Junior har bare vært inne for språktesting som liten, hvor de tester ekspressivt språk (hva han kan si) og språkforståelse, og så bittelitt kognitiv testing av typen "forstår han beskjeden 'tre kulen inn på tråden'" og liknende.
Men i barnehagealderen er det jo ofte tett sammenheng - oppgaven "pek på det største barnet" krever jo BÅDE nok språkforståelse til å oppfatte hva oppgaven er, og en begrepsforståelse som gjør at de kan kategorisere barna i minst-til-størst.
Først var vi nede på PPT sammen, hvor jeg satt ved siden av mens han fikk oppgavene og noen ganger hjalp til med å forklare oppgaven der hvor språket var problemet.
Deretter var PPT på observasjon i barnehagen, jeg vet faktisk ikke om de foretok noen flere tester der, eller om de i hovedsak observerte ham i lek - jeg fikk inntrykk av at det mest var observasjon der.
I fjor, da han var 5 1/2, var vi inne til mer omfattende testing hos psykolog i forbindelse med utredning av språkproblemene (mtp mulig nevrologisk bakgrunn osv.), og da var det flere oppgaver av typen bygge figurer med klosser basert på bilder i et hefte, sette sammen enkle puslespill, finne sammenheng mellom ulike grupper av objekter og hvilke bilder som henger sammen (noen av de var VANSKELIGE, JEG måtte tenke meg om en gang eller to!) i tillegg til rene språkoppgaver.
En vanlig oppgave kan også være å tegne et menneske, for å se hvor modent barnets tegnestil er (fra hodefotinger til fulle menneskefigurer med detaljer).
(Jr., som til vanlig mest tegner roboter og romskip, tegnet Ben 10 med både øyelokk og øyebryn - MINE øyebryn var i hvert fall helt oppe i hårfestet da jeg så det.
)