ser også etter hva som er deres sterke sider,-det er det de skal bygge videre på når de skal jobbe med det som er vanskelig. Barn som har områder i utvikling som de henger etter skal jo motiveres. Det gjør de best gjennom det de mestrer. Så legges det til ting de skal jobbe med.Først er det vanskelig,så litt lettere før det blir lett. Når det gjelder barn er det svært viktig at det er motiverende og at det er gjort på en morsom måte som lek.Det skal ikke føles som trening!
Det er ikke noe å grue seg for.Etterpå vil du få en rapport. Den vil si noe om konklusjon,og videre fremover.
Lykke til :)
 
Junior har bare vært inne for språktesting som liten, hvor de tester ekspressivt språk (hva han kan si) og språkforståelse, og så bittelitt kognitiv testing av typen "forstår han beskjeden 'tre kulen inn på tråden'" og liknende.
Men i barnehagealderen er det jo ofte tett sammenheng - oppgaven "pek på det største barnet" krever jo BÅDE nok språkforståelse til å oppfatte hva oppgaven er, og en begrepsforståelse som gjør at de kan kategorisere barna i minst-til-størst.

Først var vi nede på PPT sammen, hvor jeg satt ved siden av mens han fikk oppgavene og noen ganger hjalp til med å forklare oppgaven der hvor språket var problemet.
Deretter var PPT på observasjon i barnehagen, jeg vet faktisk ikke om de foretok noen flere tester der, eller om de i hovedsak observerte ham i lek - jeg fikk inntrykk av at det mest var observasjon der.

I fjor, da han var 5 1/2, var vi inne til mer omfattende testing hos psykolog i forbindelse med utredning av språkproblemene (mtp mulig nevrologisk bakgrunn osv.), og da var det flere oppgaver av typen bygge figurer med klosser basert på bilder i et hefte, sette sammen enkle puslespill, finne sammenheng mellom ulike grupper av objekter og hvilke bilder som henger sammen (noen av de var VANSKELIGE, JEG måtte tenke meg om en gang eller to!) i tillegg til rene språkoppgaver.

En vanlig oppgave kan også være å tegne et menneske, for å se hvor modent barnets tegnestil er (fra hodefotinger til fulle menneskefigurer med detaljer).
(Jr., som til vanlig mest tegner roboter og romskip, tegnet Ben 10 med både øyelokk og øyebryn - MINE øyebryn var i hvert fall helt oppe i hårfestet da jeg så det. ;) )
 
Jeg synes ikke du skal være redd for å la de ta de testene de.trenger å ta.

De.gjør det jo ikke for å finne noe galt å "ta" ham på, de.gjør det for å finne ut hva de kan hjelpe ham og dere med.

Det er viktig for at dere skal komme dere videre i den sirkelen dere er inne i nå.

Jeg er forøvrig enig.med de andre over her:)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Back
Topp