Koffein

Forrige svangerskap klarte jeg å holde meg til to kopper kaffe pr dagen, men da drakk jeg ikke brus... nå drikker jeg pepsi max daglig. Må jeg bytte ut ene koppen med pepsi, eller kutte ut brusen? Hvor kye koffein er det i pepsimax vs kaffe?

Forrige svangerskap klarte jeg å holde meg til to kopper kaffe pr dagen, men da drakk jeg ikke brus... nå drikker jeg pepsi max daglig. Må jeg bytte ut ene koppen med pepsi, eller kutte ut brusen? Hvor kye koffein er det i pepsimax vs kaffe?

KOFFEININNHOLD I ULIKE TYPER KAFFEDRIKKER (PER DL DRIKKE)
– Koke- og filterkaffe: 50-60 mg
– Pulverkaffe: 40 mg
– Espresso: 120 mg
– Te: 26 mg
– Coca cola: 13 mg
– Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)
Kilde: Helsenorge.no

Mer at dette er pr desiliter, ikke per enhet. Helsemyndighetene anbefaler gravide å være forsiktige med kaffe og koffeinholdige drikker. Inntaket av kaffe, sort te, cola og andre koffeinholdige drikker bør begrenses til 1-2 kopper per dag. Det tilsvarer maksimum 100-200 mg koffein per dag.

Jeg elsker te og cola zero og kjenner at jeg strever veldig med å ikke innta det. Så prøver å begrense meg og drikke mer vann.

Jeg har ikke endret kostholdet annet enn at jeg har lagt til vitamintilskudd.
Drikker og spiser som vanlig. Blir 2 kopper kaffe og kanskje en cola annnehver dag.

(drikker ikke alkohol og spiser ikke kjøtt til vanlig uansett)

Jeg elsker te og cola zero og kjenner at jeg strever veldig med å ikke innta det. Så prøver å begrense meg og drikke mer vann.
Du kan drikke te uten koffein :) Det gjør jeg- i mengder! Det meste av teen til Pukka for eksempel, er naturlig kofeeinfri- det står på pakkene/innholdsfortegnelsen. Sjekka med legen min, og hun sa det var helt greit.

Cola Zero/lettbrus har jeg nesten kutta helt ut. Utrolig nok savner jeg det ikke heller. Drikker bare masse vann, og har innført et glass melk til frokost.

Du kan drikke te uten koffein :) Det gjør jeg- i mengder! Det meste av teen til Pukka for eksempel, er naturlig kofeeinfri- det står på pakkene/innholdsfortegnelsen. Sjekka med legen min, og hun sa det var helt greit.

Cola Zero/lettbrus har jeg nesten kutta helt ut. Utrolig nok savner jeg det ikke heller. Drikker bare masse vann, og har innført et glass melk til frokost.

Takk for tips! Det var jo veldig lurt. Jeg har dilla på en type te, men det finnes jo selvfølgelig masse annet godt!

Takk for tips! Det var jo veldig lurt. Jeg har dilla på en type te, men det finnes jo selvfølgelig masse annet godt!
Ja, jeg er veldig glad i Pukka og Yogi, men har ikke sjekka koffein-innholdet i sistnevnte ennå- har så mye Pukka i skapet. Utfordringen er jo at det uansett er vanndrivende, så jeg føler at jeg går i en evig runddans av å drikke te, bælme vann og tisse...

Jeg blander vanlig evergood med evergood koffeinfri 50/50 og så unner jeg meg to kopper av det. :happy:
Ellers drikker jeg veldig lite brus, men jeg hvis jeg plutselig skulle få lyst på en kald cola så er det greit å ha litt koffein på "kvota" :hilarious:

Holder meg unna kaffe, brus og te med koffein. Men er ikke en stordrikker fra før på noen av delene selv jeg er veldig glad i kaffe og pleide å starte dagen med det :)

Back
Topp