Knyte sko selv

Apekatter

Elsker forumet
Jeg leste nettopp på familieverden.no at en seksåring bør kunne knyte skoene selv. Vi har nettopp begynt å øve med femåringen, siden årets skisko er med snøring, men ellers har han aldri hatt sko med lisser før. Tror knapt jeg har sett det i hand størrelser. Når lærte dine barn å knute skoene selv? Er dette noe vi bør kunne før skolestart? (Skjønner at det ikke er essensielt før skolen, altså, han kan lese og gå på do selv, så vi kommer oss nok gjennom de første månedene, med eller uten skolisser :p )

Har ei i 2 klasse som ikke kan knyte sko. Hu trenger ikke å kunne det heller. Finnes ikke mange barnesko som knytes. Hu har ett par fila sko som må knytes men vi har gjort det også bruker Hu skohjern til å få dem på. Burde kanskje ha øvd på det. Jeg kunne det i bhg men da var de fleste sko med lisser, nå er det jo mye borrelås og elastiske lisser. Ski går de ikke på skolen her, er mest akebrett og skøyter. Skøytene har ikke lisser. Bhg går på ski men så små har borrelås på skoa. Datteren min fikk sine første skisko med lisser i år. Lurer på om vi kanskje har tatt det litt for med ro ang det der. Hu er smart og ligger høyt oppe på skolen, men å få Hu til å gjøre sånne ting kan fort bli en kamp.

:facepalm: Min gutt i 5 klasse kan ikke knyte, han er heller ik int i å lære det fordi han har aldri brukt for det sier han :dead: det har liksom ikke stått på prioritetslista her hos oss..
Til hans forsvar så er det bare et par stykker i klassen som kan dette :wacky:

Ingen mine kan, 7 og 5 år. Dvs 2 klasse og skolestart på frøkna til høsten. Må helt ærlig si jeg ikke har tenkt på det engang, men nå har de vel knapt hatt sko med snøring:)

8 åringen min sliter litt men att knytte skor på gym:p det er fordi vi har aldri trent på det og han kun har gym skor som skall knyttes.
Mine har stor sett bara hatt skor som ikke skal knyttes :)

Her øver de på det i barnehagen på storebarnsavdelingen. Men vi har ikke kommet dit enda, så jeg kan ikke svare på når han kommer til å lære det :p Men de har noen sånne slags brett med lisser hvor de kan øve seg uten å ha skoen på. Tror man lett kan lage en sånn øvingsplate selv av papp med hull og tre en lisse gjennom som en sko :)

Lærte eldste det på 5 minutt rett før han ble 7 år. Hadde jeg visst det var så fort gjort, så hadde jeg gjort det før:P Jeg bestilte vintersko med snøring uten at jeg var klar over det, så han måtte bare lære det.

Var ikke nødvendig sa de på 6 års kontrollen sa de på hs her :p Og helt ærlig stresser jeg ikke med på 6 åringen her. Han har ikke sko med knyting annet en skisko heller. Så det tar vi når han ikke passer borrelås lengre

Ikke før skolestart i hvert fall. Tredje kanskje? Husker ikke, men det var i alle fall ikke noe vi fokuserte på før de faktisk fikk sko med knyting.

Har barna sko med knyting når de begynner på skolen, så bør de kunne knyte selv. En lærer kan ikke akkurat hjelpe til med å knyte skoa til 20 barn hver gang de skal ut liksom :) men har ikke barna sko med knyting, så er ikke det noe man bør stresse med, tenker jeg :)

Aldri hatt barnesko med knyting, så eldste på 5,5 kan ikke. Hun trener litt på å knyte buksa si, men ber ofte om hjelp

Tror ikke mine to kan det og de er 8 og 10 år.
Det lages jo knapt sko med lisser til barn, det er borrelås omtrent over hele linja.
10 åringen fikk sine første joggesko med lisser i fjor høst, ble helt fortvilet av å prøve å knytte dem, og den mammaen som dro ut og kjøpte strikklisser på sportsbutikken var meg..

Mine unger har som regel sko med borrelås så de har egentlig ikke trengt å lære det :hilarious: Har jo vist åtteåringen, men ikke gått inn for å lære henne det.

Må si jeg ble litt overrasket over at så store barn som det nevnes her ikke kan det! Men veldig glad for at dere deler. Jenta mi lærte det når hun var 4 år, og jeg trodde det var vanlig :P Hun lærte det av egen vilje og interesse, så skal ikke ha noe ære av at hun lærte det så tidlig. Må kanskje skru ned forventningene til barnet som kommer etter henne :hilarious:

Lærte det i 1. klasse. Hadde ikke behov for å kunne det før.

Eldste kunne i 1 klasse. Mens mellomste er fortsatt dårlig, går i femte. Husker jeg satt å grisen for at jeg ikke klarte å knyte skoa mine, skulle ha borrelås når jeg ble voksen haha ha... Det gikk over altså :p

Har barna sko med knyting når de begynner på skolen, så bør de kunne knyte selv. En lærer kan ikke akkurat hjelpe til med å knyte skoa til 20 barn hver gang de skal ut liksom :) men har ikke barna sko med knyting, så er ikke det noe man bør stresse med, tenker jeg :)

Jobbet et år på 3-4 trinn. Da var det flere som møtte opp med lisser uten å kunne knyte. Sendte melding hjem om å lære å knyte sko i hjemmelekse til de som hadde behov for det, evt ha på borrelås eller andre lure løsninger fram til det var innlært.

Back
Topp