Kobberspiral

Krepsen89

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Februarlykke 2016
Desemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
hei! Fødte mitt andre barn for 1,5 mnd siden og har akkurat fått satt inn en kobberspiral. Har hatt dårlig erfaring med hormoner tidligere så det er grunnen til at jrg valgte kobber...

Hvor lenge er det vanlig å småblø etter innsett? Jeg fullammer og lurer på om disse blødningene er et tegn på At jeg kommer til å blø mye også videre på kobberspiralen?

Ettersom jeg kommer til å ha eggløsning med kobberspiral - bruker jeg opp eggene mine fortere da enn hvis jeg hadde valgt hormonspiral og med denne hindret eggløsning? Jeg fyller 30 i år og håper på en nr 3 i fremtiden. Hadde i følge gynekolog «mange egg» på GU i november 2017.
 
Det første spørsmålet ditt som gjelder blødning er vanskelig å svare sikkert på. Like etter fødsel og når man ammer er østrogennivået lavt og slimhinner tynne. Noen kan også oppleve lette hetetokter, som kvinner i overgangsalder, i denne perioden.
Noen har derfor en teori om at en spiral i limoren «klorer» litt på en tynn slimhinne og får den til å blø, for eksempel i forbindelse med fysisk aktivitet/bevegelse. Jeg er ikke sikker på om dette er vitenskapelig bevist - men det høres ikke helt urimelig ut. Jeg ville vente en stund for å se om det ordner seg - og ikke ta spiralen ut riktig ennå.
Eggene dine skal du foreløpig ikke bekymre deg om. Du har to barn før du fyller 30. Og vil sikkert få et til - men det generelle rådet til alle kvinner er jo at man ikke må vente for lenge. Fertiliteten går raskt nedover etter fylte 35 år.
 
Back
Topp