Knust etter egguttak til eggfrys

CamiBy

Betatt av forumet
Gikk gjennom mitt andre eggfrys uttak i går. Det første uttaket i november gikk vi på Fostimon 300 og Ganirelix og fikk ut 15 egg og 15 på frys. Nå pga sprøyteskrekk og veldig sterke bivirkninger/ tøff prossess gikk vi over til ny klinikk og Rekovelle 12 og Provera. Nå fikk vi bare ut 4 egg, og 4 på frys. Jeg vet at jeg burde være takknemlig for å ha totalt 19 egg på frys nå. Men jeg er snart 39 år, og de har anbefalt å ha rundt 30 egg på frys.
Vi får ikke dekt noe fra det offentlige så vi betaler hver eneste krone selv. Jeg kjenner stor skyldfølelse og skam over å være så lei meg for dette, da jeg vet at mange sliter med å få ut egg i hele tatt, og at jeg bare burde være takknemlig for det jeg får. Men jeg klarer ikke å slutte å gråte over dette. Å gå igjennom behandlingen krever så utrolig mye av meg, jeg sliter fortsatt unormalt mye med sprøytene og synes alt er bare vondt og vanskelig. og jeg er helt knust over å kunne få ut 15 egg på 1 behandling, og så kun 4 egg på neste? Er det noen andre som har gått igjennom noe liknende? Vi har brukt opp alle sparepengene våre på disse to uttakene og er usikre på hvordan vi skal få råd til et tredje forsøk nå. Og er livredd for at et 3 forsøk også igjen bare vil gi oss 4 egg til frys.. Er så mye å gå igjennom for det som virker som en så liten gevinst.. Er det noen som har noen oppløftende erfaringer om dette?

Så her er det snakk om kun egguttak uten befruktning? Eller er det embro du snakker om?

Så her er det snakk om kun egguttak uten befruktning? Eller er det embro du snakker om?
Det er snakk om kun eggfrys. Ikke embryo. Vi ønsker oss to barn og kommer til å prøve selv etter eggfrys rundene er over. Disse er for dersom vi ikke klarer å bli gravide eller eventuelt for nummer to.

Det er snakk om kun eggfrys. Ikke embryo. Vi ønsker oss to barn og kommer til å prøve selv etter eggfrys rundene er over. Disse er for dersom vi ikke klarer å bli gravide eller eventuelt for nummer to.
Jeg forstår så godt at du er knust- og vi kan ikke alltid sammenligne oss med andre. Du er knust fordi dine forventninger til din kropp og dine egg ikke ble helt innfridd på andre forsøket :Heartred Det er helt lov og naturlig å kjenne på!

Jeg bare lurer, men er det en grunn til at dere kjører eggfrys uten å befrukte de?

Jeg forstår så godt at du er knust- og vi kan ikke alltid sammenligne oss med andre. Du er knust fordi dine forventninger til din kropp og dine egg ikke ble helt innfridd på andre forsøket :Heartred Det er helt lov og naturlig å kjenne på!

Jeg bare lurer, men er det en grunn til at dere kjører eggfrys uten å befrukte de?
Ser nå at første innlegg var litt kaotisk skrevet, beklager for det. Grunnen til eggfrys framfor ivf er at vi ikke har grunn til å tro at vi er infertile eller kommer til å ha problem med å unnfange naturlig; vi har ikke forsøkt ennå. Vi har bare vært sammen i 2 år, og ønsket om barn er kommet det siste året. (Jeg som ikke tenkte jeg skulle ha barn engang..!=)) Så er den biologiske klokka begynt å larme for fullt, også godt backet opp under leger og alskens statistikk man leser om med eggkvalitet som drastisk synker for hvert år. Nå blir jeg straks 39, og innser at dersom vi skal få 2, som er det vi ønsker oss, er det lurest å fryse ned eggene til nr 2 nå, for å ha større sjangse. Vi kommer jo uansett ikke til å kunne bruke dem før en god stund ennå, dersom vi er så heldige å klare det selv først.

Ser jo muligheten for at man har gravd seg litt ned i et eggfrys/ statistikk kaninhull nå ,men det er vanskelig å la være og. Det er neimen ikke lett å stå i. Blir så usikker når det var så natt og dag forskjell på de to uttakene. Skjønner ikke helt hvordan det kunne ha blitt sånn.

Ser nå at første innlegg var litt kaotisk skrevet, beklager for det. Grunnen til eggfrys framfor ivf er at vi ikke har grunn til å tro at vi er infertile eller kommer til å ha problem med å unnfange naturlig; vi har ikke forsøkt ennå. Vi har bare vært sammen i 2 år, og ønsket om barn er kommet det siste året. (Jeg som ikke tenkte jeg skulle ha barn engang..!=)) Så er den biologiske klokka begynt å larme for fullt, også godt backet opp under leger og alskens statistikk man leser om med eggkvalitet som drastisk synker for hvert år. Nå blir jeg straks 39, og innser at dersom vi skal få 2, som er det vi ønsker oss, er det lurest å fryse ned eggene til nr 2 nå, for å ha større sjangse. Vi kommer jo uansett ikke til å kunne bruke dem før en god stund ennå, dersom vi er så heldige å klare det selv først.

Ser jo muligheten for at man har gravd seg litt ned i et eggfrys/ statistikk kaninhull nå ,men det er vanskelig å la være og. Det er neimen ikke lett å stå i. Blir så usikker når det var så natt og dag forskjell på de to uttakene. Skjønner ikke helt hvordan det kunne ha blitt sånn.
Det kan være stor forskjell fra syklus til syklus og du kan også respondere forskjellig på forskjellige medisiner. Det er ofte kvalitet over kvantitet i IVF verden, så det er ikke nødvendigvis positivt at det blir veldig mange egg heller. Hvis dere skal ta flere egguttak og du er sikker på at det er dette som er mannen du vil ha barn med kan dere jo også vurdere å fryse ned befruktede egg (blastocyster). Når de er befruktet har de en veldig god sjanse på å overleve opptining, og da er det jo kanskje heller ikke behov for like mange? Jeg forstår godt hvis det er vanskelig å forplikte seg til altså, da er det jo liksom et ferdig lite embryo som tilhører dere begge- istedenfor egg som bare tilhører deg :Heartred Det blir jo litt annerledes…

Det kan være stor forskjell fra syklus til syklus og du kan også respondere forskjellig på forskjellige medisiner. Det er ofte kvalitet over kvantitet i IVF verden, så det er ikke nødvendigvis positivt at det blir veldig mange egg heller. Hvis dere skal ta flere egguttak og du er sikker på at det er dette som er mannen du vil ha barn med kan dere jo også vurdere å fryse ned befruktede egg (blastocyster). Når de er befruktet har de en veldig god sjanse på å overleve opptining, og da er det jo kanskje heller ikke behov for like mange? Jeg forstår godt hvis det er vanskelig å forplikte seg til altså, da er det jo liksom et ferdig lite embryo som tilhører dere begge- istedenfor egg som bare tilhører deg :Heartred Det blir jo litt annerledes…
Vi har tenkt på embryofrys, men det er jo med engang endel dyrere. Mulig jeg har misforstått, men egg har vel like god sjanse for å overleve opptining som blasto har? Hadde vært utrolig deilig å vite antall blasto på frys framfor egg på frys da, men man har jo aldri noen garantier uansett. Jeg tror vi lander med at neste frys blir siste uansett, vi får bare krysse fingrene. Hjelper jo å vite at man ikke er alene, og at det finnes andre som går gjennom det samme man kan dele tanker og erfaringer med.

Du må jo ikke ta så på vei og ta alle sorger på forskudd ... Det bryter deg jo bare ned og er jo det siste man trenger om man skal fungere og optimalisere kroppen for fertilitet og ett eventuelt svangerskap .
Forstår følelsen din , men som de andre damene skriver , det er ikke alltid om å gjøre ha mest og flest ...
Jeg hadde 15 egg ut , men bare 2 overlevde til blasto ( vet dine egg ikke er forsøkt befruktet, men poenget er altså å ikke miste håpet helt )

2 av 15 tenkte jeg , nooowaaay , kommer aldri til å bli gravid for hva er oddsa liksom .... Men joda , uke 22 nå ! Første forsøk ! Så ha motet oppe jente ❤️

Last edited:
Jeg hadde 14 egg ut ved det ene uttaket i august - men ingen ble befruktet , og syklusen etter hadde jeg kun 5 egg ut - hvor alle ble befruktet. Responderte helt forskjellig på hormonene de to ulike syklusene, og ble fortalt at det var normalt. Skjønner at du er skuffet - men for alt du vet, kan gullegget være et av de 4 :happy:

Dere burde virkelig gå får embryo til frys neste gang. Du er 39 år, og har fast partner. Det er bedre sjangs med blasto. Mye bedre.

Back
Topp