Kobber eller messing?*med bilde*

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Dere husmødre som kan slikt, hvordan ser jeg forskjell på kobber og messing? Har en gammel måneskinnlampe jeg må få vasket / pusset, men så vet jeg ikke hva slags metall det er, tipper på kobber eller messing.

Er jeg forresten helt nødt til å finne ut av det? På butikken her solgte de messingpuss, og det stod ikke noe om kobber. Da jeg googlet etter kobberpuss derimot, så fant jeg en oppskrift som angivelig kunne brukes både på messing og kobber? Kan jeg ødelegge noe dersom jeg bruker feil pussemiddel?

Når jeg pusser sølvtøy, så har jeg en slik pusseklut, så jeg slipper å bruke sølvpuss. Er det noen som vet om det finnes slike messing eller kobberkluter også?

Du skriver, jeg leser, du spør: jeg svarer jeg har ikke peiling.... Overså at du henvendte deg til slike husmødre..jeg er ikke noe av den sorten. Kort sagt; aner ikke svaret på det du lurer på. Men sølv og kobber og messing er fint ja. Jada[:D]

ORIGINAL: Leatroll

Du skriver, jeg leser, du spør: jeg svarer jeg har ikke peiling.... Overså at du henvendte deg til slike husmødre..jeg er ikke noe av den sorten. Kort sagt; aner ikke svaret på det du lurer på. Men sølv og kobber og messing er fint ja. Jada[:D]

ORIGINAL: Leatroll

Hehehe.[:D][:D][:D]

Trodde det var så mange flinke husmødre her jeg, jeg har vært imponert over dem så mange ganger. Nå er de visst forsvunnet, og jeg er helt blank på området.

Sølv, kobber og messing er sikkert fint hjemme hos de tidligere nevnte husmødrene, men tro meg, det er ikke fint hjemme hos meg.[:-] Her kan du virkelig få se hva som skjer med forskjellige metaller når de ikke blir tatt vare på. Pussig nok har jeg forelsket meg i en lampe som sikkert ikke har vært vasket på 50 år, så nå må jeg bare finne ut av det.

Hva er en måneskinnslampe egentlig??? Bilde?

He he [:D] Min mor hadde huset fullt av kobber og messing gjenstander på nitti tallet - så jeg ser forskjell på kobber og messing. Kobber er litt rødere enn messing. Messing ser litt ut som gull.. Men utrolig vanskelig å forklare.... Tror du kan bruke det samme pussemiddelet til begge deler. Gloria tror jeg det heter[:D] Jeg ble ofte satt til å pusse kobber og messing - og jeg tror vi brukte det samme til begge deler. Men måneskinnslampe lurer jeg på hva er også?!

Takk for svar.[:)]

Her er et bilde av min måneskinnslampe, den er ganske spesiell, med de malte motivene.

Disse fant jeg på ebay, de er nok litt mer typiske, siden de er ensfarget. De mangler metallet da, det var bare lampeskjermene de solgte der:

Back
Topp