Koffein under prøving

Vannpiken

Elsker forumet
Aprilspirene 2023
Ny prøver her, akkurat hatt eggløsning i første prøveperiode! Kom akkurat på at man jo må være forsiktig med koffein i svangerskap.
Leser at anbefalt dose er 200mg per dag. Men en kopp kaffe på 2,5dl inneholder jo 150mg koffein! Og en boks pepsi max på 0,33 inneholder 75mg koffein.
Hvordan praktiserer dere dette under prøvingen? Forholder dere dere til gravidanbefalninger? Hele prøveperioden, eller bare mellom EL og ikm/positiv test?

Jeg pleide å drikke nesten bare cola, men noen måneder før prøving begynte jeg å drikke mer vann. Nå drikker jeg som regel en vannflaske for dagen, også unner jeg meg gjerne et glass eller to med cola utover det. Hvis jeg har veldig lyst på cola en dag, kjører jeg bare på. Tviler på at jeg drikker så mye at det blir over anbefalingen uansett. Så jeg tenker jeg fortsetter sånn når jeg blir gravid også.

Det er alkohol jeg er usikker på, jeg drikker egentlig så sjelden at jeg trenger ikke "slutte", men stusser kanskje litt mellom EL og IKM. Mens jeg hadde mensen sist nå, da gikk jeg ut og drakk 4 enheter med god samvittighet :p Selv om såpass tidlig så kan det hende det ikke gjør noe, fins jo kjempemange som både har unnfanget barn i fylla og drukket masse før de visste de var gravide, og det har gått helt fint.

Så tenker det er vel veldig opp til en selv. Man vet jo aldri hvor lang tid prøving tar, blir jo litt dumt å begrense seg selv i potensielt et år liksom :oops:

Ny prøver her, akkurat hatt eggløsning i første prøveperiode! Kom akkurat på at man jo må være forsiktig med koffein i svangerskap.
Leser at anbefalt dose er 200mg per dag. Men en kopp kaffe på 2,5dl inneholder jo 150mg koffein! Og en boks pepsi max på 0,33 inneholder 75mg koffein.
Hvordan praktiserer dere dette under prøvingen? Forholder dere dere til gravidanbefalninger? Hele prøveperioden, eller bare mellom EL og ikm/positiv test?

Jeg har ingen fasit, drikker ikke kaffe, men jeg er veldig glad i energidrikk som Burn, monster osv.. Så det har jeg valgt å slutte med nå da vi prøver, rett og slett fordi det er ikke verdt det om det er DET som skal være utslagsgivende liksom :) Drikker et glass eller to med cola uten sukker pr dag da, for noe må en ha til kos :smiley-angelic006

Jeg har ingen fasit, drikker ikke kaffe, men jeg er veldig glad i energidrikk som Burn, monster osv.. Så det har jeg valgt å slutte med nå da vi prøver, rett og slett fordi det er ikke verdt det om det er DET som skal være utslagsgivende liksom :) Drikker et glass eller to med cola uten sukker pr dag da, for noe må en ha til kos :smiley-angelic006

Åja ja, for noen år siden begynte jeg å bli sånn skjelven av energidrikk, så nå stjeler jeg bare slurker av mannen :hilarious: Tenker det er noe jeg kan gjøre som gravid også, så lenge ikke det blir såpass mye at jeg merker jeg blir påvirket. Tror ikke det er mye mer koffein i energidrikk enn kaffe, men når jeg ikke drikker kaffe heller så blir det kanskje litt koffeinsjokk for kroppen :shy:

Åja ja, for noen år siden begynte jeg å bli sånn skjelven av energidrikk, så nå stjeler jeg bare slurker av mannen :hilarious: Tenker det er noe jeg kan gjøre som gravid også, så lenge ikke det blir såpass mye at jeg merker jeg blir påvirket. Tror ikke det er mye mer koffein i energidrikk enn kaffe, men når jeg ikke drikker kaffe heller så blir det kanskje litt koffeinsjokk for kroppen :shy:
Jaa, jeg merker ikke så mye når jeg drikker en vanlig energidrikk, bortsett fra at jeg liker smaken. Er nok verre når jeg tar en PWO shot før trening med mye mer koffein i.. Men jeg tenker som så at det er bare bra for lommeboka og tenner også at jeg lar det være :D men jeg tenker at alt med måte er vel lurt uansett hva man velger :)

Jeg lever som vanlig under prøving, men jeg drikker aldri brus, og kaffe er det maks en kopp om dagen. Under forrige svangerskap hadde jeg ikke noe problem fordi jeg ble kvalm bare av å tenke på kaffe...

Takk for mange fine svar :-D Det er jo egentlig ganske lett, er bare å trappe med nå i prøvingen og! Men tenker jeg blir å være mest nøye rundt el og frem til eventuell mensen kommer. Alkohol er nok ikke så stort problem, drikker sjeldent så det skal gå fint. Cola zero derimot blir jeg å savne, da jeg drikker (for) mye av det normalt. Men kan jo ta meg noen glass likevel, men kanskje ikke de dagene jeg drikker 1-2 kopper kaffe. At det blir litt enten eller. Egentlig bare fornøyd at jeg kom på det, for det går ganske store mengder kaffe og cola her på en dag…

Er det noen andre ting jeg bør huske på som ny prøver? Tar tran og multivitamin (den typen som er ment for de som tar tran) daglig, så får i meg anbefalt mengde folat

Back
Topp