Koffein

Friluftsjente

Forelsket i forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
Jeg drikker vanligvis mye kaffe , mest på jobb. Nå har jeg kjøpt koffeinfri kaffe som jeg har hjemme og tar i koppen i bilen til jobb. Så tenker jeg at en (stor) kopp kaffe på jobb sikkert går fint, men prøver egentlig å unngå det nesten helt. Har brukt å drikke en del Pepsi Max eller cola light også, det har jeg sluttet med. Bytter det ut med farris og solo, men burde vel ideelt sett klare meg uten noe.

Hvordan gjør dere det/tanker?

Jeg drikker hovedsakelig koffeinfri kaffe nå også. Og «half-decaf»:happy: jeg visste ikke at der var mindre koffein i solo enn i Pepsi Max og lignende

Last edited:
Jeg drikker nesten ikke kaffe, men veldig mye te. Foretrekker urtebaserte teer som de fra Pukka, og de er heldigvis naturlig koffeinfrie.

Er vanligvis storkonsument av Cola Zero, men prøver å begrense det til et glass eller to i helga, evt kutte helt. Fått dilla på vann, så det er deilig.

Leste (https://www.aftenposten.no/viten/i/9re9/fem-myter-om-mat-og-graviditet) at lettbrus kan gjøre at man føder for tidlig. Med termin 6.januar, og et sterkt ønske om januarbaby, så gjør jeg det jeg kan for å «sikre» det, hehe.

Tar nok en kaffekopp eller to hos svigermor og med venninner nå i «hemmelig-tida», og kutter det helt etterpå.

Drikker en god kopp vanlig kaffe til frokost, og koffeinfri resten av dagen :) I forrige svangerskap var det bare én dag jeg ikke orket tanken på kaffe, men resten av tiden holdt jeg samme regime som nå! Hadde ikke overlevd uten en kopp om morgenen. Jordmor og alt annet helsepersonell jeg har spurt om dette før har sagt at det er null (!) problem å ha seg en god kopp kaffe om dagen. FHI sier to! Var nettopp en diskusjon om dette med graviditet og koffein på et Facebook-forum, og der synes jeg det var mye mom shaming for noe som virkelig ikke er forbudt eller farlig så lenge det inntas med måte!

Drikker mye pepsimax... Aner ikke hvor mye jeg tenker å redusere, husker ikke om jeg hadde noe særlig fokus på det i de to andre graviditetene heller...

Drikker mye Pepsi Max, drikker kun det nesten.. fødte 2 dager før og en dag etter termin i mine to forrige svangerskap :happy: barna har og lagt innenfor normal på fødselsvekt :)

Drikker en god kopp vanlig kaffe til frokost, og koffeinfri resten av dagen :) I forrige svangerskap var det bare én dag jeg ikke orket tanken på kaffe, men resten av tiden holdt jeg samme regime som nå! Hadde ikke overlevd uten en kopp om morgenen. Jordmor og alt annet helsepersonell jeg har spurt om dette før har sagt at det er null (!) problem å ha seg en god kopp kaffe om dagen. FHI sier to! Var nettopp en diskusjon om dette med graviditet og koffein på et Facebook-forum, og der synes jeg det var mye mom shaming for noe som virkelig ikke er forbudt eller farlig så lenge det inntas med måte!

Kos deg med det! Det er absolutt null problem :)

Jeg drikker en koppe kaffe til frokost, og litt Pepsi Max utover dagen:)

Last edited:
Jeg er pepsiholiker og kjenner de neste ukene blir vanskelig når jeg skal venne meg av :inpain: Jeg var avhengig av nocco før jeg ble gravid første gang. Da kuttet jeg det med en gang og nå trenger jeg nesten ikke koffein gjennom dagen (drikker kun kaffe til nøds..)problemet er hvis jeg blir trøtt pga graviditeten, da må jeg nok ta en kopp eller to. Men kaffe inneholder masse antioksidanter og er egentlig bra ( men kanskje mindre mengder som gravid) :D

1-2 kaffe daglig i snitt. Noen dager ingen, noen dager 3. Anbefalingen er vel maks 100-200 mg koffein/dag.

Jeg drikker vanligvis mye kaffe , mest på jobb. Nå har jeg kjøpt koffeinfri kaffe som jeg har hjemme og tar i koppen i bilen til jobb. Så tenker jeg at en (stor) kopp kaffe på jobb sikkert går fint, men prøver egentlig å unngå det nesten helt. Har brukt å drikke en del Pepsi Max eller cola light også, det har jeg sluttet med. Bytter det ut med farris og solo, men burde vel ideelt sett klare meg uten noe.

Hvordan gjør dere det/tanker?
Her blir det også en del kopper på jobb til vanlig, nå holder jeg meg til en kopp hver morgen. Dropper kaffe i pausen og på møter, drikker vann istedenfor og det går faktisk veldig fint. Merker jeg er mer trøtt de siste timene på jobb og når jeg kommer hjem, men det er nok ikke pga jeg ikke drikker kaffe da. :hilarious:

Jeg unner meg en kaffe dalgona på morgenen, og et glass Pepsi max til middagen av og til. Blir vel akkurat innenfor anbefalingene av koffeininntaket det :oops:

drikker 2 kopper som vanlig. Og kuttet ned på pepsimax :)

Jeg unner meg en kaffe dalgona på morgenen, og et glass Pepsi max til middagen av og til. Blir vel akkurat innenfor anbefalingene av koffeininntaket det :oops:
Har også dilla på Dalgona, men har begynt å lage av koffeinfri pulverkaffe:D Smaker helt likt!

Har også dilla på Dalgona, men har begynt å lage av koffeinfri pulverkaffe:D Smaker helt likt!
Åh, vet du om Rema 1000 sitt merke har koffeinfri? Funnet ut at prima sin er best, haha :) Samtidig må jeg innrømme at det gjør seg med litt koffein på morgenen, for jeg er helt zombie for tiden!

Åh, vet du om Rema 1000 sitt merke har koffeinfri? Funnet ut at prima sin er best, haha :) Samtidig må jeg innrømme at det gjør seg med litt koffein på morgenen, for jeg er helt zombie for tiden!
Nja, det vet jeg faktisk ikke..
Greit med litt koffein på morgenen, enig der altså, men kan jo evt velge å blande 50/50:dontknow
Godt er det hvertfall:smiley-bounce012

Back
Topp